کد خبر: ۷۷۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

صف‌های طولانی مرغ در یزد/تشدید نظارت بر قیمت‌ها و شبکه توزیع، فقط روی کاغذ

از دو روز گذشته صف‌های طولانی خرید مرغ در بازار یزد تشکیل شده و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز عرضه مرغ ندارند.
صف‌های طولانی مرغ در یزد/تشدید نظارت بر قیمت‌ها و شبکه توزیع، فقط روی کاغذ
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای اخیر که مشکل کمبود روغن و قفسه های خالی فروشگاه ها گلایه های مردم را به همراه داشت، از روز گذشته مرغ در یزد کم یاب شده و امروز صف های طولانی مقابل فروشگاه ها برای خرید این کالای پرمصرف تشکیل شد.

در بیشتر فروشگاه‌ های محلی و حاشیه شهر مرغ وجود ندارد و مردم مجبورند برای خرید مرغ به فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در سطح شهر مراجعه و ساعات طولانی را در صف خرید بمانند.

بنابر آنچه که مردم می گویند، موجودی مرغ تا پیش از ظهر به پایان می‌رسد و اگر کسی در ساعات بعد از ظهر برای خرید مرغ مراجعه کند قطعا شانسی برای خرید مرغ نخواهد داشت.

شرایط به گونه‌ای رقم خورده که مردم مجبورند برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود در میان جمعیت و صف‌های طولانی قرار بگیرند.

مشاهدات خبرنگاران حاکی از این است که روغن خوراکی هم با اینکه مسئولان از توزیع آن در سطح فروشگاه ها خبر داده اند اما اغلب فروشگاه های سطح شهر روغنی برای عرضه ندارند و در دو فروشگاه روغن حلب جامد پنج کیلویی به ازاری خرید عرضه می شود.

صدای گلایه و نارضایتی مردم از شرایط عرضه مرغ به گوش می‌رسد، یکی از افرادی که برای تهیه مرغ در صف ایستاده گفت: برای تهیه مرغ به چندین فروشگاه در نقاط مختلف شهر مراجعه داشتم که مرغی برای تهیه نبود و در برخی نقاط نیز به قدری صف شلوغ بود که به صراحت گفتند مرغ به من نمی رسد.

وی با بیان اینکه مجبوریم برای خرید یک عدد مرغ مورد نیاز خود از ساعت ۹ صبح به بازار بیاییم افزود: این در حالی است که مرغ از ساعت یازده برای عرضه به مصرف کننده می رسد و در مدت کوتاه یک ساعته نیز تمام می شود.

مرغ در بازار کم و سهمیه ای است

یک فروشنده مرغ نیز در گفت‌و‌گو با یک خبرنگار با بیان اینکه توزیع مرغ بر اساس سهمیه انجام شده افزود: برای کنترل شرایط و جلوگیری از خرید بیش از نیاز مردم، به هر خریدار دو عدد مرغ فروخته می‌شود.

قفسه‌های فروشگاه‌ها از روغن و ماکارونی و امروز هم مرغ خالی است و مردم می‌گویند نیست اما مسئولان روی حرفشان پافشاری می‌کنند که هست و کمبودی وجود ندارد.

نگرانی مردم از ترس گران ‌تر شدن و کمبود کالای مورد نیازشان موجب دامن زدن به شایعاتی شده که در فضای مجازی می چرخد و این تا جایی پیش می‌رود که از خرده فروش گرفته تا دلال و بنکدار برای احتکار و قاچاق دست به کار هستند.

از یک سو تقویت نظارت بر بازار برای برخورد با سودجویی ها هم که این روزها باید بیشتر از گذشته نمود داشته باشد به شدت کمرنگ است.

از سوی دیگر می توان همه این موضوعات را ناشی از تلاش دولت برای جراحی اقتصادی دانست که دولت آن را برای درمان وضعیت نابسامان ضروری می‌داند در حالی که مردم معتقدند اوضاع بازار ملتهب است.

گرانی دو برابری لبنیات با طرح مردمی سازی

بررسی های سطح بازار حاکی از افزایش قیمت دو برابری شیر در بازار است و اغلب فروشگاه ها شیر تازه دام را با دو برابر قیمت عرضه می کنند اما شیرهای بسته بندی هنوز تغییر قیمتی نداشته که ممکن است از روز شنبه با افزایش قیمت همراه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد هم از افزایش قیمت شیر خبر داد و گفت: هر کیلو شیر خام از در دامداری به قیمت ۱۲ هزار تومان و قیمت مصرف کننده شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب هم ۱۵ هزار تومان است.

سیدمسعود عظیمی با بیان اینکه قیمت‌ها در چهار دسته لبنیات، روغن، مرغ و تخم مرغ اعلام شده که قیمت‌های سقف به شمار می آید افزود: سازمان صمت، جهاد کشاورزی و همه دستگاه‌های نظارتی چند روزی است که به بازرسی بازار پرداخته و مردم نیز شکایت خود را از طریق سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

معاون استاندار یزد ادامه داد: شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸ هزار تومان، دبه ماست ۲/۵ کیلویی کم چرب ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پنیر نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی هم ۳۷ هزار تومان است.

وی قیمت روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز را ۶۳ هزار تومان و روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی را ۶۲ هزار تومان اعلام کرد.

به گفته معاون استاندار یزد، قیمت هر کیلو مرغ گرم، ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلو تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

عظیمی خاطرنشان ساخت: افراد بازمانده از یارانه باید از طریق سامانه هدفمندی یارانه‌ها که در آینده‌ای نزدیک بازگشایی می‌شود، درخواست خود را ثبت کنند.

وی گفت: کسانی که یارانه آنان قطع شده یا انصراف داده یا به دهک‌های خود اعتراض دارند به سامانه حمایت معیشتی مراجعه کنند.

معاون استاندار با اشاره به قطعی چند ساعته سامانه افزود: ادارات کل و شهرستانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده پاسخگویی به کسانی هستند که نتوانستند اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند.

تشدید نظارت بر قیمت‌ها در راستای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها

استاندار یزد با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر قیمت‌ها و شبکه توزیع کالاها جهت اجرای هرچه بهتر طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: در صورت مشاهده تخلف و اخلال در بازار با متخلفان به اشد مجازات برخورد خواهد شد.

مهران فاطمی با اشاره به برگزاری مانور اعزام ۲۰۰ تیم جهاد کشاورزی برای رصد بازار و تشدید نظارت بر قیمت ها و شبکه توزیع کالاها افزود: در قالب این طرح تیم‌های نظارتی جهت رصد میزان موجودی کالاهای اساسی مردم و نحوه توزیع آن ها به سطح بازار، انبارها و فروشگاه ها اعزام می‌شوند و در صورت مشاهده کمبود کالایی بلافاصله ورود کرده و مسئله را حل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشدید نظارت بر بازار علاوه بر جلوگیری از انجام تخلفات صنفی، احتکار یا مواردی از این قبیل، سبب اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، به بهترین نحو و کمترین تبعات می شود.

فاطمی با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده تخلف و اخلال در بازار، با فرد خاطی با اشد مجازات برخورد خواهد شد، اظهار داشت: به عنوان مدیر ارشد استان، شخصا از واحدهای تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بازدید می کنم تا یزد، استان سرآمد کشوری در اجرای این طرح باشد.

روغن خوراکی از نیمه های رمضان کمیاب شد و هنوز چند ماه از پایان صف‌های طولانی مرغ نگذشته که بار دیگر کمبود مرغ به عنوان کالای اساسی و پر مصرف همراه با افزایش قیمت، مردم را با مشکل مواجه کرده است. لبنیات اما با کمبود مواجه نشده و تنها جهش دو برابری قیمت دارد که در چنین شرایطی قطعا از سبد خانوار حذف خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین