کد خبر: ۷۶۹۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۶
آتش‌بس شکننده میان حماس و رژیم صهیونیستی

بیم و امید در نوار غزه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: گزارشگر BBC در مورد آغاز آتش بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در نوار غزه با میانجی‌گری مصر گفت: «هیچ‌یک از طرفین درگیر، امید زیادی به موفقیت این آتش بس ندارد».

به گزارش شبکه تلویزیونی ‌BBC، در حالی‌که تا آخرین لحظات قبل از زمان مقرر برای برقراری آتش بس که برابر با ساعت سه بامداد پنجشنبه به وقت GMT بود، تبادل آتش میان طرفین ادامه داشت، از آن زمان تا کنون که چند ساعت از آغاز رسمی آتش بس می‌گذرد، کلیه خشونت‌ها و تبادلات آتش میان طرفین متوقف شده است.

ورا دیویس خبرنگار این شبکه طی گزارش مستقیم از شهرک سدیروت در اسرائیل گفت: «در حالی‌که هم اکنون این شهر در آرامش کامل بسر می‌برد، سکنه آن امیدی به پابرجا بودن طولانی این آتش بس و موفقیت کامل آن ندارند».

وی افزود: «دولت اسرائیل با وجود موافقت از روی ضرورت با این آتش بس، هشدار داده است اگر شلیک موشک‌ها به شهرهای مرزی اسرائیل از سر گرفته شود، نیروهای اسرائیلی برای ورود به نوار غزه به هیچ وجه درنگ نخواهند کرد».

علیم مقبول گزارشگرِ دیگر این شبکه طی گزارشی زنده از نوار غزه در این خصوص گفت: «مردم در این جا، در حال حاضر نفس راحتی کشیده‌اند که خشونت‌ها فعلاً متوقف شده است».

وی افزود: «این در حالی است که طی سال گذشته میلادی، دست کم صدها نفر در غزه، که بسیاری شبه نظامی و بسیاری دیگر نیز غیرنظامی بوده‌اند، در حملات هوایی، زمینی و خمپاره‌ای نیروهای اسرائیلی به این منطقه کشته و شمار زیادی دیگر نیز مجروح و به بیمارستان ها منتقل شدند».

وی افزود: «گرچه ساکنان غزه از شروع این آتش بس خوشحال هستند، آنچه آن‌ها خواهان عملی شدن آن می‌باشند، مرحله دوم توافقنامه آتش بس مبنی بر پایان دادن به محاصره اقتصادی این منطقه توسط اسرائیل است».

مقبول افزود: «این منطقه که هیچ فرودگاه و بندر آبی ندارد و صرفاً به مرزهای زمینی برای انتقال سوخت، اقلام غذایی و دیگر اجناس وابسته است، در پی بسته شدن این مرزها توسط اسرائیل تحت فشار اقتصادی و معیشتی مضاعف برای مدت بیش از یک سال قرار گرفت و به همین علت، زندگی معمولی و نرمال در غزه برای مردم این منطقه متوقف شد».

علیم مقبول افزود: «فلسطینیان در نوار غزه می گویند گرچه جنبش حماس با این آتش بس موافقت کرده، چگونه مقامات حماس قادر خواهند بود همه گروه های مسلح از جمله جهاد اسلامی، گردان های شهدای الاقصی و امثال آن را وادار کنند از مفاد قرارداد این آتش بس، پیروی کامل نمایند».

وی افزود: «به عنوان مثال اگر یکی از اعضای این گروه ها در کرانه باختری که شامل این آتش بس نیست، توسط نیروهای اسرائیلی کشته شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا اعضای آن گروه به عنوان گرفتن انتقام، از داخل غزه به اسرائیل موشک پرتاب خواهد کرد»؟

مقبول در پایان گفت: «گرچه بسیاری از مردم در غزه صراحتاً می گویند، به نظر ما این آتش بس به معنای خاتمه یافتن مشکلات انسانی، معیشتی و نظامی در این منطقه نیست، اما، کلاً ما شاهد افزایش امید در میان مردمی هستیم که مدت‌ها است طعم امید را نچشیده‌اند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین