کد خبر: ۷۷۱۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

مقایسه بی‌ربط تیراندازی نیویورک با تلفات نظامی آمریکا در افغانستان از سوی ترامپ

رئیس جمهوری سابق آمریکا تلاش کرد با دستاویز قرار دادن حادثه تیراندازی اخیر با انگیزه نژادی در شهر نیویورک، به شکلی گمراه‌کننده به تحسین از آنچه که عدم وقوع قتل سربازان آمریکایی برای مدتی طولانی در افغانستان در زمان ریاست جمهوری خود خواند، بپردازد.
مقایسه بی‌ربط تیراندازی نیویورک با تلفات نظامی آمریکا در افغانستان از سوی ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در شهر آستین ایالت تگزاس کشورش کمی بعد از آنکه یک تیرانداز ۱۸ ساله با انگیزه نژادپرستی به روی مشتریان و کارمندان در فروشگاهی در منطقه بوفالوی ایالت نیویورک آتش گشوده و ۱۰ نفر را کشت به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش روزنامه بیزنس اینسایدر، ترامپ بر اساس ویدیویی که از این سخنرانی‌اش منتشر شده، اظهار کرد: فکر می‌کنم آنها واقعه‌ای غم‌انگیز در بوفالو را شاهد بودند. همچنان که من به این صحنه برای سخنرانی وارد شدم طی واقعه‌ای غم‌انگیز در منطقه بوفالو چندین نفر کشته شدند.

این رئیس جمهوری سابق آمریکا در ادامه اظهاراتش این حادثه را به واقعه‌ای نامربوط ربط داد و گفت: ما برای مدت ۱۸ ماه در افغانستان هیچ کسی را از دست ندادیم.

او در ادامه این سخنرانی‌اش به مذاکرات در زمان دولتش با عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان گریز زد. این در حالی است که این ادعای ترامپ مبنی بر این که در طول ۱۸ ماه ریاست جمهوری‌اش در افغانستان هیچ کسی کشته نشد، ادعایی گمراه‌کننده است.

در عین حال مشخص نیست که اشاره ترامپ به کدام دوره ۱۸ ماهه در دوران ریاست جمهوری‌اش است. رسانه بیزنس اینسایدر از دفتر پسا ریاست جمهوری ترامپ برای شفاف‌سازی این ادعا درخواست اظهارنظر کرد اما پاسخی دریافت نکرد.

احتمالا اشاره ترامپ به ادعایی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی است که طی آن طرفداران ترامپ می‌گویند در بازه زمانی فوریه ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱، آمریکا هیچ مورد تلفات نظامی در افغانستان نداشت.

به نوشته یواس‌ای تودی این ادعاها "گمراه‌کننده" هستند.

بر طبق سیستم رهگیری تلفات متعلق به پنتاگون، در این بازه زمانی چهار مورد تلفات نظامی برای آمریکا در افغانستان ثبت شد، هر چند که این تلفات در موقعیت‌های رزمی رخ ندادند. در عین حال هشت ماه از این دوره نیز زیرمجموعه دوره ریاست جمهوری جو بایدن قرار می‌گیرد. همچنین در صورتی که اشاره ترامپ به ۱۸ ماه آخر دوره ریاست جمهوری‌اش معادل ژوئیه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۱ بوده باشد، باز هم ادعای او غلط است.

در سال ۲۰۲۰ مجموعا ۱۱ مورد تلفات ارتش آمریکا در افغانستان ثبت شد. در عین حال در سراسر ۱۸ ماه پایانی ریاست جمهوری ترامپ هم مجموعا ۲۲ نظامی آمریکایی بر اساس گزارش‌ها در افغانستان کشته شدند.

تد لیو، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا در توئیتر از این اظهارنظر ترامپ انتقاد کرد و گفت:‌ این یک مقایسه خنده‌دار از سوی رئیس جمهوری سابق آمریکاست. همچنین ترامپ یک دروغگو است و به ۶۴ نظامی شجاع آمریکایی که زیر نظر او در افغانستان کشته شدند با نادیده گرفتن مرگ آن‌ها در بیانیه‌اش بی‌احترامی می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین