کد خبر: ۷۶۹۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
براساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران

برنج ایرانی ۱۱۴ درصد گران شد

افزایش ۱۱۴ درصدی قیمت برنج ایرانی، فروش تا ۳۶ هزار تومانی هر کیلو برنج وارداتی و درخواست افزایش قیمت از سوی واردکنندگان، بخشی از جریان بازار برنج در مدت اخیر است.
برنج ایرانی ۱۱۴ درصد گران شد
آفتاب‌‌نیوز :

از نیمه دوم پارسال بازار برنج درگیر نوسان بوده و افزایش قیمت به ویژه برای برنج ایرانی رکود تازه‌ای ثبت کرده که در آمارهای رسمی نیز به وضوح مشخص است.

افزایش ۱۱۴ درصدی قیمت برنج ایرانی

گزارش اخیر مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۱۱۴.۶ درصد نسبت به همین ماه در سال قبل و ۲.۲ درصد نسبت به اسفند گران شده است.

هر کیلو برنج ایرانی در فروردین ۱۴۰۰ به طور متوسط ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته که به ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان در اسفند رسیده و برای فروردین امسال متوسط قیمت ۷۶ هزار تومان بوده و تا حدود ۸۴ هزار تومان هم فروش رفته است.

این در حالی است که قیمت‌های موجود در بازار تا ۱۰۰ هزار تومان هم برای برنج داخلی اعلام شده بود.

برنج خارجی تا ۳۶ هزار تومان قیمت خورد

در مورد برنج وارداتی افزایش قیمت کمتر از برنج ایرانی بوده ولی با این حال ۳۱ درصد در فروردین نسبت به همین ماه در سال گذشته گران شده و رشد ۱.۹ درصدی در قیاس با اسفند داشته است.

هر کیلو برنج خارجی در ماه گذشته به طور متوسط ۳۲ هزار تومان قیمت داشته و تا ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم فروش رفته است، این کالا در فروردین پارسال حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده بود.

واردات ۱.۳ میلیارد دلاری و درخواست افزایش قیمت

آخرین آمار واردات برنج نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته، ۱.۵ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۳میلیارد دلار برنج وارد ایران شده که نسبت به سال قبل از آن، ۴۸ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

اخیرا نیز انجمن واردکنندگان برنج در مکاتبه ای با معاون اول رئیس‌جمهور خواستار افزایش قیمت برنج خارجی شده است، آنها دلایل مختلفی برای این موضوع مطرح کرده اند که در اهم آن حذف ارز ۴۲۰۰ از حقوق ورودی و البته عدم تعیین‌تکلیف این تغییر در محاسبه عوارض واردات با وجود گذشته حدود یک ماه از ابلاغ قانون بودجه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین