کد خبر: ۷۷۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۶

سخنان احمدی نژاد درباره ایران کد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نظام ملی شماره گذاری كالا و خدمات ایران (ایران كد) پس از طی دوره آزمایشی روز چهارشنبه با حضور رییس جمهور رسما گشایش یافت و به چرخه بازرگانی كشور وارد شد.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت محمود احمدی‌نژاد در این مراسم اظهار داشت: «همه‌ زیرساخت‌ها برای تنظیم بازار و تجارت الكترونیك، هم‌چنین تنظیم همه‌ مبادلات فراهم شده است».

وی با بیان اینكه كار، كار سنگینی است كه گوشه‌ای از حجم آن را در اینجا دیدیم، اظهار امیدواری كرد كه با كمك مردم و اصناف، این زیرساخت‌ها وارد شبكه‌ تولید، توزیع و خرید و فروش شود و نظام كدگذاری نتایج روشنی داشته باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به فواید این نظام افزود: «حاصل آن این خواهد بود كه قیمت هر كالا در هر جای كشور از قبل قابل پیش‌بینی است و اگر تغییری كرد، می‌توانیم آن را كنترل كنیم، هم‌چنین اگر نقضی در بازار یا اشكالی در روند تولید و توزیع پیدا شود، آن‌ها را پیش‌بینی و برطرف می‌كنیم؛ در واقع تولید و توزیع كالا به نظم می‌رسد و بسیاری از وقت‌های تلف شده و انرژی‌های هدر رفته برمی‌گردد».

وی هم‌چنین از دیگر نتایج این اقدام را صرفه‌جویی خواند و گفت: «حتی می‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی كنیم، مثلا برای این كه سه ماه دیگر چه چیزی لازم داریم و چه چیزی چه وقت باید خریداری و چه موقع باید وارد انبار شود».

رییس‌جمهور افزود: «حتی جایی كه كالا در انبار اضافه داریم و كسی مطلع نیست، این‌ها می‌توانند وارد چرخه تولید شود و در بسیاری از هزینه‌های اضافی كه در حال حاضر داده می‌شود، در تولید، توزیع و مصرف كالا‌ها صرفه‌جویی شود؛ درواقع به این وسیله اصناف تكلیف خود را می‌دانند، مردم هم همین طور».

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آثار این همه فعالیت به صورت نمایشگاه دائمی ، تجارت الكترونیك، حمل و نقل بین‌الملل و در واقع خرید و فروش كالا در سراسر كشور و تمام كالاهایی كه از هر جای دنیا وارد ایران می‌شود و یا از ایران خارج می‌شود، صورت می‌گیرد و كالاها دارای یك كد واحد می‌شوند؛ چنان كه دیگر این گونه نیست كه ببینیم یك كالا در مغازه‌ای یك قیمت دارد و در مغازه‌ی دیگر، قیمتی دیگر، بنابراین قیمتها برای وزارت بازرگانی و خود مردم قابل كنترل می‌شود؛ یعنی مردم می‌توانند قبل از مراجعه به بازار، با وارد شدن سیستم، قیمت كالای مورد نظر خود را پیدا كنند».

وی تصریح كرد: «حتی مردم می‌توانند از خانه‌ خود و محل كارشان سفارش كالا دهند و از همان‌جا پرداخت كنند و كالا در نقطه‌ایی كه آن‌ها سفارش داده‌اند، تحویل شود».

وی هم‌چنین این نظام را موجب مدیریت صحیح بازار خواند و با تشكر از این اقدام گفت: «كار زیادی برده شده، برخی از این‌ها‌ آرزوی 20 تا 25 ساله بوده كه پروژه‌ای كلید خورده، اما 20 سال همین‌گونه بخش‌هایی از آن ناقص یا كامل انجام شده كه خوشبختانه تكمیل شده و ان‌شاءالله بر اساس این زیرساخت‌ها همه مرتبط شوند و اطلاعات، وارد و پایگاه‌های اطلاعاتی تكمیل شود و مردم بتوانند از مزایای آن بهره گیرند».

احمدی‌نژاد در ادامه در جمع خبرنگاران درباره سامانه افتتاح شده گفت: «اگر بنا باشد مجموعه‌ تولید، توزیع و مصرف كالای ما یك سامان درست پیدا كند، باید این اقدامات صورت بگیرد. بعضا در بازار یك روز كالا كم است و یك روز زیاد و یا در گوشه‌ای كم و در گوشه‌ای زیاد و در یك جا یك قیمت است و در جای دیگر یك قیمت دیگر، هم‌چنین تشخیص كیفیت و نوع كالا در بسیاری از اوقات مشكل است و كالاها با كیفیت‌های متفاوت و قیمت نامناسب عرضه می‌شود و انرژی فراوانی برای پیگیری خرید و فروش كالا و توزیع آن در كشور، چه در سیستم بانكی و چه در خریدران و فروشندگان و چه در توزیع‌كنندگان و سیستم حمل‌و نقل تلف می‌شود، در حالی كه نتایج، آن گونه كه باید حاصل نمی‌شود».

احمدی‌نژاد در پایان این كار را ارزشمند دانست و گفت: «امید است این نظام منشاء تحول در شبكه‌ توزیع، سفارش و خرید و فروش ما شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین