کد خبر: ۷۷۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
تبلیغات

کامپوزیت دندان بهتر است یا روکش؟

کامپوزیت دندان و روکش هر دو روش‌های موثری برای اصلاح شکل، رنگ و برطرف کردن مشکلات دندان‌هاست، اما بسیاری از بیماران نمی‌دانند که کدام یک برای آن‌ها بهتر است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.
کامپوزیت دندان بهتر است یا روکش؟
آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از بیماران بین انجام کامپوزیت و روکش دندان مردد هستند و نمیدانند که کدام یک از این روش‌ها بهتر است. کامپوزیت دندان و روکش هردو روش‌های ترمیمی هستند و برای اصلاح عیوب دندان‌ها به کار میروند، اما کدام یک بهتر است؟ برای اینکه با تفاوت کامپوزیت و روکش دندان آشنا شوید، ابتدا باید مزایا و معایب هر یک را بدانید و سپس متناسب با وضعیت دندان خود و نظر دندانپزشک یکی از این متد‌های دندانپزشکی زیبایی را انتخاب کنید.

کامپوزیت دندان چیست؟

پیش از اینکه به سراغ فرق بین کامپوزیت ونیر و روکش دندان برویم، ابتدا باید بدانید که کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت یک روش ترمیمی است که برای بهبود ظاهر دندان‌های کج و نامرتب، دندان‌هایی که شکستگی‌های جزئی دارند، دندان‌های زرد و گاهی پر کردن فاصله بین دندانی استفاده می‌شود، اما چگونه؟ کامپوزیت در واقع موادی از جنس رزین است که توسط اشعه نوری بر روی سطح دندان‌ها چسبانده می‌شود. وقتی که کامپوزیت ونیر روی دندان‌ها قرار بگیرد، ظاهر آن صاف، سفید و درخشان به نظر میرسد.

کامپوزیت دندان بهتر است یا روکش؟

موارد مثبت کامپوزیت ونیر

  • میتوان کامپوزیت را متناسب با رنگ دندان‌های طبیعی انتخاب کرد.
  • ونیر کامپوزیت هیچ نیازی به تراشیدن دندان ندارد و روش مطمئنی است.
  • مدت زمان درمان کامپوزیت دندان بسیار کوتاه است و در یک جلسه انجام می‌شود.
  • این روش اصلاح طرح لبخند نسبت به سایر روش‌های ترمیمی قیمت مناسب تری دارد.
  • کامپوزیت برای برطرف کردن مشکلاتی که مربوط به ظاهر دندان هستند روش ایده آلی است.
  • ونیر کامپوزیت ظاهر زیبا و تقریبا طبیعی دارد.
  • اگر به خوبی از کامپوزیت‌ها مراقبت شود، تا سال‌ها دوام می‌آورند.

موارد منفی کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان برای اصلاح مشکلات ساختاری دندان کاربرد ندارد.
  • کامپوزیت نسبت به روش‌های ترمیمی مشابه مانند لمینت دوام و کیفیت پایین تری دارد.

روکش دندان چیست؟

همه ما در طول عمر خود با آسیب دیدن یک یا چند دندان خود مواجه شده ایم. این آسیب، اغلب خود را به صورت از دست دادن شکل، اندازه و رنگ نشان میدهد که یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای بهبود این آسیب‌ها نصب روکش میباشد، اما روکش یا تاج دندان چیست؟ روکش دندان همان قسمتی است که بر روی دندان‌های آسیب دیده قرار میگیرد و برای اصلاح دندان‌های ترک خورده، پوسیده، تغییر رنگ داده شده و نامرتب استفاده می‌شود. روکش‌ها بر اساس درخواست بیمار از متریال مختلفی مانند فلزات، کاملا سرامیک، طلا و کاملا رزین و سرامیک فشرده ساخته می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده اند که شکل و رنگ آن‌ها دقیقا مانند دندان‌های طبیعی باشد.

مزایای روکش دندان

روکش یا تاج دندان برای بهبود ایراد‌های ظاهری به کار برده می‌شود. برخی از مزایای روکش عبارتند از:

  • ترمیم ظاهر دندان‌های ترک خورده و شکسته
  • پر کردن دندان‌های فرسوده و عصب کشی شده
  • بهبود دندان‌هایی که رنگشان زرد شده و هم اندازه نیستند
  • دوام و استحکام بسیار بالا

معایب روکش دندان

هیچ روش دندان پزشکی وجود ندارد که کاملا بی عیب و نقص باشد، روکش دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مهمترین معایب روکش دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای نصب روکش دندان، دندانپزشک ابتدا باید دندان آسیب دیده را تراش دهد.
  • با اینکه موادی که برای ساخت روکش استفاده می‌شوند محکم و بادوام هستند، اما ممکن است در به مرور زمان ترک بردارند.
  • اگر چسب مخصوصی که برای نگه داشتن روکش به کار برده می‌شود، نرم و سست شود، امکان رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند.
  • پس از نصب روکش دندان احتمال حساسیت به دما‌های گرم و سرد وجود دارد.

کامپوزیت دندان بهتر است یا روکش؟

با اینکه برخی از کاربرد‌های کامپوزیت دندان و روکش مشابه هم هستند، اما تفاوت‌های زیادی بین این دو روش اصلاح طرح لبخند وجود دارد که در ادامه این مطلب به این تفاوت‌ها میپردازیم.

تفاوت روکش و کامپوزیت ونیر از نظر مراحل اجرا

مراحل اجرای کامپوزیت دندان ساده‌تر از روکش است. در این روش اصلاح طرح لبخند نوعی پلاستیک و شیشه را باهم ترکیب میکنند تا یه ماده همرنگ با دندان‌های طبیعی به وجود بیاید. همچنین برای افزایش چسبندگی از کاندیشنر ژل که یک ماده اسیدی است استفاده میکنند و توسط نور لیزر این مواد را فعال میکنند. در مرحله آخر از کامپوزیت دندان، رزین روی دندان قرار داده شده و نور لیزر روی آن‌ها تابیده می‌شود تا محکم شوند.

مراحل روکش دندان کمی متفاوت از کامپوزیت است. قبل از نصب روکش، ابتدا باید از دندان عکس گرفته شود تا عفونت و پوسیدگی‌ها کاملا نمایان شوند و در صورت لزوم تصمیم دیگری برای ترمیم دندان گرفته شود. در مرحله بعد تقریبا نیمی از دندان آسیب دیده تراشیده شده و یک قالب با اندازه دقیق از دهان بیمار گرفته می‌شود. سپس این قالب به لابراتوار فرستاده شده تا روکشی متناسب با اندازه، رنگ و شکل دندان طبیعی بیمار ساخته شود. پس از آماده شدن روکش، دندانپزشک آن را روی پایه دندان قرار داده و محکم فشار میدهد تا محکم در جای خود باقی بماند.

تفاوت کامپوزیت دندان و تاج دندان از نظر ماندگاری

به عنوان یک قاعده کلی، کامپوزیت دندان به اندازه روکش و روش‌های دیگر اصلاح طرح لبخند ماندگاری ندارد، اما اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید و نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت نمایید، طول عمر کامپوزیت ونیر افزایش میابد.

تفاوت تاج دندان و کامپوزیت از نظر قیمت

قطعا هزینه یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های تفاوت کامپوزیت دندان و روکش است. به طور میانگین قیمت روکش بالاتر از قیمت کامپوزیت دندان است، زیرا دوام بیشتری دارد، اما هزینه یک مسئله کاملا نسبی است و به موارد زیادی بستگی دارد، مثلا قیمت کامپوزیت دندان به برند سازنده و جنس آن وابسته است و در سال ۱۴۰۱ برای هر واحد از ۶۰۰ هزار تومن شروع شده و تا دو میلیون و پانصد هزار تومان نیز متغیر است.

هزینه روکش دندان هم به جنس آن بستگی دارد مثلا روکش‌های سرامیکی یا زیرکونیا نسبت به انواع فلزی و PFM گران‌تر هستند. طبیعی است که هرچه جنس روکش بهتر باشد، طول عمر بالاتری خواهد داشت و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد.

کامپوزیت دندان بهتر است یا روکش؟

برای ترمیم دندان‌های جلو کامپوزیت بهتر است یا روکش؟

تفاوت اصلی کامپوزیت دندان و روکش در میزان پوشش دهی و ضخامت آنهاست. همان طور که در بخش قبل گفتیم، ونیر کامپوزیت فقط قسمت جلویی دندان را میپوشاند در حالی که روکش کل دندان را پوشش می‌دهد، بنابراین وقتی از ترمیم دندان‌های جلویی صحبت میکنیم، کاملا بستگی به وضعیت دندان‌های قدامی بیمار دارد، مثلا اگر دندان‌های جلو آسیب جدی دیده باشند، روکش بهتر است، اما اگر مشکل در حد لکه‌های رنگی باشد، کامپوزیت دندان راه حل مناسبی تری میباشد.

با انجام کامپوزیت دندان در کلینیک ایرانمهر لبخندی جذاب و هالیوودی داشته باشید

فرقی نمیکند که شما قصد دارید که از چه روشی برای اصلاح فرم دندان‌های خود استفاده کنید. کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر با متخصصان مجرب و استفاده از بهترین مواد سازنده و از برترین برند‌های دنیا خدماتی مانند کامپوزیت دندان، ایمپلنت، لمینت و بلیچینگ دندان را با قیمتی مناسب ارائه میکند. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده عکس‌های قبل و بعد از کامپوزیت دندان به سایت کلینیک ایرانمهر (iranmehrdental.com) مراجعه نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین