کد خبر: ۷۶۹۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
آمریکا در یک صورت مسیر غیربرجام را می‌رود

شرط آمریکا برای پذیرش توافق با ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از تلاش‌های انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین حمایت می‌کنیم.
شرط آمریکا برای پذیرش توافق با ایران
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اخبار منتشره مبنی بر در خواست سفر انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران، خبرنگار را به دفتر مورا ارجاع داد و گفت: ما دارای ارتباط نزدیکی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هستیم و او به انتقال پیام‌ها میان دو طرف ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعا‌ها مبنی بر از دست دادن امید به احیای برجام گفت: ارزیابی ما همچنان این است که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی ما است، زیرا به صورت دایمی و قابل تایید بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی وضع خواهد کرد. محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸ لغو شده اند و این برنامه به شکلی که برای ما غیرقابل قبول است، پیش رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما همچنان به تلاش‌ها از طریق گفتگو و مشورت با متحدان و شرکا در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد تا بتوانیم این پایبندی را بدست آوریم.

وی افزود: این تلاش‌ها تا زمانی ادامه خواهند یافت که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ما باشد. اگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت‌های هسته‌ای سه سال گذشته ایران مزایای عدم اشاعه برجام را از بین برده است، آنگاه ما مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد. ما بر بازگشت به برجام متمرکز شده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: اگر ایران می‌خواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از برجام است، تهران نیز باید در مورد این مسائل مصالحه کند، این در هر مذاکره‌ای رواج دارد. با این حال ما بر بازگشت به پایبندی متقابل به برجام متمرکز هستیم.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشته است: دیپلمات‌ها هنوز در انتظار حل یک مساله بین آمریکا و ایران هستند. آن مساله هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری خود، سپاه را در فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی خارجی" قرار داد. اکنون این موضوع به مراحل پایانی مذاکرات طولانی مدت برای احیای توافق هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کشیده شده است.

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که موضع واشنگتن این بوده تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاص برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، نام سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی لغو نخواهد کرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین