کد خبر: ۷۷۲۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲

خروج برندهای غربی از روسیه

رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد پس از بیش از سه دهه حضور بعد از افتتاح اولین شعبه خود در شوروی، روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد شعب خود در روسیه شامل ۸۵۰ رستوران که ۶۲ هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند را به فروش برساند. این غول فست‌فود جهان به بحران انسانی ناشی از جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت که ادامه فعالیت خود در روسیه «دیگر توجیه‌پذیر نبوده و با ارزش‌های مک‌دونالد همخوانی ندارد.»
خروج برندهای غربی از روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

مک‌دونالد در اوایل ماه مارس و در زمان آغاز جنگ اعلام کرده بود که فروشگاه‌های خود در روسیه را به طور موقت تعطیل اما همچنان حقوق کارمندان خود را پرداخت می‌کند. مک‌دونالد با این حال روز دوشنبه ۱۶ مه اعلام کرد که به دنبال یک خریدار روسی است که تا زمان پایان نقل و انتقال بتواند حقوق کارگران را پرداخت کند. البته نامی از این خریدار احتمالی به میان نیامده است.

کریس کمچینسکی، مدیرعامل مک‌دونالد در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «از خودگذشتگی و وفاداری» کارکنان و صدها تأمین‌کننده روسی، روند خروج این شرکت از روسیه را دشوار می‌سازد. آقای کمچینسکی با این وجود بر لزوم ترک بازار روسیه تاکید کرد و گفت: «بااین‌حال، ما به جامعه جهانی تعهد داریم و باید بر ارزش‌های خود ثابت‌قدم بمانیم و تعهد ما به ارزش‌هایمان به این معناست که دیگر نمی‌توانیم نماد مک‌دونالد را در آنجا روشن نگه داریم.»

مک‌دونالد درحالی‌که تلاش می‌کند رستوران‌های خود در روسیه را بفروش برساند، اعلام کرده است قصد دارد طاق‌های طلایی (اشاره به حرف زرین M در علامت تجاری این شرکت) و سایر نمادهای خود را از این کشور بردارد؛ اما اعلام کرد که حقوق علائم تجاری خود را در روسیه حفظ خواهد کرد.

مک‌دونالد اولین رستوران فست‌فود آمریکایی بود که در اتحاد جماهیر شوروی افتتاح شد. تصمیم مک‌دونالد برای ترک روسیه در حالی است که دیگر غول‌های آمریکایی در زمینه خوراکی و نوشیدنی از جمله کوکاکولا، پپسی و استارباکس نیز چنین تصمیمی گرفته‌اند.

رستوران‌های مک‌دونالد در اوکراین نیز بسته شده‌اند، اما این شرکت اعلام کرده بود که به پرداخت حقوق کامل کارکنان خود در آنجا ادامه خواهد داد.

مک‌دونالد بیش از ۳۹ هزار شعبه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد. اکثر آن‌ها فروشگاه‌های با حق کسب مک‌دونالد هستند و تنها نزدیک به پنج درصد آن متعلق به این شرکت است و توسط آن اداره می‌شود. اما مک‌دونالد مالک اکثر رستوران‌های خود در روسیه است با این حال ازآنجایی‌که مجوز علامت تجاری خود را واگذار نخواهد کرد، ارزش فروش آن احتمالاً همچون دوران قبل از حمله روسیه به اوکراین نخواهد بود.

قبل از جنگ، روسیه و اوکراین مجموعاً حدود ۹ درصد از درآمد ناخالص مک‌دونالد و۳ درصد از درآمد عملیاتی (درآمد پس از کسر هزینه‌ها) این شرکت را تشکیل می‌دادند.

مک‌دونالد گفته است که خروج از روسیه تصمیم این شرکت برای گشایش ۱۳۰۰ رستوران جدید در سال جاری را تغییر نمی‌دهد، رویدادی که می‌تواند حدود ۱.۵ درصد به رشد فروش این شرکت بیفزاید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین