کد خبر: ۷۷۰۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
آخرین محموله کمک نظامی ۱۵۰ میلیون یورویی به اوکراین ارسال می‌شود

جنگ اوکراین| تلاش کی‌یف برای نجات مبارزان محاصره شده در ماریوپل

جنگ اوکراین در حالی در مناطق شرقی این کشور با شدت بیشتر جریان دارد که شورای امنیت روز جمعه با اجماع بر سر بیانیه‌ای با هدف حمایت از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای یافتن راه حل مسالمت آمیز این مناقشه به توافق رسید.
جنگ اوکراین| تلاش کی‌یف برای نجات مبارزان محاصره شده در ماریوپل
آفتاب‌‌نیوز :

از سوی دیگر همزمان با پیشروی نیرو‌های ارتش روسیه در منطقه دونباس، معاون نخست وزیر اوکراین از تخلیه ۵۰ غیر نظامی دیگر از ماریوپل خبر داد که به تایید وزارت دفاع روسیه در میان آن‌ها دست کم ۱۱ کودک اوکراینی به چشم می‌خوردند.

تخلیه شدگان در انتظار انتقال به مناطق تحت کنترل کی‌یف هستند در حالی که نیرو‌های مقاومت و جنگجویان آزوف با سنگر گرفتن در شبکه تونل‌های زیر زمینی مجمتع فولاد شهر ماریوپل تاکید دارند که تا آخرین نفس به مبارزه ادامه خواهند داد.

تحولات مربوط به تهاجم روسیه به خاک اوکراین در روز شنبه هفتم ماه مه ۲۰۲۲ را در ادامه می خوانید:

ادامه عملیات تخلیه در ماریوپل همزمان با تشدید حملات روسیه

عملیات تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در حالی روز شنبه ادامه دارد که همزمان نیرو‌های ارتش روسیه در آستانه سالگرد جشن پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در روز نهم مه بر شدت حملات خود افزوده و آتش‌بس وعده داده شده را رعایت نمی‌کنند.

معاون نخست وزیر اوکراین عصر جمعه در پیامی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد یادآور شد «ما (شنبه) عملیات تخلیه را در آزوفستال ادامه خواهیم داد.»

وی در ادامه این پیام تصریح کرد که «تخلیه شهر ماریوپل طبق پیش‌بینی‌ها برای پایان روز شنبه برنامه ریزی شده است.»

تلاش‌های تازه برای ادامه عملیات تخلیه تکمیل کننده اقدامات روز‌های قبل در ماریوپل است که با همکاری امدادرسانان سازمان ملل متحد انجام می‌شود.

رئیس شرکت «اِنژی»: فرانسه در بلند مدت از گاز روسیه بی‌نیاز خواهد شد

رئیس شرکت «انژی» که از غول‌های بخش انرژی در فرانسه محسوب می‌شود در گفتگویی رادیویی تاکید کرد که این کشور در دراز مدت می‌تواند از گاز روسیه بی‌نیاز شود.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا پس از تهاجم نظامی اخیر روسیه به خاک اوکراین ضمن وضع تحریم‌های سنگین علیه مسکو در پی کاهش و در نهایت قطع وابستگی در زمینه انرژی به روسیه هستند.

رئیس شرکت «انژی» در ادامه سخنان خود تاکید کرد که فرانسه احتمالا می‌تواند ظرف سه تا چهار سال آینده تا حد قابل توجهی وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد.

این در حالیست که غول انرژی فرانسه پیش‌تر در ماه مارس هشدار داده بود که این کشور در میان مدت یا بلند مدت به گاز روسیه نیاز خواهد داشت و تصمیم گیری را در این خصوص به دولت‌های اروپایی موکول کرده بود.

نبرد‌های شدید توپخانه‌ای در شمال خرسون

گزارش‌ها از نبرد‌های شدید توپخانه‌ای میان ارتش روسیه و نیرو‌های نظامی اوکراین در شمال خرسون، شهری بزرگ در جنوب اوکراین، که بخش عمده آن تحت کنترل مسکو است، حکایت دارد.

این نبرد‌ها در حالی شدت گرفته است که یکی نماینده ارشد روسیه روز جمعه به صراحت اعلام کرد که کشورش برای همیشه در جنوب اوکراین باقی خواهند ماند.

روسیه می‌گوید تجهیزات نظامی اروپایی و آمریکایی را منهدم کرده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شماری از تجهیزات نظامی که از سوی ایالات متحده و کشور‌های اروپایی در اختیار اوکراین قرار گرفته است را منهدم کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که این تجهیزات در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن «بوهودوخیف» واقع در استان خارکیف منهدم شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه همچنین مدعی شده است که ۱۸ تاسیسات نظامی اوکراین از جمله سه انبار اسلحه در نزدیکی بندر اودسا طی شبانه روز گذشته هدف قرار گرفته‌اند.

انفجار‌های تازه در ترانس‌نیستریا

مقامات منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا در شرق مولداوی روز شنبه اعلام کردند که چهار انفجار شامگاه جمعه در نزدیکی فرودگاه محلی سابق منطقه‌ای در مرز اوکراین روی داد که تلفات جانی به همراه نداشت.

جدایی‌طلبان در این خصوص تصریح کردند: «شامگاه روز ۶ مه، حوالی ساعت ۲۱ و چهل دقیقه دو محموله انفجاری اول از یک پهپاد به منطقه مرزی ترانس نیستریا با اوکراین پرتاب شد. این حمله یک ساعت بعد، بار دیگر تکرار شد.»

باریکه ترانس‌نیستریا منطقه‌ای جدایی‌طلب که کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین قرار دارد.

کی‌یف: نظامیان روسیه سه پل را در نزدیکی شهر خارکیف منهدم کردند

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد مدعی شد که نیرو‌های نظامی روسیه سه پل را در نزدیکی شهر خارکیف منهم کرده اند.

در این بیانیه تاکید شده است که «هفتاد و سومین روز مقاومت قهرمانانه مردم اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه ادامه دارد.»

ستاد کل ارتش اوکراین در این بیانیه ضمن اشاره به تداوم تهاجم نظامی تمام عیار به این کشور آمده است: «دشمن روسیه برای تسلط کامل بر قلمرو استان‌های دونتسک و لوهانسک و حفظ کریدور زمینی بین این سرزمین‌ها و کریمه اشغالی، حمله به منطقه عملیاتی شرق را متوقف نمی‌کند.»

اوکراین: بیش از ۲۵ هزار سرباز روسیه تاکنون کشته شده‌اند

نیرو‌های مسلح اوکراین روز شنبه اعلام کردند که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورشان در بیست و چهارم فوریه تاکنون ۲۵ هزار و ۱۰۰ سرباز و نظامی روس کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش که رسانه آنلاین «کی‌یف ایندیپندنت» آنرا بازتاب داده طی این مدت همچنین بیش از هزار فروند تانک، ۱۹۹ هواپیمای جنگی و ۱۵۵ هلی‌کوپتر ارتش روسیه نیز منهم شده است.

آخرین تمرین ارتش روسیه پیش از برپایی رژه نظامی روز ۹ مه

نظامیان ارتش روسیه روز شنبه آخرین تمرین را پیش از برپایی رژه نظامی سنتی روز نهم مه که یادآور پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی است، برگزار می‌کنند.

رژه امسال، اما با تحولات جاری در اوکراین و تهاجم نظامی روسیه به این کشور همزمان شده است. برخی گمانه زنی‌ها پیش از این از احتمال اعلان رسمی جنگ کرمیلن علیه کی‌یف در روز نهم مه حکایت داشت که مقامات روسیه نسبت به آن واکنش جدی نشان ندادند.

این مراسم، اما به هر شکل فرصتی مناسب برای نمایش قدرت روسیه در بحبوحه یک نبرد نظامی تا به امروز ناموفق با همسایه غربی این کشور است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوی روسیه در سال‌های گذشته از این رژه برای به رخ کشیدن قدرت ارتش خود استفاده کرده و گاهی اوقات در این روز از سلاح‌های پیشرفته جدید روسیه نیز رونمایی شده است.

جشن اصلی روز نهم مه در میدان سرخ برگزار می‌شود، اما مراسم بزرگداشت این روز همزمان در ده‌ها شهر در سراسر روسیه برپا خواهد شد.

مداخله نظامی روسیه در اوکراین که بسیاری از کارشناسان پیش‌تر آن را سریع و قاطعانه پیش بینی کرده بودند، اکنون در سومین ماه خود قرار دارد و با شکست‌هایی همراه بوده است.

دادستانی اوکراین: بیش از ۱۰ هزار «جنایت جنگی» در دست بررسی است

دفتر ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار مورد مشکوک به جنایت جنگی که نیرو‌های ارتش روسیه در جریان تهاجم نظامی به این کشور مرتکب آن شده‌اند هم اکنون در دست تحقیق و بررسی است.

بر این اساس گفته شده است که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز بیست و چهارم فوریه تاکنون ۱۰ هزار و ۲۵۷ مورد مشکوک به جنایت جنگی به ثبت رسیده و دست کم ۲۲۳ کودک نیز در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

بیانیه شورای امنیت درباره اوکراین؛ از واژه‌های «جنگ»، «درگیری» یا «تهاجم» خبری نیست

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نخستین بیانیه خود در خصوص جنگ در اوکراین و تحولات جاری در این کشور از واژه‌های «جنگ»، «درگیری» یا «تهاجم» استفاده نکرده است.

در متن این بیانیه در عوض به «نگرانی عمیق شورای امنیت برای حفظ صلح و امنیت در اوکراین» اشاره شده است. در این بیانیه سپس تصریح شده است که «همه کشور‌های عضو، طبق منشور سازمان ملل متحد، متعهد به حل و فصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های صلح‌آمیز هستند.»

سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا: روسیه خسارات سنگینی در اوکراین متحمل می‌شود

دستگاه اطلاعاتی بریتانیا در آخرین به روز رسانی مطالب خود در شبکه اجتماعی توییتر از خسارات قابل توجه مادی روسیه در جریان نبرد‌های اخیر نظامی در اوکراین خبر داده است.

وزارت دفاع بریتانیا با اشاره به این اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد: دست کم یک فروند تانک «تی‌۹۰ ام» که از جمله پیشرفته‌ترین تانک‌های روسیه است در نبرد‌های اخیر منهدم شده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است که «درگیری‌ها در اوکراین تلفات سنگینی را به شماری از تواناترین واحد‌ها و پیشرفته‌ترین قابلیت‌های نظامی روسیه وارد کرده است. روسیه پس از اتمام این جنگ به زمان و هزینه قابل توجهی برای بازسازی نیرو‌های مسلح خود نیاز خواهد داشت.»

بایدن: آخرین محموله کمک نظامی ۱۵۰ میلیون یورویی به اوکراین ارسال می‌شود

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا جمعه شب از تدارک و ارسال یک محموله تازه کمک نظامی به ارزش ۱۵۰ میلیون یورو به اوکراین خبر داد.

این کمک تازه نظامی که به گفته مقامات آمریکایی برای حمایت از اوکراین جهت مقابله و ایستادگی در برابر تهاجم نظامی روسیه صورت می‌گیرد شامل مهمات و تجهیزات راداری است.

رئیس جمهوری آمریکا با اعلام فراهم کردن این کمک نظامی هشدار داد که بودجه تسلیحاتی اختصاص داده شده برای یاری رسانی نظامی به کی‌یف تقریبا تمام شده است.

جو بایدن همچنین در بیانیه‌ای ضمن درخواست تمدید بودجه هنگفت ۳۳ میلیارد دلاری اختصاص داده شده به این امرتاکید کرد کرد که کنگره باید به سرعت بسته مورد نیاز برای تقویت اوکراین در میدان جنگ و در میز مذاکرات را آزاد کند.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشده نیز یادآور شد که میزان کمک تازه ۱۵۰ میلیون دلاری ایالات متحده به اوکراین بسیار کم‌تر از محموله‌های قبلی تسلیحاتی ارسال شده به این کشور است.

تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات مبارزان اوکراینی از مجمتع آزوفستال

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که کشورش در تلاش است تا به راه‌حل دیپلماتیکی برای نجات جنگجویان سنگر گرفته در مجتمع آزوفستال در بندر استراتژیک ماریوپل دست پیدا کند.

وی بدون دادن توضیحات بیشتر در این خصوص یادآور شده است که میانجی‌گری‌ها و کمک کشور‌های پرنفوذ در پیشبرد تلاش‌های صورت گرفته دخیل بوده است.

ولادیمیر پوتین روز جمعه تاکید کرده بود که نیرو‌های ارتش روسیه به شرط تسلیم شدن جنگجویان آزوف و دیگر نیرو‌های مقاومت که در مجتمع فولاد شهر ماریوپل سنگر گرفته‌اند آماده همکاری کامل برای تخلیه غیرنظامیان از این شهر هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین