کد خبر: ۷۷۰۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

نکات مهم فروش ماشین در بازار خودرو

خرید و فروش خودرو یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معاملات در جهان است. بازار خرید خودروی صفر جایگاه ویژه‌ای دارد. اما با بالا رفتن قیمت‌های آن و نرخ بی‌ثباتی که دارد، بسیاری از افراد خرید و فروش خودرو دست دوم را در اولویت قرار می‌دهند.
نکات مهم فروش ماشین در بازار خودرو
آفتاب‌‌نیوز :

این موضوع باعث شده که کسب‌وکار‌های آنلاینی هم مشغول به کار شوند تا خرید و فروش ماشین‌های کارکرده به بهترین نحو ممکن انجام شود. اما فکر می‌کنید که فقط هنگام خرید خودرو باید نکات مهمی را در نظر داشته باشیم؟ اگر پاسخ شما هم به این سؤال منفی است، در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین نکات برای فروش خودروی دست دوم آشنا شوید.

رونق بازار فروش ماشین کارکرده با گرانی خودرو

خودرو‌های کارکرده همچون خودرو‌های صفر با رشد قیمت مواجه بوده‌اند، اما باز هم توانسته‌اند بازار پررونق خود را حفظ کنند. بسیاری توان مالی برای خرید خودروی صفر ندارند و ترجیح می‌دهند ماشین کارکرده با قیمتی مناسب تهیه کنند.

از طرفی معامله خرید و فروش ماشین دست دوم با قیمت مناسب برای صاحبان خودرو‌هایی که هزینه‌های ریز و درشت زیادی را برای مراقبت از خودرو خود متحمل شده‌اند، بسیار مهم است. مردم به دلایل متعددی از جمله کاهش ارزش پول خود قادر به خرید خودروی نو نیستند. به همین دلیل این روز‌ها بیش از هر چیزی شاهد رونق بازار فروش خودرو‌های کارکرده هستیم.

از طرفی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قطعات به کار رفته در خودرو‌های تولید داخل به کیفیت قبل نیستند. این مسئله کارایی کلی خودرو به عنوان یک دستگاه صفر را کاهش داده است که نسبت به قیمت بالای آن اصلاً برای خریداران به‌صرفه نخواهد بود. به همین دلیل ترجیح مردم این است که روی خودرو‌های دست دوم سرمایه‌گذاری کنند.

راه‌های فروش سریع خودرو

فروش اینترنتی ماشین

پیش از آن‌که به نکات مهم در فروش ماشین اشاره کنیم، بهتر است به روش‌های سریع و آسان این فرآیند نگاهی بیندازیم، روشی که در آن فرآیند فروش در مدت زمان ۲ تا ۱۵ روز کاری انجام می‌شود. صاحبان خودرو برای فروش ماشین باید راه درست را بروند. به این صورت که باید در وب‌سایت‌ها و بنگاه‌های خرید و فروش ماشین ثبت‌نام کنند.

پس از آن‌که با کارشناسان شرکت مورد نظر هماهنگ کردند، باید با مراجعه حضوری، کار کارشناسی خودرو را انجام دهند. این کار باعث می‌شود قیمت نهایی خودرو مشخص شود. اگر فروش خودرو دست دوم موفقیت‌آمیز باشد، دریافت وجه و انتقال آنی سند انجام می‌شود.

نکات مهم پیش از فروش ماشین کارکرده

علاوه بر خریدار ماشین، صاحبان خودرو که قصد فروش ماشین خود را دارند، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند که کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.

تعیین ارزش ماشین برای فروش

اولین و مهم‌ترین گامی که باید برای فروش ماشین کارکرده بردارید این است که ارزش ماشین خود را تخمین بزنید. در این راستا باید به چند عامل مهم توجه داشته باشید:

  • مدل و سال خودرو
  • مسافت پیموده شده
  • وضعیت لاستیک‌ها

تمیز کردن ماشین و گرفتن عکس‌های باکیفیت

اگر قصد فروش آنلاین خودرو خود را دارید، ماشین را کاملاً تمیز کرده و پس از آن عکس‌های باکیفیتی از جلو، پهلو، پشت و داخل ماشین بگیرید. عکاسی صحیح باعث قانع کردن خریداران درباره میزان قیمت می‌شود. مخصوصاً که این عکس‌ها آگاهی خریداران از نواقص ماشین را نیز افزایش داده و اعتماد آن‌ها را جلب می‌کند.

نکات مهم حقوقی برای فروش ماشین

قرارداد فروش ماشین

هنگامی که با خریدار به توافق رسیدید، پیش از انجام معامله توجه داشته باشید که مدارکی از جمله کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگه معاینه فنی معتبر، رسید پرداخت عوارض شهرداری و بیمه خودرو همراه شما باشد. علاوه بر این به چند نکته دیگر دقت کنید:

  • نام و مشخصات خودرو با اطلاعات موجود در مدارک مطابقت داشته باشد.
  • اصل اوراق هویتی فروشنده با مشخصات مالک در مدارک مطابق باشد.
  • در صورت امکان، فروش خودرو را به صورت وکلاتی انجام ندهید.
  • قرارداد را پیش از سند زدن تنظیم کنید.
  • انتقال مالکیت را در مراکز تعویض پلاک انجام دهید.
  • سند را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید.

نکات مهم برای فروش ماشین کارکرده

بعد از آماده کردن ماشین، ثبت درخواست فروش، کارشناسی کردن و تعیین قیمت آن نوبت به بررسی مهم‌ترین نکاتی می‌رسد که برای فروش ماشین دست دوم خود باید به کار ببرید.

تعیین میزان تخفیف هنگام فروش ماشین

در بازار خودرو، ماشین‌های خوش‌فروش و رند مشتریان زیادی دارند. حال این سؤال را باید پاسخ دهید که ماشین شما هم خوش‌فروش است یا نه؟ با پاسخ به این سؤال تخمین بهتری از میزان تخفیف و مدت زمان فرآیند فروش ماشین خواهید داشت.

بررسی تأثیر نوع ماشین بر فرآیند فروش

نوع ماشینی که برای فروش آماده کرده‌اید، در مدت زمان فرآیند فروش و قیمت نهایی تأثیر قابل‌توجهی دارد. برای مثال، سدان‌های خانوادگی در میان محبوب‌ترین ماشین‌ها قرار دارند. همین عامل باعث شده که چنین ماشین‌هایی در بازار خودروی دست دوم سریع‌تر و با قیمت مناسب‌تری به فروش برسند. این در حالی است که ماشین‌هایی مانند وانت‌بار، کامیونت، ون و کامیون‌ها مشتریان خاصی دارند و تعداد آن‌ها به نسبت خودرو‌های سواری چندان زیاد نیست.

نحوه کسب اطلاعات اولیه درباره قیمت‌گذاری خودرو

برای اینکه درباره قیمت‌گذاری خودرو اطلاعات اولیه کسب کنید، بهتر است به سایت‌های آگهی آنلاین سر بزنید. با مشاهده ماشین‌هایی مشابه خودرو خود، محدوده قیمت‌گذاری را متوجه خواهید شد. این نکته را در خاطر داشته باشید که دلالان خودرو همیشه قیمت‌های متفاوت و بالاتری نسبت به فروشندگان مستقیم خودرو اعلام می‌کنند.

هنگامی که قیمت‌گذاری دیگر خودرو‌ها را بررسی می‌کنید به مواد دیگر از جمله سال ساخت، رنگ خودروها، کیلومتر و کارکرد آن‌ها توجه کنید. توضیحات آگهی‌های مختلف را نگاه کنید تا نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌ها را با توجه به ویژگی‌های مختلف پی ببرید.

فروش ماشین طبق عرف بازار

همیشه در روند قیمت‌گذاری استثنا‌هایی وجود دارد. اما تعادل، انصاف و منطق را در قیمت‌گذاری مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که قیمت رندی را انتخاب کنید و از شگرد‌های دلالان برای فروش خودروی کارکرده اجتناب نمایید.

استفاده از بستر‌های فروش ماشین

اکنون این سؤال وجود دارد که تبلیغات فروش ماشین را کجا می‌توان منتشر کرد؟ سایت‌های شناخته شده فروش ماشین، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و اپلیکیشن‌های کسب‌وکار‌های تخصصی فروش خودرو می‌توانند بستر‌های مناسبی برای انتشار تبلیغات ماشین شما محسوب می‌شوند.

آماده کردن متن مناسب آگهی

اگر تمام نکات را رعایت کنید، اما متن آگهی شما کیفیت و خوانایی مناسبی نداشته باشد، در کار فروش خودروی خود با مشکل مواجه خواهید شد. تجربه نشان داده که با وجود ثبت مشخصات کامل در متن آگهی، باز هم متقاضیان در تماس تلفنی یا با پیامک‌های نوشتاری همان اطلاعات را از فروشندگان کسب می‌کنند؛ بنابراین وقت زیادی صرف این مقوله نکنید.

تست رانندگی در صورت داشتن گواهینامه

دقت کنید که ممکن است خریدار ماشین هنگام ملاقات با شما درخواست تست ماشین را مطرح کند. در این صورت به اعتبار گواهینامه او توجه کرده و همراه او سوار ماشین شوید. ممکن است لازم باشد درباره ماشین به سؤالاتی جواب دهید یا حتی برای مسیریابی به او کمک کنید. اگر به فردی مشکوک بودید، بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید. هنگام سوار شدن، صندلی عقب نشسته و فردی از خانواده یا دوستان را در جریان ملاقات خود بگذارید.

آنچه گفتیم مهم‌ترین نکاتی بودند که در فروش خودروی کارکرده خود باید در نظر داشته باشید. رعایت این نکات برای شما تجربه خوبی در بازار خودرو رقم خواهند زد.

/https://khodro۴۵.com/sell

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین