کد خبر: ۷۷۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸
اجازه برداشت معادل ارزی 45 هزار میلیارد ریال صادر شد

دلارهای نفتی کجا می‌روند!؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس هشتم روز دوشنبه با تصویب جزئیات لایحه متمم بودجه سال 87 به دولت اجازه دادند تا برای «واردات کالاهای اساسی و خسارت ناشی از خشکسالی و سرمازدگی»، معادل ارزی 45 هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

دولت نهم در سال‌های گذشته نیزدرخواست‌های مکرری را برای برداشت از حساب ذخیره ارزی به مجلس فرستاد که بخشی از نقدینگی حاصل شده و همچنین تضعیف تولیدات داخلی نتیجه آن بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت به جای استفاده از دلارهای نفتی برای واردات کالاهای مصرفی که هیچ تاثیری بر رشد و توسعه اقتصاد کشور ندارد باید از آن در جهت سرمایه‌گذاری‌های کلان و تقویت تولیدات داخلی استفاده کند.

بر همین اساس سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: «طرح مسئله خشکسالی برای برداشت مبلغ چهل و پنج هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی از سوی دولت یک دروغ و خلاف بزرگ است».

مسعود میركاظمی، درباره دلیل درخواست برداشت از حساب ذخیره‌ ارزی گفته بود که اگر بخواهیم به اندازه سال 85 به مردم كالا برسانیم احتیاج به ترمیم بودجه داریم. آنچه امسال در كشور اتفاق افتاد سرمازدگی روزهای پایانی سال گذشته و خشكسالی سال جدید، این اقتضاء (تصویب دوفوریت این لایحه) را ایجاد می‌كند.

سعید لیلاز نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت: «در مورد محصولات کشاورزی در سال گذشته نیز شاهد بودیم که ایران به کلی به یک واردکننده خالص تبدیل شد. بنابراین توجیه برداشت از حساب ذخیره ارزی به دلیل واردات برای کاستن از آثار خشکسالی به هیچ‌وجه صحت ندارد».

وی افزود:‌ «دولت در سال‌های گذشته به دلیل تبدیل دلارهای نفتی و تبدیل آن به ریال و تزریق آن به بازار با تورم بسیار شدیدی روبه‌رو شد و برای کنترل این تورم و گرانی به واردات بی‌رویه کلا روی آورد».

لیلاز تصریح کرد: «دولت آقای احمدی‌نژاد برای فرار از شرایط سخت اقتصادی که با به دلیل سیاست‌های نادرست خود به وجود آمده، تقاضای برداشت از حساب ذخیره ارزی و واردات کالا همچون سال‌های گذشته را دارد». 

نفت ایران درخدمت اهداف سیاسی دولت! {کلیک کنید}

وی افزود: «آیا واردات تمبرهندی، سیرچینی، گلابی و انگور شیلی، آناناس مالزی که در سال گذشته صورت گرفت ارتباطی با خشکسالی، سرمازدگی و یا شرایط اقتصادی جهان داشت که اکنون دولت درخواست خود را مربوط به آن می‌داند؟!».

این مفسر اقتصادی ادامه داد: «دولت در سال گذشته نیز که گرانی و خشکسالی مطرح نبود نرخ موثر تعرفه‌های گمرکی برای واردات را از 5/13 به حدود 10 درصد به منظور تقویت واردات کاهش داده بود. بنابراین این لایحه را نیز باید در چارچوب برنامه واردات بی‌رویه دولت ارزیابی کرد نه مشکل خشکسالی و کاستن از آثار منفی آن».

وی همچنین گفت: «برآوردهای کارشناسی حاکی از آن است که میزان تولید در برخی از محصولات اساسی کشاورزی مانند برنج در سال جدید نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه بر میزان آن نیز افزوده می‌شود».

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «آنچه که اکنون در مورد واردات وجود دارد، سال گذشته نیز وجود داشت. اما آنچه که مشهود است بی‌انضباطی شدید مالی دولت در برنامه‌ها و بودجه سالانه کشور است».

لیلاز ادامه داد: «آیا واردات یک میلیارد دلاری خودروهای لوکس که امسال به دو میلیارد دلار خواهد رسید نیز به خشکسالی مربوط می‌شود. آیا مردم بدون استفاده از این خودروها گران و لوکس دچار مشکل خواهند شد؟!».

وی با بیان اینکه به دلیل تزریق نقدینگی بیش از اندازه نوعی لگام گسیختگی در نظام بازرگانی دولت ایجاد شده است گفت: «اما دولت در توجیه این حجم واردات به کشور اکنون مسئله تورم بین‌المللی و خشکسالی را مطرح می‌کند که حقیقت ندارد چرا که این واردات بر اساس روال گذشته صورت خواهد گرفت». 

لیلاز افزود: «واردات انبوه برخی از کالاهای کشاورزی مثل برنج در سال گذشته نه تنها موجب کاهش قیمت‌ها نشد بلکه بهای این کالا را نیز افزایش داد. حال مشخص نیست واردات گران محصولات کشاورزی چه نقشی در کنترل قیمت‌های سال 87 خواهد داشت!».

اما حسن خسته‌بند ازنمایندگان مجلس هشتم که به این متمم رای داده است می‌گوید: «باید واقعیت را پذیرفت که قیمت‌های جهانی مواد غذایی به دلایلی از جمله وضعیت جوی بالا رفته‌است و دولت برای تامین نیاز مردم مجبور به ارائه متمم لایحه به مجلس بود که نمایندگان نیز به آن رای دادند».

او در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب همچنین به افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های مورد مصرف آن درایران که از طریق واردات تامین می‌شود اشاره کرد و گفت: «مجلس برای مقابله با چنین شرایطی با کاهش تعرفه واردات کالا، پرداخت یارانه و تصویب این متمم برای واردات قصد دارد تا به مردم دراین سال سخت فشاری وارد نشود».

خسته‌بند افزود: «دولت به طور شفاهی و کتبی در مورد جزئیات کالاهای وارداتی با این مبلغ توضیح داده است و این برداشت موجب تورم و ضربه به تولیدات داخلی نخواهد شد».

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت نیازهای اساسی خود را در بودجه سال 87 پیش‌بینی کرده است گفت: «دولت در مقابل خشکسالی آمادگی و پیش‌بینی لازم را نداشت. ضمناً همواره در بودجه درآمدهایی پیش‌بینی می‌شود که تحقق نمی‌یابد ودولت برای جبران آن مجبور به ارائه لایحه متمم به مجلس خواهد بود». 

نماینده انزلی در عین حال با بیان اینکه مجلس هشتم بر نحوه استفاده از مبلغ برداشتی از حساب ذخیره ارزی نظارت خواهد کرد افزود: «نمایندگان تصمیم گرفته‌اند تا نظارت مجلس بر عملکرد دولت را شفاف و جدی‌تر کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۲
0
0
اين كارشناس اقتصادي شما نمي داند كه اگر عرضه چيزي زيادتر از تقاضا بشود قيمت آن افت مي كند .اين چه جور كارشناسيه!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۲
0
0
اين برداشت براي رفاه مردم و جلوگيري از ضررو زيان كشاورزان عزيز بوده كه بنظر خيلي از مردم كار بجا و خوبيست.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۲
0
0
اين برداشت براي پر كردن جيب رانتخواران
[...] انجام مي شود نه براي فقرزدايي
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۳
0
0
جناب اقاي ليلاز آيا آب را ميتوان در داخل توليد نماييم مگر كشاورزي بدون اب معنا دارد ايا گندم را ميتوان بدون اب توليد نمود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین