کد خبر: ۷۶۸۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۶
از بامداد امروز؛

آتش بس در غزه آغاز شد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آتش بس میان نیروهای فلسطینی واقع درغزه با رژیم صهیونیستی آغاز شد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، این آتش بس از ساعت 6 بامداد به وقت محلی امروز، پنجشنبه 19 ژوئن، آغاز شده است. 

این آتش بس در حالی آغاز شده است که بنا به گفته خبرگزاری‌ها دیروز چهارشنبه هر دو طرف به سوی یکدیگر بارها آتش گشودند. 

همچنین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، امروز پنج شنبه اعلام کرد آتش بس میان رژیم صهیونیستی و این جنبش در غزه ساعت سه بامداد امروز به وقت گرینویچ ( شش صبح به وقت محلی ) به اجرا درآمد.

«سامی ابوزهری» سخنگوی حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «حماس مصمم است توافق آتش بس را محترم شمارد و موفقیت آن را تضمین کند».

«اسماعیل هنیه» نخست وزیر منتخب فلسطین هم روز دوشنبه روند مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: «که این آتش بس از غزه شروع خواهد شد و سپس در کرانه باختری نیز به اجرا در خواهد آمد».

در این حال ارتش اسرائیل ضمن امتناع از ابرازنظر در این باره از روزنامه نگاران خواسته اند نظر سخنگوی دولت را جویا شوند اما رادیوهای دولتی و نظامی اسرائیل به نوبه خود آغاز آتش بس را از ساعت سه بامداد امروز به وقت گرینویچ، در خبرهای خود اعلام کرده‌اند.

ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم روز چهارشنبه تهدید کرد که توقف خشونت‌ها در غزه ،شکننده و احتمالا کوتاه مدت خواهد بود .

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسراییل تهدید کرده است نیروهای مسلح اسراییل همزمان با برقراری آرامش، خود را برای تهاجم نظامی آماده می‌کنند.

همزمان با مطرح شدن موضوع آتش بس، در روزهای اخیر حملات رژیم صهیونیستی به القراره در جنوب، دیر البلح در بخش میانی و نیز به شمال غزه ادامه یافته و موجب شهید و زخمی شدن 12 فلسطینی شده است. 

برخی منابع هم خبرداده‌اند که طی روز چهارشنبه 24 راکت از سرزمینهای فلسطینی به سوی خاک رژیم صهیونیستی شلیک شده است.

آگاهان سیاسی، این آتش بس را، با توجه به مفاد آن، یک پیروزی برای فلسطینیان می‌دانند و برقراری آن را ناشی از ضعف اسراییل در برابر مقاومت مردم فلسطین ارزیابی می‌کنند.

از جمله مفاد این قرارداد آتش بس که به سود طرف فلسطینی است، رفع محاصره غزه است که از ساعت 8 بامداد امروز آغاز شد و پس از آن انتقال مواد غذایی، دارویی و سوخت به این منطقه آغاز شده است.

براساس این گزارش ، ‌آتش بس که با میانجیگری مصر برقرار می شود شامل سه مرحله بازگشایی گذرگاه های غزه، آغاز گفتگو برای مبادله اسیران و بازگشایی گذرگاه رفح و برچیدن محاصره غزه است.

آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی مورد استقبال بین المللی قرار گرفته و دولتهای آلمان ، فرانسه، ایتالیا، امریکا، اتحادیه اروپا و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد از آن حمایت کرده‌اند.

حاضران در منطقه، وضعیت غزه را بسیار آرام توصیف می کنند. طلال ابورحمی، یکی از خبرنگاران حاضر در غزه در توصیف وضعیت کنونی آن می گوید:« هیچ نیروی شبه نظامی در خیابانها نیست. ما حتی یک پلیس را هم در خیابان نمی بینیم. اینجا کاملا آرام است».

غزه بیش از دو سال در محاصره رژیم اشغالگر قدس بوده است.









بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین