کد خبر: ۷۷۲۴۱۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

با فروپاشی ائتلاف حاکم، چه کسی نخست وزیر اسرائیل می‌شود؟

یک شبکه صهیونیستی در گزارشی به کناره گیری یکی از اعضای حزب میرتس از ائتلاف حاکم و در اقلیت قرار گرفتن این ائتلاف پرداخت و نوشت که با توجه به توافق امضا شده میان یائیر لاپید و نفتالی بنت در صورت فروپاشی ائتلاف حاکم و برگزاری انتخابات زود هنگام در کنست، بازهم بنت در منصب نخست وزیری باقی خواهد ماند.
با فروپاشی ائتلاف حاکم، چه کسی نخست وزیر اسرائیل می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

 شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی به هویت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صورت فروپاشی ائتلاف حاکم پرداخت؛ ائتلافی که نفتالی بنت، رئیس حزب "یامینا" و یائیر لاپید، رئیس حزب " آینده‌ای وجود دارد" به صورت دوره‌ای ریاست آن را برعهده دارند.

به گزارش ارم نیوز، گیدا ریناوی زعبی، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب "میرتس" اخیرا اعلام کرد که از ائتلاف حاکم کناره گیری می‌کند؛ بنابراین تعداد کرسی‌های این ائتلاف به ۵۹ کرسی رسید و در اقلیت قرار گرفت، در پی این امر احتمال فروپاشی ائتلاف حاکم و برگزاری انتخابات در کنست قوت گرفت.

در این گزارش آمده است: با توجه به توافق "ریاست دوره‌ای" امضا شده میان یائیر لاپید و نفتالی بنت در صورت فروپاشی ائتلاف حاکم و برگزاری انتخابات زودهنگام در کنست، نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر در منصب خود باقی خواهد ماند زیرا دلیل سقوط دولت، فراکسیون‌های وابسته به حزب " آینده‌ای وجود دارد" به ریاست لاپید هستند. بر اساس این توافق، اگر حزب یا اعضای کنست از فراکسیون لاپید از سرنگونی دولت یا برگزاری انتخابات زودهنگام در کنست اسرائیل حمایت کنند، بنت به عنوان نخست وزیر باقی خواهد ماند که این امر می‌تواند تنش‌هایی در داخل حزب حاکم ایجاد کند.

ائتلاف کنونی متشکل از حزب " آینده‌ای وجود دارد" به ریاست لاپید، " آبی-سفید" به ریاست بنی گانتس، " اسرائیل خانه ما" به ریاست آویگدور لیبرمن، " کار" به ریاست میراف میخائیلی، "میرتس" به ریاست نیتسان هوروویتس و "فهرست یکپارچه عربی" به ریاست منصور عباس است.

در ادامه این گزارش آمده است: در صورت کناره گیری ریناوی زعبی، یائیر لاپید قربانی اصلی خواهد بود زیرا اگر کنست به دلیل این کناره گیری منحل شود لاپید به نخست وزیری نخواهد رسید. لاپید تلاش دارد که فشارهای زیادی به زعبی وارد کند تا از منحل شدن کنست حمایت نکند، وی همچنین اخیرا اعلام کرده است که ریناوی زعبی را به عنوان اولین سفیر زن عربی برای اسرائیل انتخاب خواهد کرد و امتیازات متعددی به او خواهد داد اما اعضای راست گرای کنست موافق دادن امتیازات بلندمدت نیستند، آن ها همچنین ترجیح می دهند که در دوره انتقالی و در پی فروپاشی ائتلاف حاکم نفتالی بنت در پست نخست وزیری باقی بماند.

این شبکه صهیونیستی در گزارش خود می نویسد: حزب چپگرای "میرتس" دومین قربانی کناره گیری ریناوی زعبی خواهد بود به ویژه که این حزب به مدت بیش از ۲۰ سال در صفوف معارضین بود و در هیچ یک از دولت‌های اسرائیل در این مدت سهیم نبود. بنابراین حزب میرتس خواهان رفتن به سوی صندوق های انتخابات نیست به ویژه اینکه خودش منجر به فروپاشی دولت اسرائیل شده است.

در این راستا حزب "لیکود" گزینه دیگری را بررسی می کند و آن تشکیل دولت به ریاست یاریو لوین، یکی از اعضای کنست است، این حزب تلاش دارد که با این اقدام، بنی گانتس، رئیس حزب "آبی-سفید" و جدعون ساعر، رئیس حزب " امید جدید" را قانع کنند تا به دولتی به ریاست حزب لیکود بپیوندند.

در ادامه این گزارش آمده است که تماس ها و تلاش ها در این راستا در همان ابتدا و مشخصا بعد از این که معلوم شد مخالفت های داخلی گستره ای با این اقدام در حزب لیکود وجود دارد، متوقف شد و جدعون ساعر معتقد است که یاریو لوین در راستای منافع نتانیاهو فعالیت می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین