کد خبر: ۷۶۹۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

اسناد جدید اف‌بی‌آی درباره ارتباط عربستان با حادثه ۱۱ سپتامبر

اسناد اف بی آی که از حالت محرمانه خارج شده ارتباط مستقیم دولت سعودی و حادثه یازده سپتامبر را تایید می کند.
اسناد جدید اف‌بی‌آی درباره ارتباط عربستان با حادثه ۱۱ سپتامبر
آفتاب‌‌نیوز :

 مجموعه ای از این اسناد جدید به روابط بین دولت سعودی و حملات ۱۱ سپتامبر و همچنین به عکس عمر البیومی اشاره می کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، شواهد تازه منتشر شده حاکی از آن است که عمر البیومی (سمت چپ) توسط اطلاعات سعودی حقوق می گرفت. بیومی با دو نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر قبل از حمله و همچنین انور العولقی (راست)، امامی که با القاعده ارتباط دارد، ملاقات کرد.

برای بیش از ۲۰ سال، روسای جمهور متوالی ایالات متحده از عربستان سعودی این سوال را پرسیدند که آیا دولت پادشاهی با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ارتباطی داشته است یا خیر.

تعداد زیادی از سعودی‌ها درگیر این موضوع بودند - از جمله ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربا و اسامه بن لادن - اما هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان دهد خود دولت سعودی در پشت این حملات بوده است.

این کمابیش همان چیزی است که کمیسیون ۱۱ سپتامبر به این نتیجه رسید اما دولت عربستان همچنان در بیانیه های رسمی اعلام کرد که ریاض هیچ ارتباطی با این جنایت وحشتناک نداشته است.

در گزارش اعلام شده جدید عمر البیومی متهم اصلی به شمار نمی رود. یک تبعه سعودی که با دو نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در لس آنجلس اندکی پس از ورود آنها به آمریکا ملاقات کرد. سپس بایومی به آنها کمک کرد تا به سن دیگو نقل مکان کنند، جایی که او به عنوان ضامن آپارتمانی که اجاره کرده بودند، قرارداد امضا کرد.

البیومی مدت‌ها مدعی است که با هواپیماربایان به صورت تصادفی ملاقات کرده است، ادعایی که کمیسیون چندان با آن مخالفت نکرد. درعوض جزئیاتی از پیشینه بیومی ارائه کرد و به این نتیجه رسید که او «به عنوان دانشجوی بازرگانی» در ایالات متحده بوده و برای سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی کار می کند. فیلیپ زلیکو، مدیر اجرایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر، در پاسخ به سؤالات یک روزنامه نگار در سال ۲۰۰۷ نوشت: «من معتقد نیستم که او یک «عامل دولت سعودی» بود که برای کمک به تروریست ها کار می کرد.

اما طی چند ماه گذشته، مجموعه ای از اسناد جدید منتشر شده توسط دولت های آمریکا و انگلیس نشان می دهد که کمیسیون ۱۱ سپتامبر اشتباه کرده است. یک یادداشت اف‌بی‌آی که در ماه مارس از طبقه‌بندی خارج شد، در پاسخ به فرمان اجرایی رئیس‌جمهور جو بایدن، گزارش داد که البیومی حقوق ماهیانه‌ای از اطلاعات سعودی دریافت می‌کند. به عبارت دیگر او دانشجو نبود بلکه جاسوس بود. بر اساس یادداشت اف‌بی‌آی، مورخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷، بیومی وظیفه جمع‌آوری اطلاعات «در مورد افراد مورد علاقه در جامعه سعودی» و انتقال اطلاعات به شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، سفیر وقت عربستان سعودی را داشت.

نویسنده این یادداشت، یک مامور ویژه اف بی آی در دفتر میدانی این دفتر در واشنگتن، که نامش تغییر یافته است، می نویسد: «اتهامات مربوط به دخالت آلبیومی با اطلاعات سعودی در زمان گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر تأیید نشد. "اطلاعات فوق این ادعاها را تایید می کند."

دومین یادداشت محرمانه اف بی آی نشان می دهد که یک منبع محرمانه به اف بی آی گفته است که "احتمال پنجاه پنجاه وجود دارد که بایومی از حملات ۱۱ سپتامبر اطلاعات قبلی داشته و "به دو نفر از هواپیماربایان در حین اقامت در سن دیگو کمک کرده است."

اف بی آی از اظهار نظر خودداری کرد. اما به نظر می‌رسد این افشاگری‌ها ادعاهای دولت سعودی مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با حملات ۱۱ سپتامبر نداشته است را تضعیف می‌کند. در حالی که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده بارها به این نتیجه رسیده‌اند که دولت سعودی در کل هیچ اطلاع قبلی از توطئه ۲۰۰۱ نداشته است، آنها آژانس‌های خاص سعودی و اعضای خانواده سلطنتی را به عنوان ارتباط با القاعده معرفی کرده‌اند. سال گذشته، پرونده‌های اف‌بی‌آی که به تازگی از طبقه بندی خارج شده بود، بخش مهم دیگری از روایت بیومی را پیچیده کرد و نشان داد که ملاقات اولیه او با دو هواپیماربای توسط تماس‌هایی در کنسولگری عربستان در لس آنجلس ترتیب داده شده بود.

زلیکوف، مدیر اجرایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر، به اینسایدر گفت که نسبت به اینکه بیومی از این توطئه اطلاع داشته یا اینکه برای اطلاعات عربستان سعودی کار می کند، تردید دارد. زلیکو خاطرنشان کرد که بسیاری از بلندپایه‌های سعودی مورد تحقیر بن لادن و مخالف تلاش‌های او بودند. زلیکوف گفت: «اطلاعاتی که نشان می‌دهد بایومی ممکن است یک خبرچین پولی بوده باشد... اگر درست باشد، در واقع به سمت دیگری می‌رود.» این نشان می‌دهد که البیومی علیه هواپیماربایان کار می‌کرده است.

توماس کین، فرماندار سابق نیوجرسی که ریاست کمیسیون 11 سپتامبر را بر عهده داشت، در مصاحبه با اینسایدر، اذعان کرد که البیومی «قطعاً با دولت عربستان دست داشته است». اما او در مورد اینکه این مشارکت چه شکلی به خود گرفت نامشخص است. کین گفت: "شکی نیست که او با عربستان همکاری داشته است..." و قبل از ادامه این جمله را کامل نکرد. در عربستان سعودی دشوار است که تصمیم بگیریم چه کسی کیست - چه خانواده سلطنتی باشد یا اطلاعات سعودی.» کین همچنین تکرار کرد که کمیسیون هیچ مدرکی دال بر اینکه البیومی از این حملات اطلاع قبلی داشته، پیدا نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین