کد خبر: ۷۷۲۴۴۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
زلنسکی: جنگ فقط با دیپلماسی پایان خواهد یافت

جنگ اوکراین| بریتانیا مولداوی را مسلح می‌کند

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی هشتاد و هفتین روز خود را پشت سر می‌گذارد که مسکو مدعی است توانسته به صورت کامل کارخانه آزوف‌ستال را تصرف کند. با تصرف این کارخانه در بندر ماریوپل و تسلیم شدن جنگجویانی که در آن سنگر گرفته بودند، کنترل کامل این شهرِ از هر سو در محاصره بدست ارتش روس افتاد.
جنگ اوکراین| بریتانیا مولداوی را مسلح می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با ادامه درگیری‌های نظامی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید هرچند جنگ خونین خواهد بود، اما دیپلماسی تنها راه خروج از این درگیری‌ها خواهد بود.

در جبهه سیاسی هم همزمان با استقبال کشور‌های غربی از الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، ترکیه تاکید دارد به دلیل حمایت هلسنیکی و استکهلم از پ. ک. ک مخالف عضویت این دو کشور در پیمان نظامی ناتو است.

کرواسی هم در مخالفت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به ترکیه پیوسته است. زاگرب می‌گوید مخالفتش با پیوستن این دو کشور به ناتو باعث توجه جامعه جهانی به مشکلات کروات‌تبار‌های بوسنی می‌شود.

آخرین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز شنبه ۲۱ ماه مه ۲۰۲۲ (۳۱ اردیبهشت) را در این گزارش دنبال کنید:

روسیه ورود بایدن و بلینکن را به این کشور ممنوع کرد

پس از امضای بسته حمایتی ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا، روسیه ۹۶۳ مقام آمریکایی از جمله جو بایدن و آنتونی بلینکن، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا را به این کشور ممنوع اعلام کرد.

در فهرست اعلام شده از سوی مقام‌های روس همچنین نام ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا و معاون پیشین وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز دیده می‌شود.

ماه گذشته وزارت خارجه روسیه ورود بوریس جانسون، لیز تراس، بن والاس و ۱۰ تن دیگر از اعضای دولت بریتانیا را نیز به این کشور ممنوع کرده بود.

زلنسکی: اوکراین قدردان جو بایدن است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید کشورش به خاطر امضای بسته حمایتی ۴۰ میلیاردی از جو بایدن، سپاسگزار است.

زلنسکی همچنین در ادامه افزود: «رهبریِ آمریکا، رئیس جمهور بایدن و مردم آمریکا در حمایت از مبارزه اوکراین علیه تجاوز روسیه بسیار مهم است. ما منتظر کمک‌های دفاعی جدید و قدرتمند هستید. اوکراین امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.»

نخست وزیر پرتغال وارد کی‌یف شد

آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال، صبح امروز برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد.

آقای کاستا که از سال ۲۰۱۵ به عنوان نخست وزیر پرتغال در قدرت است در بدو ورود به اوکراین گفت: «من با احترام و به نشانه همبستگی با مردم اوکراین در برابر تجاوز وحشیانه روسیه به اینجا آمده‌ام.»

سفیر اوکراین: لهستان برای میزبانی از پناهجویان به پول نیاز دارد

آندری دشچیتسیا، سفیر اوکراین در لهستان می‌گوید امیدوار است اتحادیه اروپا به زودی میلیارد‌ها یورو به لهستان کمک مالی کند تا این کشور بتواند به پناهجویان اوکراینی کمک کند.

آقای دشچیتسیا، می‌گوید نمی‌خواهد کمک به پناهجویان اوکراینی به قیمت اعمال محدودیت برای مردم لهستان باشد. او همچنین با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر تنش‌های اجتماعی در قبال پناهندگان اوکراینی وجود داشته، اما در عین حال تاکید کرد که کشورش از ورشو متشکر است. او همچنین ابراز نگرانی کرد که این تنش‌ها در آینده به شکل جدی‌تری ظاهر شود.

دشچیتسیا، در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گفت: «من نگرانم زیر نمی‌دانم محدودیت‌های این مهمان‌نوازی مردم لهستان کجاست. در نتیجه امیدوارم اتحادیه اروپا به زودی کمک‌های مالی بیشتری در اختیار ورشو قرار دهد.»

بایدن قانون کمک ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا کرد

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رسما قانون کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت حمایت نظامی از کی‌یف در مقابل تهاجم نظامی روسیه امضا کرده است.

پیشتر مجلس نمایندگان و مجلس سنا به این طرح رای مثبت داده بودند.

بوریس جانسون در مورد الحاق فنلاند و سوئد به ناتو با اردوغان گفتگو کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مورد همکاری‌های دو کشور و واکنش جهانی به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین گفتگو کرد.

جانسون در این گفتگو تاکید کرد که الحاق فنلاند و سوئد می‌تواند افزوده‌های ارزشمندی به ناتو بیفزاید. در بیانیه‌ای که دولت بریتانیا در این خصوص منتشر کرده همچنین آمده که جانسون، اردوغان را تشویق کرده تا با همتایان سوئدی و فنلاندی برای برای رفع هرگونه نگرانی آنکارا پیش از نشست ماه آینده ناتو در مادرید گفتگو کند.

ترکیه تاکید کرده که موضعش در قبال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو منفی است و این نگاه آنکارا تغییر هم نخواهد کرد. اردوغان می‌گوید مشکل اصلی ترکیه با این دو کشور حمایت‌های استکهلم و هلسینکی از گروه پ. ک. ک است.

بریتانیا می‌خواهد مولداوی را مسلح کند

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید این کشور قصد دارد تسلیحات مدرن به مولداوی بفرستد تا کیشیناو از هرگونه تجاوز احتمالی روسیه در امان بماند.

خانم تراس در گفتگو با روزنامه تلگراف، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد هدف لندن از این اقدام محافظت از مولداوی در برابر خطراتی است که از جانب مسکو این کشور را تهدید می‌کند. او همچنین اضافه کرد که پوتین مصمم به ایجاد «روسیه بزرگ‌تر» است و حتی اگر حمله او به اوکراین به موفقیت سریعی دست نیابد، ممکن است مسکو دست به حملات دیگری بزند.

روسیه عرضه گاز به فنلاند را متوقف کرد

شرکت گازپروم روسیه رسما تایید کرد که صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت گازگرید فنلاند هم در بیانیه‌ای این مسئله را تایید کرده است. در بیانیه این شرکت آمده است: «واردات گاز از نقطه ورودی ایماترا متوقف شده است.» ایماترا نقطه ورود گاز روسیه به فنلاند است.

در روز‌های اخیر و بعد از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، روسیه این کشور‌ها را تهدید کرده بود که این تصمیم آن‌ها بدون عواقب نخواهد بود.

فنلاند می‌گوید به جای تامین گاز از طریق روسیه، از طریق شبکه گاز استونی نیاز‌های خود به انرژی را تامین خواهد کرد.

روسیه می‌گوید محموله بزرگ تسلیحات کشور‌های غربی در اوکراین را نابود کرده

وزارت دفاع روسیه می‌گوید ارتش این کشور توانسته محموله بزرگی از تسلیحات غربی را در شمال غربی اوکراین نابود کنند. بنا بر ادعای مقام‌های روسی این عملیات از طریق موشک‌های دوربرد صورت گرفته است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «موشک‌های دوربرد کالیبر با دقت بالا، مجموعه بزرگی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن مالین در منطقه ژیتومیر که ایالات متحده و کشور‌های اروپایی به اوکراین تحویل داده بودند، منهدم کردند.»

مقام‌های اوکراینی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

زلنسکی: تنها دیپلماسی می‌تواند به جنگ خاتمه دهد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید هرچند جنگ میان این کشور و روسیه خونین خواهد بود، اما این درگیری به طور قطع از طریق دیپلماسی پایان خواهد یافت.

آقای زلنسکی که این اظهارات را در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی اوکراینی به زبان می‌آورد همچنین تاکید کرد که گفتگو و دیپلماسی می‌تواند بن‌بست‌های ایجاد شده در مذاکرات بین کی‌یف و مسکو را برطرف کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین