کد خبر: ۷۷۱۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲

چرایی افزایش قیمت لوازم خانگی

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور، می‌گوید اگر سیاست‌های سرکوب قیمتی در بخش لوازم خانگی ادامه پیدا کند با کاهش تولید و عرضه و به موازات آن با تعدیل نیرو و رشد قاچاق مواجه خواهیم شد.
چرایی افزایش قیمت لوازم خانگی
آفتاب‌‌نیوز :

عباس هاشمی، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور،  با بیان اینکه در سال 1401 قیمت نهاده‌های تولید لوازم خانگی تغییر کرده و این امر روی کالای نهایی اثر می‌گذارد، می‌گوید: «به جز فاکتورهای بین‌المللی، فاکتورهای داخلی نیز در افزایش هزینه‌ها موثر بوده. مهم‌ترین این فاکتورها، افزایش حقوق و دستمزد است که حدود 57-58 درصد افزایش داشته. همچنین، هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی و جاده‌ای هم در عرصه جهانی و هم داخلی رشد داشته. برای مثال با توافق سازمان حمایت با معاونت حمل‌ونقل وزارت راه، حمل‌ونقل جاده‌ای در داخل کشور 35 درصد رشد داشته.

در سطح جهانی نیز کرایه کانتینری که از چین به ایران بارگیری دارد قبلا 2 هزار دلار بود که امروز به 10 هزار دلار رسیده. موضوع دیگر، تغییر نرخ دلار است که مبنای محاسبه هزینه گمرکی واردات مواد اولیه است که تاکنون بر اساس نرخ دلار 4200 بود اما با توجه به حذف ارز ترجیحی، تصویب شده است که با ارز 23-24 هزار تومانی محاسبه شود که 6 برابر نرخ قبلی است. در نتیجه همه این عوامل در کنار هم روی قیمت لوازم خانگی اثر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت کالاهای تولیدی می‌شود.»

تولیدکنندگان لوازم خانگی در مرز ضرر هستند

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در بازار لوازم خانگی می‌گوید: «به رغم اینکه هزینه‌های تولید افزایش داشته اما سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با بردن 5 قلم کالای لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، یخچال فریزر، لباسشویی و اجاق گاز مبله به لیست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری، بازار را دچار سکته کردند و می‌گویند که فعلا افزایش قیمتی صورت نگیرد.» هاشمی با بیان اینکه نزدیک 2 ماه است درخواست‌ها و مدارک واحدهای تولیدکننده مبنی بر افزایش هزینه‌های تولید بلاجواب و بدون رسیدگی مانده، می‌افزاید: «شاید نتیجه کوتاه‌مدت چنین رویه‌ای، خوب به نظر برسد و گفته شود که اجازه افزایش قیمت‌ها داده نشده اما در بلندمدت باعث می‌شود تولید آسیب ببیند و عرضه کالا کم شود. چرا که آمار نشان می‌دهد سرعت ترخیص مواد اولیه جهت تولید لوازم خانگی از گمرکات کاهش داشته و خود واحدهای صنعتی رغبتی برای تولید ندارند.»

سازمان حمایت باید دست از دخالت‌های غیرضروری بردارد

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با بیان اینکه اگر جلوی قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های سرکوب قیمتی گرفته نشود، اثرات منفی و عکس خواهد گذاشت، می‌گوید: «فرایند تولید به مثابه یک زنجیره است. بر این اساس، کاهش تولید منجر به کاهش عرضه و کمبود در بازار لوازم خانگی خواهد شد. از طرف دیگر، از آنجا که تولیدکنندگان از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند منجر به تعدیل نیرو هم خواهد شد. قاچاق نیز افزایش خواهد یافت.» هاشمی با انتقاد از اینکه در شرایط کنونی که در بخش لوازم خانگی با کمبود کالا مواجه نیستیم، لزومی ندارد که ستاد تنظیم بازار در حوزه لوازم خانگی دخالت کند، می‌افزاید: «سازمان حمایت باید دست از دخالت‌های غیرضروری که موجب التهاب در بازار می‌شود، بردارد و اجازه دهد مکانیزم عرضه و تقاضا شرایط طبیعی خود را طی کند. اگر هم اصرار بر نظارت دارند، نظارت‌ها پیسنی باشد نه پیشینی. به این معنی که اجازه دهند واحدهای صنعتی با توجه به تغییر مولفه‌های تولید با ارائه مدارک در سامانه 124 سازمان حمایت، تغییرات قیمتی را اعمال کنند و اگر واحدی تخلف کرد با آن برخورد کنند.»

قیمت‌ها نهایتا 15 درصد افزایش می‌یابد

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور در پاسخ به اینکه آیا حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازار لوازم خانگی منجر به گرانی انفجاری کالاها نخواهد شد، می‌گوید: «به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد و به نسبت افزایش هزینه نهاده‌های تولید پیش‌بینی می‌شود نهایتا 15 درصد افزایش رخ دهد. درواقع، اگر نهادهای نظارتی، بازار را به حال خود بگذارند شرایط نرمال حاکم می‌شود و وقتی به صورت طبیعی کالا تولید شود، هیچ کمبودی رخ نخواهد داد و قیمت‌ها هم متعادل خواهد شد، همچنین رقابت بین تولیدکنندگان افزایش خواهد یافت و کیفیت محصولات بالا خواهد رفت. از طرفی، نحوه فروش هم فرق خواهد کرد و تولیدکنندگان می‌توانند کالاها را به صورت اقساطی به مردم عرضه کنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین