کد خبر: ۷۷۲۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
سازمان هواشناسی هشدار داد

تداوم آلودگی هوا در ۱۶ استان/ وقوع رگبار باران در ۸ استان

سازمان هواشناسی نسبت به تداوم آلودگی هوا و گرد و خاک در ۱۶ استان و وزش باد شدید و رگبار باران در هشت استان هشدار داد.
تداوم آلودگی هوا در ۱۶ استان/ وقوع رگبار باران در ۸ استان
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی، با صدور هشدار نارنجی رنگ از گردوخاک و وزش باد شدید و تداوم آلودگی هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۴ و ۵ خرداد)خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و روز پنجشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان پیش‌بینی می‌شود.

براثر این مخاطره شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و خسارت به صنعت کشاورزی، تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی و بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد ریزش تگرگ طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه خبرداد که این شرایط جوی روز چهارشنبه در اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات و دامنه گیلان و روز پنجشنبه در اردبیل، ارتفاعات و دامنه گیلان، مازندران و گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان مورد انتظار است.

براثر این مخاطره لغزندگی جاده‌ها، احتمال برخورد صاعقه، ریزش تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و اختلال در پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی خودداری از اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره در دستور کار قرارگیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه آورده است: وزش باد شدید موقت و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت،اختلال در تردد و احتمال تاخیر در پروازها وجود دارد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و چهارمحال و بختیاری و روز پنجشنبه در سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس، قم، همدان، لرستان، مرکزی، البرز، تهران و یزد مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای گروه‌های حساس، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین