کد خبر: ۷۷۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
منابع خبری مدعی شدند:

تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران؟

بانک ملی ایران در مرکز تحریم‌ها قرار دارد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران تصویب می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحریم‌های تازه‌ای را برای ایران در نظر می‌گیرد.

این تحریم‌ها با هدف فشار بر موسسات مالی–‌تجاری اعمال شده و تمرکز اصلی آنها بر روی بانک ملی ایران است.

تحریم‌های مورد اشاره باعث خواهد شد که دفاتر بانک ملی در لندن، هامبورگ و پاریس قادر به ادامه فعالیت نباشند.

بنا به گفته منابع مطلع، این تحریم‌ها در دیدار وزرای کشاورزی و ماهیگیری اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به تایید خواهد رسید.

این تحریم‌ها همچنین نامها و سازمانهای دیگری را نیز دربر خواهد گرفت که در لیستی قرار می‌گیرند که نه تنها اجازه ورود به حوزه اتحادیه اروپا نخواهند داشت، بلکه سرمایه‌های آنها نیز بلوکه خواهد شد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا همچون تحریم‌های سازمان ملل با هدف اعمال فشار به تهران برای انصراف از ادامه غنی‌سازی اورانیوم به شمار می‌رود که از سوی آمریکا و معدود همفکرانش به عنوان بخشی از برنامه ایران برای تولید جنگ افزار هسته‌ای معرفی می‌شود.

تهران اصرار دارد که برنامه هسته‌ای‌اش اهداف کاملا صلح دوستانه دارد و تولید جنگ‌افزار هسته‌ای در برنامه جمهوری اسلامی قرار ندارد.

لازم به ذکر است که ایالات متحده ماه‌هاست در تلاش است اتحادیه اروپا را قانع به اعمال تحریم علیه ایران کند تا جایی که اعمال تحریم علیه ایران یکی از مضامین اصلی آخرین سفر دوره‌ای بوش به اروپا بود.

با این همه اتحادیه اروپا اعمال این تحریم‌ها را تا سفر رییس سیاست خارجی این اتحادیه، خاویر سولانا به تهران به تاخیر انداخت.

سولانا روز 14 ژوئن طی سفری به تهران بسته پیشنهادی را به نمایندگی از 6 کشور ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان به ایران ارائه داد.

این بسته پیشنهادی بخشی کلیدی از رویکردی موسوم به «چماق و هویج» بود که از سوی جامعه جهانی به رهبری آمریکا با هدف اعمال فشار به ایران دنبال می‌شود.

این بسته نسخه تازه ای از بسته دیگری بود که در ژوئن 2006 به ایران عرضه شده بود. بسته‌هایی که از سوی ایران به دلیل تاکید بر قطع غنی سازی اورانیوم از سوی مورد پذیرش قرار نگرفتند. 

سولانا روز جمعه اظهار داشت که او هنوز پاسخی از ایران در مورد شرط غنی سازی اورانیوم دریافت نکرده‌است.

لازم به ذکر است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، در باره پیشنهاد انصراف ایران از غنی سازی اورانیوم اظهار داشت که این مساله از آنجا که بارها و بارها از سوی ایران رد شده‌است، بنابراین در دستور کار گفتگوهای ما با آقای سولانا قرار نداشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین