کد خبر: ۷۷۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
گزارش عجیب صداوسیما بعد از گرانی‌های شدید در بازار

صداوسیما: قیمت‌ها ریخت؛ بازار آرام شد!

روزنامه جام جم، وابسته به صداوسیما در گزارشی با عنوان "قیمت‌ها ریخت؛ بازار آرام شد!" نوشته است که نه کالایی گران شده و نه کمبود کالایی در بازار وجود دارد!
صداوسیما: قیمت‌ها ریخت؛ بازار آرام شد!
آفتاب‌‌نیوز :

گزارش روزنامه جام جم در ادامه آمده است: بررسی‌های میدانی از بازار مصرف کالا‌های اساسی و زیرشاخه‌های آن نشان می‌دهد نه کمبود کالایی در بازار وجود دارد و نه قیمت‌ها افزایش شدیدی پیدا کرده. این در حالی است که حتی برخی کالا‌ها که باید با نرخ مصوب به فروش می‌رسید با قیمتی کمتر در بازار عرضه می‌شود. جام‌جم با مراجعه به چند نقطه تهران و پایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها، فضای حاکم بر بازار را آرام ارزیابی می‌کند و برخلاف سیاه‌نمایی‌ها که قصد دارد قحطی را به اذهان متبادر کند، هیچ کمبود کالایی دیده نمی‌شود. از سوی دیگر، برخی دولتمردان هم پس از بازدید از بازار مرغ تهران و حضور در میان مردم، به سطح شهر رفته و پیگیر مشکلات زنجیره توزیع شده‌اند.

لزوم اصلاح ارزی و حذف رانت دلار ۴۲۰۰تومانی از همان دولت قبل مطرح شد، ولی دولت وقت، علاقه‌ای به اجرای آن نداشت. ترس این بود که در صورت اجرای این طرح، قیمت کالا‌ها افزایش شدیدی پیدا کند و بحران اجتماعی در پی داشته باشد. حتی وقتی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سعی در تعیین‌تکلیف این رانت داشت، دولتمردان از هر ابزاری استفاده کردند تا این میراث شوم به دولت بعدی برسد که همین هم شد. دولت سیزدهم با ابرچالش ارزی مواجه شد، اما بررسی‌های کارشناسی، پاستور را به این نتیجه رساند که باید اصلاح ارزی به سود مردم، اجرایی شود. مصرف بیش از ۷۰میلیارد دلاری که با راهکار دولت قبلی بر باد رفته بود، باید متوقف می‌شد؛ بنابراین دولت ریسک بزرگی را پذیرفت و حذف تدریجی دلار جهانگیری را آغاز کرد. رئیس‌جمهور پیش از اجرای این برنامه به رسانه ملی آمد و عنوان کرد دولت، حواسش جمع است و اجازه سوءاستفاده و کمبود کالا را نمی‌دهد. این در شرایطی بود که بسیاری عنوان می‌کردند احتمالا با این شوک بزرگ، اوضاع به‌هم‌بریزد، ولی چنین نشد. نظارت‌ها از مرحله تولید کلید خورد و تا مرحله توزیع ادامه داشت و دارد. گزارش‌های میدانی از کف بازار هم نشان می‌دهد نه‌تن‌ها هیچ کمبودی در بازار نیست، بلکه کالا به اندازه کافی وجود دارد هرچند که در برخی نقاط تهران، کمبود کالا به‌دلیل سوءاستفاده توزیع‌کنندگان و ناهماهنگی وجود داشت که به محض گزارش، کالا‌های مورد نظر در بازار عرضه شد. از سوی دیگر، وزارت اقتصاد و وزارت صمت هم روند ترخیص کالا‌های اساسی از بنادر را افزایش داده‌اند تا کمبودی در بازار‌ها وجود نداشته باشد. تا پایان روز ۲۵اردیبهشت، چهارمیلیون و ۲۶۹هزار و ۷۹۷ تن انواع کالای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن‌خام و دانه‌های روغنی در بنادر کشور موجود بوده که این کالا‌ها در حال انتقال است.

کالای مازاد را می‌خریم

محمد قربانی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی: اقدامات مهمی ازجمله تامین نقدینگی زنجیره تولیدکنندگان کالا‌های اساسی در حال انجام است تا تولید با آرامش لازم انجام شود. نکته دیگر در مورد کالا‌های مازاد احتمالی است. برای دولت، تداوم تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه این اطمینان به تولیدکنندگان داده شده که نگران مازاد تولید خود نباشند. در شرایطی که عرضه بیش از تقاضا باشد دولت، مازاد تولید را خریداری خواهد کرد. در بحث تامین نهاده‌های دام و طیور نیز برنامه‌ریزی انجام و نشست‌های خوبی با تامین‌کنندگان برگزار شده است. زمان‌بندی تامین نهاده‌های دامی تدوین شده و در حال واردات آن‌ها با ارز نیمایی هستیم.

تخم‌مرغ ارزان‌تر از نرخ مصوب

محمد مرادی‌زیارانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران: درحالی‌که قیمت مصوب هرکیلوگرم تخم‌مرغ مقابل مرغداری ۳۵هزار تومان است اکنون در فروشگاه‌ها با قیمتی پایین‌تر و کمتر از ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد. میزان تولید تخم‌مرغ در کشور افزایش یافته، به‌طوری‌که اکنون روزانه ۲۵۰تن تخم‌مرغ مازاد در کشور تولید می‌شود. درصورتی‌که این روند استمرار داشته باشد، رکورد تولید تخم‌مرغ در کشور شکسته و پیش‌بینی می‌شود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن از این محصول تولید شود.

مرغ؛ ۴۰ هزار تومان

ایوب فصاحت، مدیرعامل میادین میوه و تره‌بار تهران: دیروز نزدیک به ۴۵۰تن مرغ به میدان بهمن وارد شده که این میزان ورودی، بسیار مناسب است. البته این غیر از حدود ۱۳۰تنی است که در میدان پیروزی و در میادین دیگر به‌صورت کامل توزیع می‌شود. نرخ مصوب مرغ‌گرم ۵۰هزار و ۵۰۰ تومان است، ولی به‌دلیل تأمین مناسب و خرید‌های مردم در چند روز گذشته، هم‌اکنون قیمت عمده آن بین ۳۶ هزار تا ۴۰ هزار تومان متغیر است و قیمت خرده‌فروشی نیز در میدان بهمن به ۵۰هزار تومان رسیده است. همچنین هر شانه تخم‌مرغ به‌صورت عمده ۶۱هزار تا ۶۵هزار تومان توزیع و در خرده‌فروشی هم از ۶۰هزار تا ۷۶هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین