کد خبر: ۷۶۹۴۵۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
درآمد مردم با ریال بی‌ارزش، هزینه‌های‌شان با دلار؟

هشدار درباره پیامد گرانی‌های اخیر: صبر مردم را آزمایش نکنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: صبر مردم را آزمایش نکنیم آستانه تحمل مردم سالهاست به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. بادامچی، نماینده سابق مجلس نیز گفت: هنگامی که این واکنش جامعه را می‌بینند، می‌گویند ارز ترجیحی حذف نشده و تکذیب می‌کنند. ا ین‌ها مردم را چه چیزی فرض می‌کنند که هر روز یک حرفی می‌زنند و بعد هم آن را پس می‌گیرند، این رفتار‌ها واقعا در شأن مردم کشور ما نیست... معاونت بهداشت عنوان کرد قیمت کالا‌های دارویی ۶ الی ۷ برابر خواهد شد و بسیار یأس‌آور است.
هشدار درباره پیامد گرانی‌های اخیر: صبر مردم را آزمایش نکنیم
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در هفته‌های گذشته با ابراز نارضایتی از گرانی کالا‌های اساسی به دستگاه‌های نظارتی دستور داده بود که پشت پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی کنند و به وزرای اقتصادی دولت تاکید کرد اقدامات لازم برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهند. اما بعد از این دستور رئیسی، قیمت کالاها به شدت افزایش پیدا کرده و نکته جالب ماجرا نیز این است که تمام این گرانی‌ها با دستور مستقیم دولت انجام شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ گرانی‌های اخیر باعث انتقادهای گسترده‌ای از عملکرد دولت رئیسی شده و کارشناسان و صاحبنظران نسبت به پیامدهای خطرناک این گرانی‌های برای کشور هشدار داده‌‌اند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکشن به گرانی‌های اخیر نوشت: آزاد نمودن قیمت آرد و محاسبه آن با نرخ جهانی به دلار؛ اشتباه فاحش مدیران اجرایی دولت است. اگر قرار است هزینه مردم به قیمت جهانی باشد درآمدشان هم باید در سطح جهانی و با دلار باشد نه ریال بی‌ارزش. صبر مردم را آزمایش نکنیم آستانه تحمل مردم سالهاست به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.

مردم دیگر توان چند برابر شدن قیمت‌ها را ندارند

محمدرضا بادامچی، سابق مجلس نیز درباره ضرورت تغییرات در تیم اقتصادی دولت و نتایج آن بر عملکرد‌های قوه مجریه در حوزه اقتصاد به خبرگزاری ایلنا گفت: ای‌کاش تحولاتی که در تیم اقتصادی دولت صورت می‌گیرد به خاطر انسجام در این تیم و رفع شرایط بد اقتصادی و بحران‌های که روز به روز بیشتر خودش را نشان می‌دهد باشد، اما آن چیزی که مشاهده می‌شود این است که اختلافات درونی دولت است و امیدوارم قوه مجریه بتواند یک انسجامی را در تیم اقتصادی خودش برای رفع معضلات موجود به وجود بیاورد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خواست تمام مردم ایران است که دولت در تیم اقتصادی خودش یک بازنگری اساسی انجام دهد. شما امروز نگاه کنید این اختلافات تا کجا پیشرفته است؟ به طور مثال در خصوص ارز ترجیحی مسئولان مختلفی درباره‌اش مصاحبه و صحبت کرده‌اند که حذف شده است از آن مردم معترض هستند و می‌دانند تبعات آن چیست، چه گرانی‌هایی را پشت سر خواهد داشت، هنگامی که این واکنش جامعه را می‌بینند، می‌گویند حذف نشده و تکذیب می‌کنند. سوالی که پیش می‌آید این است این‌ها مردم را چه چیزی فرض می‌کنند که هر روز یک حرفی می‌زنند و بعد هم آن را پس می‌گیرند، این رفتار‌ها واقعا در شأن مردم کشور ما نیست.

وی تاکید کرد: دولتمردان باید به خودشان بیایند و افراد وارسته و کاردان را به کار گیرند و آوردن افراد غیر واجد شرایط باتوجه بحث‌های اقتصادی که امروز در کشور مطرح می‌شود، شرم‌آور است و باید بدانند این کارهای‌شان تبعات زیان‌بار و غیرقابل جبرانی برای جامعه پیش خواهد آورد. معتقدم دولت با این تغییراتی که در کمیسیون اقتصادی انجام داده است و بعضی افراد را جابه‌جا کرده است متوجه بحران‌ها شده و مشاهده می‌کند در جامعه چه می‌گذرد. البته امیدمان این است تحولات اساسی انجام دهند و افراد کاردان و پخته در مسائل اقتصادی را در رأس امور قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌تواند عواقب بسیار بد اقتصادی برای کشور داشته باشد، عنوان کرد: معاونت بهداشت عنوان کرد قیمت کالا‌های دارویی ۶ الی ۷ برابر خواهد شد و بسیار یأس‌آور است. چراکه مردم نمی‌توانند ۶ الی ۷ برابر گران شدن در کالا‌های اساسی را تحمل کنند و باید هشدار داد ادامه این روند جامعه را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

بادامچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که امروز بیش از ۸ ماه از عمر دولت سیزدهم سپری شده است و شاهد انتقاداتی از سوی جریان اصولگرایی که در ایام انتخابات از رئیسی حمایت کرده‌اند هستیم، اگر شرایط به همین منوال بماند آیا امکان دارد این جریان حمایت خودش را از وی برگرداند و شخص دیگری را برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی معرفی کند، گفت: آقای رئیس جمهور در زمان تبلغات انتخاباتی که بحث می‌کرد، می‌گفت که گرانی پیش نخواهد آمد چراکه ما بررسی می‌کنیم و برنامه داریم. امروز ۸ ماه از دولت سپری شده است و چیز‌های معمولی مانند یک پراید از ۱۲۸ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است! بسیاری از کالا‌های دیگر را می‌توان اسم برد که افزایش قیمت پیدا کرده اند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که قبل از انتخابات حرف‌هایی زده شد، اما امروز بعد از گذشت ۸ ماه شاهد نابسامانی‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی هستیم، عنوان کرد: معتقدم یک سر این نابسامانی‌هایی که امروز در کشور وجود دارد، به تفاهم با دولت‌های همسایه و کشور‌های صنعتی بازمی‌گردد نه این‌که بگوییم همه زندگی ما بسته به کشور‌های بیرونی است خیر، اما هنگامی که ما نمی‌توانیم کالایی که در داخل تولید می‌شود را به کشور‌های همسایه صادر کنیم و پول به موقع دستمان برسد، این خودش تبعات منفی دارد.وعده‌هایی در مورد مذاکرات داده می‌شود که هر دفعه یک امیدی در دل ملت به وجود می‌آورد، اما بعد‌ها موضوع فرسایشی می‌شود که تبعات بدی دارد. قبل از انتخابات همه تاکید می‌کردند ارتباط خوب با همسایه‌ها و دنیا دارند امروز مشاهده می‌کنیم بعداز ۸ ماه هنوز موضوع برجام را که در دولت قبلی به تفاهم رسیده بود هنوز نتوانسته‌اند به اتمام برسانند.

بی‌حجابی علت گرانی؟!

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در واکنش به سخنان علم الهدی که بی حجابی را علت گرانی دانسته، نوشت: چرا برخی امامان جمعه از انصاف و عدالت خارج می‌شوند؟ آقای علم الهدی علت گرانی‌ها را در دولت پیش شخص روحانی می‌دانست. در این دولت بی حجابی و دلالان سودجو می‌داند. کاش برای برخی امامان جمعه فکری می‌شد تا سخنان بی‌مبنا به نام دین گفته نمی‌شد. اگر بی‌حجابی علت گرانی است باید دنیا قحطی گرفته باشد. کمی فکر کنید!

رویکرد دوگانه نواصولگرایان در برابر گرانی

عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در توئیتی با اشاره به گرانی‌های اخیر نوشت: اگر روحانی در آن زمان قیمت‌ها را زیاد می‌کرد نواصولگرایان حملات تندی را علیه او اجرا می‌کردند. گذاشت برای دولت فعلی که منبع درآمد خوبی هم هست، ولی این کار را هم نمی‌پسندند. این تناقصات ناشی از ساختار سیاسی است که نمی‌تواند تصمیمات مهم را فرا جریانی بگیرد تا همه حمایت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
135
13
صبر لبریز شده منتها به خاطر رهبری سکوت کرده ایم
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
2
74
سلام
متاسفانه دولت با این کار ها روز به روز مردم و پشتوانه مردمی را از خود دور می کند. ای کاش مسئولین کمی تاریخ را می خواندند که ببینند افول و انحطاط دولتها همین رفتارها با مردم بود، متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
1
68
نه کاکا هنوز فکر می کنند جیب مردم ظرفیت عظیمی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
3
75
آن اصلاحات ساختاری که رئیسی در زمان انتخابات گفت منظورش همین گران کردن چیزها بود
دوستدار علم الهدی
|
United States of America
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
54
8
گرانی تقسیر روحانی است. چون روحانی بی موقع و بدون حماحنگی از رئیس جومهور بودن دست کشید و مسوولیت این کارهای خد را باید بپزیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
26
15
اندکی صبر...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
3
67
بنده خدا به روحانی ایراد می گرفتند که افزایش قیمت بنزین را به شیوه بد اجرا کرده و اگر ما بودیم به شیوه ای اجرا می کردیم که هیچ کس حس نکند الان فهمیدیم که منظورشان چه بوده .منظورشان این بود که هر کاری خواستیم می کنیم همینه که هست میخواهید بخواهید میخواهید نخواهید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین