کد خبر: ۷۷۱۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

خودرو‌های وارداتی کی به ایران می‌رسند؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت به نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودرو‌های وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید.
خودرو‌های وارداتی کی به ایران می‌رسند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که نخستین خودرو‌های وارداتی اواخر شهریور راهی بازار می‌شوند در خصوص تاثیر واردات بر قیمت بازار گفت: از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند.

اواخر سال ۹۷ بود که براساس مصوبه سران قوا به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو به مدت ۳ سال ممنوع شد.

در حال حاضر این ممنوعیت ۳ ساله تا پایان اردیبهشت ماه تمام می‌شود و با تأکید دستگاه‌های مختلف قرار است مصوبه واردات خودرو تعریف و به دنبال آن واردات آزاد شود تا التهابات بازار خودرو برطرف و تقاضا و عرضه مدیریت شود.

در همین ارتباط مهدی دادفر در خصوص پیش نویس واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صنعت تهیه و طی روز‌های آینده اعلام شود، گفت: این پیش نویس در راستای ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه می‌شود و قرار است بر اساس آن به جای خودرو‌های لوکس برای عموم مردم واردات خودرو انجام شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه در این پیش نویس قرار است الزامات صادرات خودرو و قطعات نیز تعریف شود، افزود: البته تاکید شده سایر کالا‌ها نیز امکان صادرات داشته باشند، اما صادرات آن‌ها برای حفظ تراز تجاری باید با تایید وزارت صنعت باشد تا در ادامه آن واردات خودرو انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنان قوانین تعرفه‌ای، عوارض و استاندارد‌ها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.

دادفر با انتقاد از اینکه در راستای تدوین پیش نویس واردات خودرو جلسات مختلفی برگزار شده، اما از انجمن‌های ذیربط هیچ مشورتی در این رابطه صورت نگرفته است، گفت: در نهایت بعد از رایزنی‌های بسیار ما توانستیم یک نماینده از خود را در جلسه اخیر وزارت صنعت ارسال کنیم، اما نکته اینجاست وزارت صنعت باید برای تصویب قوانین و مصوبات مختلف نظر اهالی فن را هم جویا شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت به نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودرو‌های وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اولین خودرو‌های وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده تا اجرایی شدن این گونه مصوبات تعلل‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واردات خودرو گفته است: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. امروز خلأ ۵۰۰ هزارخودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.

علاوه بر این منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز اعلام کرده" برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند".

وی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به عنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

فاطمی امین وزیر صنعت هم با اعلام اینکه مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی خواهد شد، تاکید کرد «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»

وزیر صنعت گفته است: اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودرو‌های اقتصادی است. در سال‌های پیش از ۱۳۹۷، عمدتا خودرو‌های لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند، اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودرو‌های اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.

وی در پاسخ به اینکه "چه تعداد خودرو وارد خواهد شد؟ " اظهار کرد: تنظیم تعداد خودرو‌های وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شده که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسئولیت را برعهده خواهند داشت. محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضا بازار، واردات انجام خواهد شد.

مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با زمان واردات خودرو و اینکه چه افرادی صلاحیت واردات خواهند داشت، اعلام کرد: مصوبه، هفته آینده نهایی خواهد شد. هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع واردات صورت گیرد و اینطور نباشد که ماه‌ها طول بکشد. حتی در حال حاضر که مصوبه نهایی تایید نشده و هفته آینده بصورت رسمی مصوب خواهد شد، مسیر‌ها کنترل شده، موانع احتمالی بر سر واردات، ارزیابی شده است. شرایط تسهیل خواهد شد و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

وی گفت: واردات خودرو شرایطی خواهد داشت، شرایط سابق وجود دارند و شرایط جدیدی نیز اندیشیده شده است. بطور مثال طبیعتا خودرو‌های وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیر‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است و صلاحیت‌هایی که از قبل بوده، تداوم خواهد داشت؛ اما منابع تامین مالی، متنوع شده است و بخش قابل توجهی از طریق منابع خارجی تامین خواهد شد تا کمک‌کننده به تراز ارزی کشور نیز باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین