کد خبر: ۷۷۱۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳

ویرانی میراث فرهنگی با طرح جدید مجلس

طراح این طرح جنجالی نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ است. او گفت: «بنده طراح این طرح هستم و هدف آن جلوگیری از فساد است. این طرح تازه تدوین شده است و هنوز آن را به هیأت رئیسه مجلس نداده‌اند.»
ویرانی میراث فرهنگی با طرح جدید مجلس
آفتاب‌‌نیوز :

۴۶ نفر از نمایندگان مجلس طرحی با عنوان «استفاده بهینه از اشیای باستانی» ارائه دادند. بر اساس این طرح دارندگان اشیای باستانی می‌توانند آن را به دولت بفروشند. اما کارشناشان می‌گویند این طرح ویرانی میراث فرهنگی است.

مجلس باز هم طرح جنجالی دیگری را ارائه کرد. طرحی با عنوان «استفاده بهینه از اشیای باستانی» که کارشناسان می‌گویند به قاچاق آثار باستانی دامن می‌زند.

ماجرای طرح مجلس برای فروش آثار باستانی

۴۶ نفر از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر طرحی ارائه دادند که بر اساس آن دارندگان اشیاه باستانی و عتیقه می‌توانند آن را به دولت بفروشند.

آنها می‌گویند طرح جدید مجلس درباره فروش آثار باستانی مزایایی برای ایران دارد، از جمله تبدیل ایران به هاب خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور.

در ادامه مزایایی که نمایندگان برای این طرح گفتند، ایجاد درآمدی جدید برای وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای خرید و حفظ آثار باستانی است.

ضرغامی: اطلاعی از طرح مجلس ندارم

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» ابراز بی‌اطلاعی کرد.

ضرغامی با بیان اینکه این طرح را در رسانه‌ها دیدم، ادامه داد: «اطلاعی از خبر مربوط به تهیه طرح و از جزئیات آن ندارم. مثل شما در رسانه‌ها بندهایی از این طرح را دیدم.»

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای خواهان انصراف نمایندگان مجلس از این طرح شد. (ایرنا)

طرح جدید مجلس، ویرانی میراث فرهنگی

نوروز رجبی، رئیس جامعه باستان‌شناسی ایران به ایلنا گفت: «طی این طرح یکی از قوانین دقیق و اصلی مجازات اسلامی که در سال ۱۳۵۸ مصوب شد و خرید و فروش اشیاء عتیقه را در کشور ممنوع می‌کند و برای آن مجازات تعیین کرده، ملغی شده است. این تصمیم بسیار نابجا و نادرست است.»

رجبی ادامه داد: «این طرح به ویرانی میراث‌ فرهنگی ایران می‌انجامد. مفهوم این طرح استعمار و غارت میراث‌فرهنگی است. اینکه چگونه در مجلس شورای اسلامی، آدم‌هایی با چنین اندیشه‌ای برای تاریخ و میراث فرهنگی کشور تصمیم‌گیری می‌کنند و چنین طرحی را مطرح می‌کنند، جای شگفتی دارد.»

سیامک سرلک، عضو بازنشسته هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی نیز به ایلنا گفت: این طرح با هدف ارزآوری از طریق حراج مواریث فرهنگی از زوایای مختلف موجب وارد شدن آسیب جبران‌ناپذیر به فرهنگ کشور است.»

او ادامه داد: «بر اساس قوانین، ضوابط و کنوانسیون‌های داخلی و بین‌المللی در هیچ کشوری در جهان، مواریث فرهنگی آن کشور با هدف ارزآوری به حراج گذذاشته نمی‌شود. همچنین خرید و فروش مواریث فرهنگی و خروج آن از کشور مبدأ غیرقانونی است.»

سرلک گفت: «چنین طرح‌هایی موجب خواهد شد تا از پس کشور ایران نتواند در دعاوی حقوقی بین‌المللی مبنی بر جلوگیری از خرید و فروش مواریث فرهنگی و جلوگیری از حراج اشیا و استرداد آن‌ها به کشور اقدام قانونی انجام دهد.»

طراح اصلی چه کسی است؟

طراح این طرح جنجالی نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ است. او به مهر گفت: «بنده طراح این طرح هستم و هدف آن جلوگیری از فساد است. این طرح تازه تدوین شده است و هنوز آن را به هیأت رئیسه مجلس نداده‌اند.»

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: «ما به دنبال آن هستیم که شرایطی فراهم شود تا دارندگان این سرمایه‌ها بتوانند آن را برای فروش عرضه کنند. دولت اولین نهادی است که باید بتواند این سرمایه‌ها را خریداری کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین