کد خبر: ۷۷۲۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
در دوران قبل از انقلاب، اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار، تک محصولی و وابسته بوده است

یک مقام مسئول: جراحی اقصاد درد دارد

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با اشاره به آغاز جراحی اقتصاد بیمار کشور در هفت حوزه، گفت: انتظار این است که امروز همه منافع ملی را بر منافع حزبی و سیاسی ترجیح داده و با عینک سیاسی و حزبی به این جراحی بزرگ و ضروری نگاه نکنند.
یک مقام مسئول: جراحی اقصاد درد دارد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام محسن مفید در نشست خبری امروز (2 خرداد) با اشاره به فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر گفت: عملیات فتح المبین و آزادسازی خرمشهر یک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و کشور است و آثار وبرکات آن هنوز ادامه دارد و می توانیم از این واقعه حماسه ساز برای ساختن آینده کشور بهره بگیریم.

وی افزود: نکات مهم این عملیات همدلی و هم افزایی نیروهای مسلح کشور، اتکا به حمایت مردمی و توجه به امدادهای غیبی بود که همین نکات را اگر امروز در کشور به کار بندیم قطعا می توانیم جبهه های مشکلات اقتصادی و معیشتی را هم فتح کنیم.

مفید گفت: اگر همدلی و هم افزایی و توجه به آرمان های انقلاب و رهبری و توجه به عنایات الهی امروز مدنظر مسئولین و جریانات سیاسی باشد از همه گردنه ها از جمله گردنه های معیشتی و اقتصادی به راحتی عبور خواهیم کرد.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر در سالهای گذشته سیاست های کلان رهبری مد نظر قوای سه گانه و دستگاه های مربوطه و مورد مطالبه مردم از دستگاه ها قرار می گرفت امروز با مشکلات فعلی مواجه نبودیم و با کمترین هزینه می توانستیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی یادآور شد: امروز هم اگر نخبگان ما در همه سطوح علمی و اجتماعی و ... به همراه تمامی اقشار جامعه پشت سر مقام معظم رهبری به توانایی های خود تکیه کرده و وحدت داشته باشند و همه برای اصلاح اقتصاد تلاش کنند تحقق فتح الفتوحی دیگر مانند سوم خرداد دور از دسترس نخواهد بود.

اقتصاد بیمار کشور باید سالها پیش اصلاح می شد که امروز کار به جراحی نکشد/ دولت سیزدهم از اعتبار خود مایه گذاشته

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به امیدوارکننده بودن آینده اقتصاد ایران در پی انجام طرح اصلاحات اقتصادی گفت: عمده کارشناسان اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که اقتصاد کشور نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و دولت سیزدهم همت خود را برای انجام این جراحی به کار گرفته است.

مفید گفت: همه باید بدانند که مشکلات فعلی اقتصاد کشور ماحصل یک سال و دو سال اخیر نیست و ریشه در دهه های گذشته و پیش از انقلاب و پس از آن دارد.

وی افزود: در دوران قبل از انقلاب، اقتصاد ایران همواره یک اقتصاد بیمار، تک محصولی و وابسته بوده است و بعد از انقلاب هم این اقتصاد بیمار همچنان ادامه پیدا می کند و علاوه بر این شرایط تحریم و مشکلات جنگ تحمیلی هم به آن اضافه شده است و این میان سوء مدیریت برخی مدیران دولت هم وجود داشته است.

وی تصریح کرد: از اواسط دهه 60 مسئولین نظام به این نتیجه رسیدند که اقتصاد کشور نیاز به اصلاحات دارد اما متاسفانه مسئولین وقت قوای سه گانه به این موضوع توجه چندانی نکرده و آن اصلاحات را عملی نکردند و چه بسا اگر این کار انجام می شد امروز به جراحی اقتصاد کشور نیازی نداشتیم.

مفید گفت: امروز همه بر جراحی اقتصاد کشور تاکید دارند و دولت سیزدهم هم این جراحی را در هفت حوزه یارانه، بهره وری، مالیات، گمرک، بانک داری، ارزش پول ملی و توزیع کالا و خدمات شروع کرده است.

وی افزود: این دولت اقدامی را که دولت های قبل از ترس کاهش محبوبیت و تلاش برای جلب رای برای دوره های بعدی انتخابات انجام ندادند، در دستور کار خود قرار داده و در همین سال اول کمر به انجام این جراحی بزرگ بسته است تا اقتصاد بیمار کشور در سالهای آتی رو به بهبودی رود.

این مسئول افزود: جراحی در این هفت حوزه شروع شده و تاکنون تنها بخشی از آن رسانه ای شده است.

مفید با اشاره به حذف ارز ترجیحی در زمینه برخی کالاها در اقدام جدید دولت، گفت: ارز ترجیحی 4200 تومانی از سال 1397 روی کار آمد که متاسفانه مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد و رانت بزرگ چند صد هزار میلیاردی را در کشور رقم زده است.

وی افزود: دولت جدید این ارز را که برای 17 کالا اعمال می شد از روی یازده کالا برداشته است و تنها آن را برای نان و دارو حفظ کرده و برای چهار کالای اساسی دیگر نحوه پرداخت آن را عوض کرده است.

وی افزود: در این روش جدید، ارز ترجیحی این چهار کالا بصورت یارانه به خود مردم داده می شود که عادلانه باشد و از قاچاق کالاهای اساسی مردم به خارج از مرزها جلوگیری شود.

قطعا جراحی اقصاد بیمار کشور "درد" دارد

مفید گفت: قطعا این اقدامات که جراحی بزرگ در اقتصاد کشور محسوب می شود دردناک خواهد بود اما این درد فعلی ازشرایطی که ادامه این روند می توانست برای اقتصاد کشور رقم بزند دردناکتر نخواهد بود.

این مسئول گفت: نکته مهم این است که در انجام این جراحی و حذف ارز ترجیحی برخی الزامات نیاز است که مهم ترین آن عزم ملی و وحدت همه گروه ها و احزاب در پیاده کردن اهداف این طرح است.

وی افزود: الزام بعدی امید بخشی است، چرا که ایجاد جو ناامیدی و فضای سیاه و اقدامات تخریبی حتی با هدف دلسوزی در شرایط فعلی نتیجه منفی داشته و به نفع هیچ کس نیست.

مفید گفت: الزام بعدی در زمینه اجرای موفق این طرح اطلاع رسانی درست از طریق رسانه ها و اقناع سازی افکار عمومی است.

وی افزود: بنده به عنوان یک شهروند از تمامی رسانه ها می خواهم که در زمینه این طرح و جزییات آن هم اطلاع رسانی کرده و هم مطالبه گری داشته باشند و مزایا و معایب اجرای این طرح را به مردم اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: همچنین در اجرای این طرح باید به اجرای سیاست های حمایتی توسط قوای سه گانه در سه بخش تولید، توزیع و مصرف توجه شود.

مفید ارتباط با کارشناسان موافق و مخالف طرح را هم در طول اجرای آن یکی از الزامات ضروری عنوان کرد.

وی افزود: آنچه که مهم است اجرای درست این طرح است و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و قطعا بار اصلی در این زمینه بر دوش رسانه ها خواهد بود که بتواند اطلاع رسانی دقیقی از این طرح داشته باشند.

مفید تاکید کرد: انتظار این است که امروز همه منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی ترجیح داده و با عینک حزبی و سیاسی به این طرح نگاه نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین