این ابتکار سازمان ملل برای جلوگیری از ایجاد یک فاجعه زیست محیطی است که احتمالاً چهار برابر بدتر از نشت نفتی کشتی "Exxon Valdez" است که در سال ۱۹۸۹ در نزدیکی آلاسکا رخ داد.
به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، بودجه مورد نیاز به منظور تخلیه بیش از ۱.۱۴ میلیون بشکه نفت از کشتی باری صافر مصرف میشود.
این کشتی به دلیل اختلافات میان جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن بر سر مالکیت و مسئولیت آن کشتی بیش از ۶ سال است که نتوانسته محموله خود را خالی کند.
در همین راستا مهندسان و کارشناسان محیط زیست هشدار دادهاند که کشتی صافر یک بمب ساعتی منفجر نشده است که قادر به ایجاد یک فاجعه زیست محیطی است.
سازمان ملل تخمین میزند که اگر محموله کشتی در دریای سرخ رها شود، علاوه بر فجایع زیست محیطی، بیش از دویست هزار ماهیگیر شغل خود را از دست خواهند داد و ۲۰ میلیارد دلار برای پاکسازی مورد نیاز خواهد بود.
جنبش انصارالله یمن در ۵ مارس یادداشت تفاهمی با سازمان ملل امضا کرد که به سازمان ملل اجازه میدهد تا حدود ۱.۱ میلیون بشکه نفت از این کشتی که در ۸ کیلومتری بندر راس عیسی در ساحل غربی یمن به گل نشسته است را تخلیه و به مکانی دیگر منتقل کند.
ایده جمع آوری ۸۰ میلیون دلار توسط دیوید گریسلی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، پیشنهاد شد که به گفته وی این طرح از حمایت تمامی طرفهای درگیر برخوردار است.
یک هیئت کارشناسی به رهبری سازمان ملل در شبه جزیره راس عیسی تایید کرد که نفتکش غول پیکر ۴۵ ساله صافر به سرعت در حال تجزیه است و خطر قریب الوقوع ریختن مقدار زیادی نفت به دلیل نشت یا انفجار وجود دارد.
طبق گزارش گاردین، نفت این نفتکش به کشتی ایمن دیگری منتقل خواهد شد. همچنین کشتی صافر یدک شده و به مکانی دیگر جهت بازیافت آهن موجود در آن منتقل خواهد شد.
براساس ابتکار سازمان ملل جنبش انصارالله یمن نیز هزینه لازم جهت خریداری یک نفتکش دیگر را دریافت خواهد کرد، همچنین این جنبش هیچگونه مسئولیت قانونی و تجاری در این باره برعهده نخواهد داشت.
تا به اینجای کار تلاشهای میانجیگری قبلی سازمان ملل برای تخلیه این نفتکش شکست خورده و به گفته کارشناسان موفقیت تلاش جدید سازمان منوط به توافق و همکاری همه طرفهای درگیر در این زمینه است.
صافر که در سال ۱۹۷۶ به عنوان یک نفتکش ساخته شد، یک دهه بعد به یک تاسیسات ذخیره نفت شناور تبدیل شد.
این در حالی است که از زمان شروع جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۵، هیچ تعمیر ساختاری در این کشتی ۳۷۶ متری انجام نشده است.