کد خبر: ۷۷۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۰
دکتر گلزاری دبیر علمی همایش گفت:

تشریح اهداف همایش اسلام و آسیب‌های اجتماعی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در نخستین همایش علمی اسلام وآسیب‌های اجتماعی، که به همت سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، موضوعاتی چون طلاق، کودک آزاری، اعتیاد، فرار از خانه و... مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت. 

دکتر گلزاری دبیر علمی همایش گفت: «کرامت انسان، مرهون خلافت وجود کریم در وی است و ناظر به شرافت ذاتی است، و منشأ صفات نکوهیده انسان را جهل علمی و عملی دانست و افزود: «قرآن راه برون رفت از این مسئله را پیوند خاشعانه با خدا می داند و علاوه بر این فرد باید در کانون خانواده پرورش یابد».

 وی در ادامه سخنان خود افزود: «در جامعه‌ی کنونی با بیماری های اجتماعی متعددی مواجهیم؛ چون هم پیوند فردی خانواده و هم پیوند خاشعانه با خدا کمرنگ شده است».

 وی خاطر نشان کرد: «شعاع یک آسیب اجتماعی فراتر از یک بیماری مثل افسردگی است و از حیطه‌ی فرد و خانواده جلوتر می‌رود و گاه حتی جامعه را نیز در بر می گیرد». 

دبیر همایش در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «آسیب اجتماعی خصوصیت جرم‌زایی دارد و هنجارهای اجتماعی را زیر پا می‌گذارد؛ و با آسیب های دیگر همراه شده و شبکه‌ای از مسائل را به وجود می آورد».

وی در همین راستا یادآور شد: «ضرورت برپایی همایش به دلیل ضعف در سه حوزه دانشگاه، حوزه و اجراست، در سال های بعد از انقلاب توجه به آسیب‌ها کم بوده، اما در عرصه های دانشگاهی، حوزوی و اجرایی، جداگانه با آن‌ها برخورد شده و در بحث‌های آنان جز موضوعات کلی، چیز دیگری به چشم نمی خورد». 

ضعف علوم انسانی در مواجهه با آسیب های اجتماعی، بحث های اخلاقی در حوزه، و فقر در اجرا یا نگهداری در حوزه‌های اجرایی، از نقاط ضعفی بود که دکتر گلزاری به آنها اشاره کرد و این همایش را گامی در جهت تلفیق این سه حوزه دانست.

دکتر گلزاری مواردی چون وجود کارگروه‌هایی که حاصل تلاش و همکاری اساتید حوزه و دانشگاه باشد، همکاری سه عرصه‌ی علم، حوزه و اجرا را از ویژگی‌های این همایش برشمرد. 

به‌ گفته دکتر گلزاری توجه به فرهنگ عمومی کشور و فرهنگ اسلامی از موارد دیگری بود که در این همایش مورد توجه قرار گرفت. 

وی افزود: «نتایج حاصله از 9 کارگروه این همایش، در کتاب هایی به چاپ خواهد رسید و فعالیت آن‌ها محدود به همایش نخواهد بود و یک سایت رسمی اینترنتی برای آسیب های اجتماعی راه اندازی می شود».
 
گلزاری در ادمه گفت: «نه کارگروه را شامل؛ فرار از خانه، خشونت خانگی، اعتیاد، خودکشی، آسیب‌های نو پدید (اینترنت و تلفن همراه و ...)، کودک آزاری، زنان آسیب دیده، کودکان کار و خیابانی و طلاق، به همراه 4 کارگاه آموزشی در مدت همایش فعال خواهند بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین