کد خبر: ۷۷۱۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶

رنو سهام خود در روسیه را به دولت این کشور فروخت

رنو سهام خود را در روسیه به دولت این کشور فروخت. هر دو طرف روز دوشنبه ۱۶ ماه مه این معامله را تایید کردند؛ با این حال خودروساز فرانسوی می‌گوید حق بازخرید سهمش در آوتوواز (سازنده لادا) را ظرف ۶ سال آینده برای خود محفوظ نگه داشته است.
رنو سهام خود در روسیه را به دولت این کشور فروخت
آفتاب‌‌نیوز :

این خودروساز فرانسوی در حالی توقف مشارکت حدودا ۶۸ درصدی خود درآوتوواز Avtovaz ، اصلی‌ترین خودروسازی در روسیه را تایید کرده‌ که در اواخر ماه مارس و در پی فراخوان وزیرامورخارجه اوکراین به تحریم بین‌المللی روسیه، فعالیت خط تولید خودرو در این کشور را متوقف کرده بود.

جزئیاتی از رقم این معامله رسانه‌ای نشده است. دنیس مانتورف، وزیر صنایع و بازرگانی روسیه که پیش‌تر در سخنانی احتمال داده بود رنو سهامش در روسیه را به قیمت «نمادین» یک روبل به دولت روسیه بفروشد با انتشار بیانیه‌ای از امضا شدن این توافق و انتقال سهام روسیه گروه رنو به فدراسیون روسیه و شهر مسکو خبر داده است.

همزمان، در بیانیه گروه فرانسوی رنو به نقل از لوکا د مئو، مدیرکل این شرکت آمده: «امروز تصمیم دشواری گرفتیم که البته ضرورت داشت. با حفظ و ادامه تولید، در برابر ۴۵ هزار حقوق‌بگیر خود در روسیه یک انتخاب مسئولانه انجام دادیم و در نظر داریم در یک فضای متفاوت حضورمان را روسیه را از سر بگیریم.»

شورای اداری رنو به اتفاق آرا واگذاری ۱۰۰ درصد سهام گروه رنوی روسیه به شهر مسکو و همچنین واگذاری مشارکت حدود ۶۸ درصدی رنو در خودروسازی آوتوواز به «موسسه مرکزی تحقیقات و توسعه خودرو و موتور» را تایید کرده است. پیش‌تر شایعاتی در مورد عدم امکان فروش سهام رنو به بخش دولتی روسیه که تحت تحریم غرب است مطرح شده بود و از یک خریدار چینی به عنوان خریدار احتمالی سهام رنو در روسیه صحبت شده بود.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو نیز تصمیم رنو مبنی بر تعطیل کردن کارخانه خود در حومه مسکو را که در آن خودروهای نیسان و رنو تولید می‌کرده را تایید کرده است.

این تصمیم رنو به‌دلیل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، درحالی اتخاذ می‌شود که روسیه دومین بازار بزرگ رنو بعد از اروپاست. رنو تنها در سال ۲۰۲۱ موفق به فروش نزدیک ۵۰۰ هزار خودروی خود در روسیه شده بود.

همزمان، تحریم‌های متعدد کشورهای غربی علیه روسیه موجب کمبود قطعات و اختلال در روند تولید شده به‌طوری که حتی گروه خودروساز آوتوواز مجبور شده کارکنان خود را در ماه آوریل به مرخصی اجباری ۳ هفته‌ای بفرستد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین