کد خبر: ۷۷۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد:

طرح تغییر ساعت رسمی کشور تایید شد

طرح «تغییر ساعت رسمی کشور» مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد البته در مرحله قبل ابهاماتی نسبت به این مصوبه وجود داشت که با اصلاحات مجلس این ابهامات از بین رفت. در این طرح بین ساعت رسمی کشور و ساعت کاری کارکنان تفکیک انجام شد. در مورد ساعت رسمی کشور دولت دیگر نمی‌تواند ساعت را تغییر دهد اما در مورد ساعت کاری کارکنان با توجه به منطقه و جغرافیا دولت می‌تواند ساعت کاری کارکنان را تغییر دهد. این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.
طرح تغییر ساعت رسمی کشور تایید شد
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح «تغییر ساعت رسمی کشور» خبر داد.

هادی طحان نظیف امروز در نشست خبری درباره نظرات شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات، گفت: طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» چند بار بین شورای نگهبان و مجلس در رفت‌وآمد بود و در نهایت چهارشنبه گذشته مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. این طرح براساس یک آسیب‌شناسی خوب طراحی شده است و بسیاری از مانع‌زدایی‌ها در حوزه تولید دانش‌بنیان انجام گرفته است.

وی افزود: دومین طرح، طرح «تغییر ساعت رسمی کشور» است که مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد البته در مرحله قبل ابهاماتی نسبت به این مصوبه وجود داشت که با اصلاحات مجلس این ابهامات از بین رفت. در این طرح بین ساعت رسمی کشور و ساعت کاری کارکنان تفکیک انجام شد. در مورد ساعت رسمی کشور دولت دیگر نمی‌تواند ساعت را تغییر دهد اما در مورد ساعت کاری کارکنان با توجه به منطقه و جغرافیا دولت می‌تواند ساعت کاری کارکنان را تغییر دهد. این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: مصوبه بعدی طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» است که شورای نگهبان در مرحله قبل ایراد مستقلی نسبت به این مصوبه نداشت اما ایراد هیئت عالی نظارت را به مجلس منتقل کرده بود که در نهایت با رفع ایراد، مصوبه مورد تایید شورا قرار گرفت.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها گفت: وظیفه شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی مشخص است و ما در انتهای زنجیره تقنین قرار داریم اما از هر طرح و لایحه کارشناسی استقبال می‌کنیم و از لوایح قضایی نیز چون از بعد کارشناسی برخوردارند همیشه استقبال کردیم و کمک می‌کنیم. پژوهشکده شورای نگهبان نیز در خدمت همه نهادهای پژوهشی و کارشناسی کشور است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در ارتباط با استخدام و به کارگیری نیروها در دستگاه‌هایی خاص گفت: این موارد را باید از مجلس بپرسید زیرا تفسیر قانون عادی با مجلس است. دستگاه‌هایی هستند که مقررات استخدامی خاص دارند سابقه آن نیز در قانون محاسبات وجود دارد پس این به معنای بی‌ضابطه بودن نیست. بعضی دستگاه‌ها مستقل از دولت هستند و مقتضات خاص خودشان را دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه تغییر ساعت رسمی کشور گفت: هر نهادی باید در راستای وظایف خودش کار کارشناسی و تخصصی انجام دهد ما در شورای نگهبان درباره خوب بودن یا بد بودن یک مصوبه و ضرورت تصویب آن ورود نمی‌کنیم و تنها ورود ما در حوزه مغایرت با شرع و قانون اساسی است. گاهی نسبت به مصوبه مخالفین و موافقینی وجود دارد که ما در این حوزه ورود نمی‌کنیم و این وظیفه مجلس است اما در رابطه با مغایرت با شرع و قانون باید کار کارشناسی انجام دهیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست با سخنگویان دولت و قوه قضائیه گفت: این نشست‌ها در جهت تعامل بین قوا با حفظ استقلال آن‌ها است. این نشست‌ها برای اطلاع پیدا کردن از موضوعات است و ما وارد حیطه سایر دستگاه‌ها نمی‌شویم. کشور مشکلات اقتصادی دارد و همه دستگاه‌ها باید در جهت رفع آن کمک کنند ما نیز در حیطه اختیارات و وظایف خود ورود می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تاثیر فعالیت رسانه‌ای در تایید صلاحیت‌ها گفت: فضای سیاسی کشور باز و آزاد است و گروه‌ها آزاد هستند در چارچوب قانون اظهارنظر کنند اما اقتضائات کشور این است که بیش از گذشته به قانون و مصالح کشور پایبند باشند.

وی در پاسخ به سوالی راجع به طرح شفافیت قوا گفت: موضوع شفافیت موضوع مهمی بوده است و این طرح در حال تصویب است و اظهارنظرات بسیاری راجع به آن انجام شده. باید اجازه دهید متن نهایی و مصوبه مجلس را دریافت کنیم و طبیعتا اعلام نظر کنیم.

طحان نظیف درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نمی‌تواند به این موضوع ورود کند باید پیشنهادات وزارت کشور داده شود و بعد ما ورود کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با قانون انتخابات و آخرین وضعیت آن گفت: آخرین مرحله مربوط به یک سال گذشته است و مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و شورا نیز اعلام کرد که ایرادی به این مصوبه ندارد اما ایراد هیئت عالی نظارت هم‌چنان پابرجاست.

وی در رابطه با اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: نسبت به انتخابات شوراها در دستور کار کمیسیون تخصصی مجلس است اما نماینده‌ای از شورای نگهبان در این جلسات شرکت نکرده است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین