کد خبر: ۷۶۹۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

فاصله استقلال و پرسپولیس ۶+۱ شد

بحث درنظرگرفتن گل زده در خانه حریف دربازی‌های رودررو، مسئله‌ای است که باعث شده تا یک‌بار دیگر سرخابی‌های پایتخت و سازمان لیگ وارد چالش جدیدی شوند.
فاصله استقلال و پرسپولیس ۶+۱ شد
آفتاب‌‌نیوز :

در مسابقات فصل جدید و در بحث صعود و سقوط، تفاضل گل نخواهیم داشت و بازی‌های رو در ملاک است. قطعاً برای تعیین تمامی رتبه‌ها من‌جمله قهرمانی از این قوانین استفاده می‌شود. این روش فقط برای لیگ برتر نیست و برای تمامی رده‌ها خواهد بود.» این صحبت‌هایی بود که مهرماه سال گذشته حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال به زبان آورد. قانونی که برای تعیین رتبه تیم‌های در تمامی مکان‌های جدول رده‌بندی و در کشور‌های بزرگ اروپایی نیز اجرا می‌شود، اما شاید مدیران فدراسیون هرگز فکرش را نمی‌کردند که قانون جدید به دلیل عدم تفسیر تمامی شرایط ممکن، به سوژه روز فوتبال ایران و یک دردسر بزرگ تبدیل شود.

با حضور دو تیم استقلال و پرسپولیس در کورس قهرمانی لیگ برتر، مسابقه برگشت دو تیم از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار شد. شاگردان گل محمدی برای جبران فاصله ۶ امتیازی در پی کسب پیروزی بودند، اما ضربه سر رودی ژستد رؤیا‌های آنان را بر باد داد. تساوی یک – یک در مسابقه برگشت به میزبانی پرسپولیس در حالی به دست آمد که بازی رفت به میزبانی استقلال با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود. همین مسئله سبب شد تا هواداران استقلال به قانون جدیدی که حسن کامرانی فر در ابتدای فصل به آن اشاره کرده بود روی بیاورند و با اعلام اینکه تیم مجیدی در دیداری که به میزبانی پرسپولیس بوده به گل رسیده‌اند، در نتیجه به دلیل گل زده در خانه حریف، از بحث مقایسه بازی رودررو برتری از آن استقلال است.

اتفاقی که با واکنش سهیل مهدی رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ مواجه شد. مهدی در گفتگویی که با ورزش سه داشت این موضوع را مطرح کرد که قوانین برگزاری لیگ برتر مشابه با لالیگا اسپانیا خواهد بود. طبق قوانین لالیگا، درصورتی‌که دو تیم در پایان فصل امتیازات برابری داشته باشند، نتایج "بازی رودررو" ملاک تعیین تیم قهرمان خواهد بود و درصورتی‌که نتایج بازی رودررو مساوی باشد، بدون درنظرگرفتن قانون گل زده در خانه حریف، "تفاضل گل" ملاک تعیین‌کننده تیم قهرمان خواهد بود. صحبت‌هایی که چند شب پیش در گفتگو با برنامه فوتبال برتر تغییر پیدا کرد و این بار سهیل مهدی از استناد به قوانین داخلی و درنظرگرفتن دیدار‌های استقلال و پرسپولیس به‌مانند بازی پلی‌آف سخن گفت که در آنجا گل زده در خانه حریف نیز ملاک قرار می‌گیرد. قانونی که بر خلاف اسپانیا، در فوتبال ایتالیا و سری آ استفاده می‌شود.

در واقع دلیل تغییر نظر مسئول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ، عدم وجود قانون مکتوب و مدون دراین‌خصوص است. حذف تفاضل گل و ملاک قرارگرفتن بازی رودررو قانونی است که در ابتدای فصل تصویب شد، اما هرگز کتابچه آن با جزئیات در اختیار عموم قرار نگرفت. در حالی که پیش از آغاز هر تورنمنتی ضوابط برگزاری مسابقات به‌صورت فایل PDF در دسترس همگان قرار دارد، اما این اتفاق برای لیگ بیست و یکم و پس از تصویب قانون جدید رخ نداد. به نظر می‌رسد که مسئولین سازمان لیگ قانون بازی رودررو را بدون درنظرگرفتن جزئیات تصویب کردند. جزئیاتی مانند اتفاقی که اکنون برای سرخابی‌های پایتخت رخ‌داده و در دو بازی رودررو تیمی برنده نشده و اکنون برای جامعه فوتبال این سؤال مطرح شود که حال باید گل زده در خانه حریف محاسبه شود یا خیر.

سهیل

مهدی و همکارانش در سازمان لیگ برای برون‌رفت از این معضل پیش‌آمده، تصمیم گرفته‌اند تا به‌جای اجرای قانون لالیگا و درنظرنگرفتن گل زده در خانه حریف که هنوز سند مکتوبی از آن برای اجرا در فوتبال ایران وجود ندارد، از قوانین داخلی کمک بگیرند. در ماده ۱۰ آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر آمده است: «در هر مسابقه Play Off برای مشخص نمودن تیم برنده ابتدا امتیاز حاصله از بازی‌ها رودررو ملاک عمل است و سپس در صورت تساوی امتیاز، گل زده در خانه حریف به‌صورت دوبرابر محاسبه می‌شود.» این همان قانونی است که سازمان لیگ برای حل مشکل پیش‌آمده در خصوص بازی‌های رودررو استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته است. ازآنجایی‌که شاگردان مجیدی در دربی که به میزبانی پرسپولیس برگزار شد به گل رسیده‌اند، در نتیجه در بحث بازی رودررو، برتری از آن استقلال است.

بحث بازی رودررو در دو کشور اسپانیا و ایتالیا به‌صورت کاملاً متفاوتی اجرا می‌شود. در لالیگا بازی رودررو در شرایطی ملاک قرار می‌گیرد که تیمی نسبت به دیگری برتری امتیازی داشته باشد. یعنی حداقل یکی از بازی‌ها را برنده شده و دیدار دیگر به نتیجه تساوی به پایان رسیده باشد. اما در ایتالیا این‌گونه نیست و حتی اگر دو بازی رودررو مساوی شود، قانون گل زده در خانه حریف ملاک است. این قانونی است که از سال ۲۰۰۵ در فوتبال ایتالیا اجرا می‌شود.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین