کد خبر: ۷۷۰۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۷

انتخابات زیمبابوه در تاریخ مقرر برگزار می‌شود

چانگرای: در صورت توقف خشونت آماده مذاکره هستم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: کمیسیون انتخاباتی زیمبابوه علی‌رغم کناره‌گیری «مورگان چانگرای» از دور دوم انتخابات اظهار داشت انتخابات در تاریخ مقررخود برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «پاتریک چیناماسا» وزیر دادگستری اعلام کرد: «آقای چانگرای هنوز به طور رسمی درخواست کناره‌گیری خود را ارائه نداده است».

در حالی‌که تا زمان برگزاری انتخابات 5 روز دیگر باقی مانده است، رهبر حزب تغییرات دموکراتیک روز گذشته به دلیل خشونتهای حزب طرفدار «رابرت موگابه» (ZANU-PF) و برای حفظ امنیت مردم کناره‌گیری کرد.

تا کنون درگیری‌ها در زیمبابوه به کشته شدن 86 فعال سیاسی و زخمی شدن هزاران تن منجر شده است.

در عین حال رهبر حزب (MDC) روز دوشنبه اظهار داشت: «در صورت توقف خشونت‌های سیاسی حاضر به مذاکره و بازگشت به رقابتهای انتخاباتی است». 

بحران اخیر زیمبابوه با اعتراض جامعه بین‌الملل روبرو شده‌است.

«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان سریع به خشونت‌ها شد. «بان کی‌مون» با وجود تلاشهای فراوان جامعه بین‌الملل از عدم موفقیت زیمبابوه در برگزاری انتخاباتی آزاد ابراز نا‌امیدی کرد و گفت کناره‌گیری چوانگرای را نشانگر آینده بدی برای توسعه دموکراسی زیمبابوه است .

در این میان بریتانیا و آمریکا خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت و رسیدگی به این بحران شدند و به دنبال اعمال تحریمهای سیاسی اقتصادی علیه دولت موگابه هستند.

بحران اخیر زیمبابوه در کشورهای آفریقایی نیز با واکنشهای متفاوتی روبرو شده و رئیس جمهور زامبیا و رئیس دوره‌ای کشورهای منطقه‌ای آفریقای جنوبی (SADC) که هموار به سیاستهای موگابه اعتراض کرده، رای گیری در شرایط فعلی را باعث شرمندگی منطقه دانست.

در عین حال «تابو امبکی»رئیس جمهور افریقای جنوبی به دنبال میانجیگری برای دستیابی به راهکار مناسب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین