کد خبر: ۷۷۲۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

زنان از ترس «اضافه‌وزن»، کمتر برای ترک سیگار تلاش می‌کنند

معاون اجتماعی موسسه کادراس با اشاره به اینکه زنان بیشتر به دنبال مصرف دارو‌های آرام‌بخش مانند دارو‌های ضد اضطراب و بی‌خوابی به سوی مصرف مواد مخدر اعتیادآور کشیده می‌شوند، گفت: در مجموع اختلالات مصرف مواد برای زنان نسبت به مردان متفاوت است.
زنان از ترس «اضافه‌وزن»، کمتر برای ترک سیگار تلاش می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

فرزانه سهرابی، با اشاره به نقش جنسیت در درمان اختلال سوء مصرف مواد مخدر می‌گوید: امروزه جنسیت در درمان اختلال سوء مصرف مواد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، تا جایی که امروزه مطالعات گسترده‌ای با تاکید بر تفاوت‌های جنسیتی میان زنان و مردان برای ارائه راهکاری مناسب در درمان اختلال مصرف صورت گرفته است.

زنان اغلب به دنبال مصرف داروهای آرام‌بخش به سوی مصرف موادمخدر اعتیادآور کشیده می‌شوند

سرعت وابستگی زنان به مواد مخدر بعد از اولین مصرف بسیار سریع‌تر از مردان است

وی ادامه می‌دهد: زنان بیشتر به دنبال مصرف داروهای آرام‌بخش مانند داروهای ضد اضطراب و بی‌خوابی به سوی مصرف مواد مخدر اعتیادآور کشیده می‌شوند. در مجموع اختلالات مصرف مواد برای زنان نسبت به مردان متفاوت است. زنان اغلب سابقه کوتاه‌تری در مصرف برخی مواد مانند کوکائین، مواد افیونی، ماری‌جوانا و الکل دارند، اما در صورت مصرف مواد با مشکلات حادتر پزشکی، رفتاری، روانی و اجتماعی روبرو خواهند بود، چراکه سرعت وابستگی زنان به مواد مخدر بعد از اولین مصرف بسیار سریع‌تر از مردان است.

تفاوت‌های جنسیتی بین زنان و مردان در مصرف انواع موادمخدر

معاون اجتماعی موسسه کادراس با بیان اینکه تفاوت‌های جنسیتی میان زنان و مردان در مصرف انواع مواد نیز مشهود است، می‌افزاید: تحقیقات نشان می‌دهد، مردان بیشتر از زنان تقریباً همه انواع مواد را مصرف می‌کنند، تا جایی که میان مردان این احتمال که مصرف مواد کار آنها را به بیمارستان بکشاند یا بیش مصرفی را تجربه کنند، بیشتر گزارش شده است. همچنین برای اکثر گروه‌های سنی مردان، میزان مصرف و در نتیجه وابستگی به انواع مواد و الکل نسبت به زنان بیشتر است. با این حال احتمال ابتلای زنان به اختلال مصرف مواد به اندازه مردان است؛ علاوه بر این زنان ممکن است بیشتر در معرض عود که از مراحل کلیدی درمان اعتیاد است، قرار گیرند.

بسیاری از زنان مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد همزمان، دارای سایر اختلالات روانی هستند

اغلب زنان باردار یا دارای فرزند خردسال درمان را زود رها می‌کنند

سهرابی با اشاره به اینکه بسیاری از زنان مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد همزمان، از سایر اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال پرخوری و اختلال استرس رنج می‌برند، خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این زنانی که مصرف‌کننده مواد هستند به طور همزمان با اختلالات دیگری مانند سلامت روان پس از طلاق و از دست دادن حضانت فرزندان روبرو هستند که این موارد درمان اعتیاد را برای آنها سخت‌تر می‌کند. این امر در مورد درمان اختلال سوء مصرف مواد نیز وجود دارد؛ بسیاری از زنان باردار یا دارای فرزند خردسال به دنبال درمان نیستند یا درمان خود را زود رها می‌کنند. همچنین برخی از زنان از ترس از دست دادن فرزند معمولاً یا اعتیاد خود را پنهان کرده یا اصلاً به دنبال درمان نمی‌روند.

زنان از ترس اضافه وزن کمتر برای ترک سیگار تلاش می‌کنند

به گفته وی و براساس نتایج تحقیقات انجام شده، زنان کمتر برای ترک سیگار تلاش می‌کنند و در صورت ترک نیز احتمال عود آن بیشتر از مردان است. گزینه جایگزین نیکوتین مانند آدامس در پروسه درمان در مورد زنان به اندازه مردان موثر نیست و ترک نیکوتین اغلب برای زنان سخت‌تر است.

معاون اجتماعی موسسه کادراس می‌گوید: همچنین برخی از زنان به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، زیرا می‌ترسند وزن‌شان افزایش یابد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که ترک سیگار تنها کمی باعث افزایش وزن می‌شود.

بنابر اظهارات سهرابی، یک فرد سیگاری به طور متوسط ​​پس از ترک سیگار بین ۶ تا ۱۰ پوند اضافه وزن پیدا می‌کند، اما برخی تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند خطر افزایش وزن را کاهش دهد. اگر فردی وزن اضافه کند، به طور متوسط ​​در عرض ۶ ماه مقدار زیادی از وزن اضافی خود را از دست می‌دهد. مهمتر از همه، فواید ترک سیگار برای سلامتی بسیار بیشتر از خطرات اضافه کردن چند پوند است. ترک همچنین خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، حمله قلبی و بیماری‌های ریوی را هم کاهش می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین