کد خبر: ۷۷۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
وزیرخارجه ژاپن در اجلاس سران G8 خطاب به ایران

گفتگو و فشار برنامه G8 برای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزرای خارجه هشت‌‌کشور صنعتی به ایران و کره شمالی در ارتباط با برنامه‌هسته ای شان هشدار دادند.

به گزراش سرویس بین الملل آفتاب، وزرای خارجه هشت کشور صنعتی موسوم به G8، روز جمعه در نشستی در کیوتو ژاپن، بر خاتمه‌ برنامه هسته‌ای، ایران و کره شمالی اصرار کردند.

این مقامات همچنین در مورد تحولات اخیر زیمبابوه و ناآرامی‌های این کشور و انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در این کشور آفریقایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار که در ساختمان پیشین کاخ سلطنتی در کیوتوی ژاپن به انجام‌ می‌شد، «کاندولیزا رایس» وزیرامور خارجه ایالات متحده به اتفاق دیپلماتهای ارشدی از بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و روسیه حضور داشتند.

این دیدار در حالی رخ داد که یک روز از تلاش کره شمالی برای عمل به برنامه معوقه ارائه گزارشهای برنامه هسته ای خود به جامعه جهانی عمل می گذشت.
 
«ماساهیکو کومورا»، وزیر امور خارجه ژاپن در این‌باره اظهار داشت: «ما به عنوان هشت کشور صنعتی، همصدا با هم، به ایران می گوییم که با جامعه جهانی همکاری کند». 

کومورا همچنین سیاست « گفتگو و فشار » را برای مواجهه با جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد.

در این دیدار همچنین کشورهای اروپایی عضو G8 مجددا براعمال تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران پای فشردند. 

لازم به ذکر است که اتحادیه اروپایی هفته گذشته تحریم های عمدتا مالی – تجاری را با هدف منصرف نمودن جمهوری اسلامی ایران ازبرنامه هسته‌ای، علیه کشورمان اعمال کرد که نقطه تمرکز اصلی آنها بر بانک ملی ایران قرارداشت. 

گفتنی است اتحادیه اروپا همصدا با ایالات متحده تهران را متهم به تلاش برای دست یابی به جنگ افزار‌های هسته ای می کند. اتهامی که از سوی ایران به شدت تکذیب می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین