کد خبر: ۷۷۲۰۳۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
اظهارات صریح رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی

افشاگری علیه دولت رئیسی:‌ وزیری نامه زده ۲۲.۵ همت کم آورده‌ام، پول بده/چرا با ما مثل بچه حرف می‌زنید؟

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در اظهاراتی نوع نگاه به این صندوق را مورد نقد قرار داد و با انتقاد از فشار بودجه بر صندوق گفت که مشخص نیست بودجه را چگونه می نویسند که هنوز زمانی از سال نگذشته، وزیری به ما نامه زده که "۲۲.۵ همت (هزار میلیارد تومان) کم آورده ایم به ما پول بدهید"، مگر صندوق باید کسری بودجه را جبران کند؟
افشاگری علیه دولت رئیسی:‌ وزیری نامه زده ۲۲.۵ همت کم آورده‌ام، پول بده/چرا با ما مثل بچه حرف می‌زنید؟
آفتاب‌‌نیوز :

امروز(سه‌شنبه) همایش «صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی» با حضور مسئولان صندوق توسعه ملی و سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، مجلس و بخش خصوصی برگزار شد. مهدی غضنفری -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- در آخرین بخش‌های این همایش به بیان اظهاراتی صریح در رابطه با عملکرد صندوق و همچنین توقعاتی که از آن در این سال‌ها وجود داشته پرداخت.

سه ماه با تلسکوپ بودجه می‌نویسند آخرش وزیر از ما پول می خواهد

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با انتقاد از فشار بودجه‌ای که طی سال‌ها بر صندوق وجود داشته و منابع آن را دولت‌ها در اختیار گرفته‌اند، گفت: وقتی اواخر سال می‌شود حداقل سه ماه بودجه را در مجلس و کمیسیون تلفیق بررسی می‌کنند اما نهایت آنچه که در دستور کار قرار می‌گیرد با کسری مواجه است و برای تامین آن سراغ صندوق توسعه ملی می روند. مشخص نیست در این سه ماهی که می گویند شب و روز بودجه را بررسی می کنند و انگار با تلسکوپ آن را رصد می کنند چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: چرا باید بودجه طوری باشد که هنوز سه ماه از سال نگذشته وزیری باید به من نامه بزند که ۲۲.۵ همت (هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دارم و به من پول بدهید. درحالیکه صندوق ملی نباید کسری بودجه را جبران کند.

بودجه جاری و عمرانی می‌خواهید از آقای میرکاظمی بگیرید

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی پنج (ب) نیست، گفت: ما نمی توانیم بودجه جاری و بودجه عمرانی را تامین کنیم. اینها را اگر می خواهید از آقای میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه) بگیرید.

به گفته وی هر چه می شود می گویند برویم و از صندوق توسعه ملی بگیریم. مگر در بودجه برای حوادث غیر مترقبه منابع تعیین نشده که سراغ صندوق می روید؟

ما بانک و بورس هم نیستیم

غضنفری همچنین گفت: ما بورس نیستیم که هر وقت دچار زیان شد یا پول کم آورد می گویند صندوق توسعه ملی آن را جبران کند. در عین حال بانک هم نیستیم که بگویند هر وقت کم آوردیم برویم از صندوق توسعه ملی بگیریم. بانک وجود دارد اگر پول می خواهید از بانک بگیرید.

صندوق، بنگاه هم نیست

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه برخی تاکید دارند باید سرمایه گذاری داخل کشور باشد و در خارج از آن ریسک بالایی دارد، گفت: باید توجه کنند که صندوق توسعه، بنگاه نیست و نمی خواهد بنگاه داری کند، هدف ما سرمایه گذاری است یعنی مثلا اگر یک میلیارد دلار به خارج از کشور برای سرمایه گذاری می برید، دو میلیارد دلار دیگر را وارد کنید.

با ما شوخی نکنید

در بخش دیگری از اظهارات غضنفری موضوع برداشت‌های دولت برای کسری بودجه مطرح شد و وی با اشاره به اینکه آقای صالح آبادی امروز در سخنانش گفته که باید سعی شود تا تسهیلات صندوق در جایی که نظارت بیشتری بر آن است پرداخت شود، گفت: این اظهارات کاملا صحیح است ولی ما باید نگاه عمیق تری نسبت به صندوق داشته باشیم و ایده های تحول آفرین را دنبال کنیم. مثلا تکلیف خود را در مورد سهم بودجه از منابع صندوق مشخص کنیم، نه اینکه هر سال هر زمان به ما بگویند این عدد بزرگ سهم صندوق توسعه ملی است اما به فاصله چند ماه آن را می گیرند.

وی توضیح داد: وقتی می گویید سهم صندوق از درآمد نفت ۴۰ درصد است، پس بگذارید همان ۴۰ درصد باقی بماند نه اینکه این عدد را اعلام کنید و در میان سال به آن دست بزنید. عملا بگویید از این ۴۰ درصد اینقدر برای شما و اینقدر هم برای ما. با ما در این رابطه شوخی نکنید و بگذارید سهم صندوق مشخص باقی بماند. اگر تحریم است و نمی توانید منابعی را به صندوق واریز کنید، پس واریز نکنید نه اینکه اینگونه باشد.

صندوق توسعه باید زیر نظر سران قوا باشد

غضنفری معتقد است که صندوق توسعه ملی باید زیر نظر سران قوا مدیریت شود نه اینکه در هیات امنای آن حتی وزیران حضور داشته باشند که خود ذینفع هستند.

حاضرید کارخانه‌ای که ۱۰ سال پیش خریدید را با همان قیمت به ما بدهید؟

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه به خواسته‌های غیر منطقی در رابطه با هزینه منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی به ما نامه زده که تسهیلات ارزی که سال ها پیش با نرخ حدود ۴۰۰۰ تومان به آنها پرداخت شده اکنون با همان نرخ پس بدهند؛ آقای شافعی (رئیس اتاق بازرگانی ایران) آیا شما حاضرید خانه ای که ۱۰ سال پیش خریدید با همان قیمت به ما بدهید یا کارخانه ای که ۱۰ سال پیش ایجاد کردید با همان قیمت به صندوق توسعه ملی واگذار کنید. چرا مثل بچه با ما حرف می زنید. هر چیزی منطق خود را دارد.

به صراحت بگویید نتوانستید برای بهره وری منابع فکری کنید

در اظهارات غضنفری، پروژه‌هایی که طولانی مدت در مرحله اجرا قرار دارند مورد اشاره قرار گرفت و گفت: تعجب می کنم وقتی می بینم طول زمان پروژه ای بین ۱۴ تا ۱۵ سال و بیشتر است. همین می شود که وقتی عملکرد صندوق را بررسی می کنیم، می بینیم ۲۰۰ طرح را ۴۰۰ بار استمهال کرده اند. به راحتی بگوییم هیات عامل حتی فکر نمی کرده و در این مورد موافقت می کرده است. نمی توان با این استمهال به بهره وری رسید.

غضنفری در پایان با تاکید بر اهمیت تغییر نگاه به صندوق توسعه ملی گفت که دولتها از ما اصل پول را نخواهند بلکه اصل را سرمایه گذاری کنیم و از سود آن به دولت بپردازیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
3
39
وزیر مربوطه: خُب این که نشد. قدم بعدی میریم سراغ قلک دولت ینی همون صندوق تامین اجتماعی!!!

پ.ن: جهت اطلاع اندوخته صندوق تامین اجتماعی از بخشی از حقوق کارگران محروم و زحمتکش طی سی سال بیمه پردازی آنان تامین میگردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
سوء استفاده نکنید. معلوم نیست منظور ایشان این دولت باشه
صفر یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
7
44
آن هنگام که بودجه های فرهنگی بی شمار و... نوشته ومورد تایید مجلس انقلابی هم قرار گرفت در حالی که نان ملت قرار است به کارت ملی متصل شود اعتراضها کجا؟! که از ان این بی قاعده گی ها بسیار بسیار بیشتر قابل پیش بینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
7
34
پول زور بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
52
9
آقای غضنفری در دولت روحانی چکاره بوده که هر ساله کسر بودجه آن دولت را با کمال میل تامین می کردند اما هیچ کسی خبردار نمی شد و حالا دست به افشاگری می زنند فکر کنم تاریخ مصرف ایشان هم تمام شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
هر کس حرف حق می زند می گویید تاریخ مصرفش تمام شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
فرافکنی و دروغگویی ممنوع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
2
18
دولت ها به غیر از دولت خاتمی که مابه‌التفاوت فروش نفت ۲۲ دلاری به صندوق ذخیره ارزی واریز می‌کرد بقیه همه دولت ها خوردن‌ و دست بردند در جایی که می‌توانستند پول بردارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
2
15
20.30 کجایی ؟ آقایان ماست مال !!!
مصطفی
|
United States of America
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
2
18
خب ایرادی نداره، مالیات مضاعف می گیریم یا دوباره کالاهای اساسی رو به بهانه قاچاق، گران می کنیم حل میشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین