کد خبر: ۷۷۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
مجلس تصویب کرد

جرئیات برداشت 45 هزار میلیاردی دولت از حساب ذخیره‌ ارزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس هشتم روز سه‌شنبه به دولت اجازه دادند جهت تامین اعتبار مورد نیاز «واردات كالاهای اساسی و خسارت ناشی از خشكسالی و سرمازدگی» معادل ارزی چهل و پنج هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

بر اساس این گزارش نمایندگان در این جلسه علنی پس از تصویب كلیات لایحه متمم بودجه سال 87 كل كشور جهت تامین اعتبار مورد نیاز واردات كالاهای اساسی و ضروری و جبران خسارت ناشی از خشكسالی و سرمازدگی به بررسی جزئیات این لایحه پرداختند. 

دولت هدف از ارائه این طرح را تحولات اقتصادی جهان و شرایط اقلیمی كشور و افزایش قیمت جهانی كالاهای وارداتی به ویژه مواد غذایی و لزوم استفاده از منابع ناشی از افزایش قیمت نفت در مقابله با فشارهای وارده به مردم و حمایت از تولید داخلی در برابر خسارت‌های ناشی از خشكسالی و سرمازدگی در همه استان‌های كشور و تقویت ذخیره كالاهای اساسی و استراتژیك كشور،‌ اعلام كرده است.

در بررسی این لایحه پیشنهادات مختلفی از سوی نمایندگان مطرح شد و در نهایت پیشنهاد تعدادی از نمایندگان جایگزین ماده واحده این لایحه شد.

بر اساس ماده واحده این لایحه كه به تصویب مجلس رسید به دولت اجازه داده شد علاوه بر ارقام جداول مندرج در بودجه سال 1387 كل كشور معادل ارزی 45 هزار میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی برداشت و به نحو زیر تخصیص دهد:

1- مبلغ 20 هزار میلیارد ریال جهت خرید و واردات كالاهای اساسی و یا ضروری بر اساس تصویب‌نامه هیئت وزیران.

2- مبلغ 25 هزار میلیارد ریال جهت حمایت از خسارت دیدگان، بهره‌برداران و تولیدكنندگان بخش كشاورزی كشور در برابر خسارت‌های ناشی از خشكسالی و سرمازدگی در تمامی استان‌های كشور بر اساس ردیف‌های زیر:

الف - تامین یارانه مورد نیاز نهادهای كشاورزی (اعم از باغی، زراعی، دامی و طیور)، 8 هزار میلیارد ریال.

ب - تامین اعتبار به منظور پرداخت سود و كارمزد تسهیلات بانكی كشاورزان خسارت دیده برای استمهال یكساله اقساط سررسید شده، 6 هزار میلیارد ریال.

ج- پرداخت خسارت به كشاورزان خسارت دیده فاقد پوشش بیمه‌ای، 2 هزارمیلیارد ریال.

د - افزایش اعتبار صندوق بیمه محصولات كشاورزی، 2 هزار میلیارد ریال.

هـ - تامین اعتبار كمك‌های فنی و اعتباری اصلاح شیوه‌های آبیاری و توسعه آبیاری تحت فشار، 3 هزار میلیارد ریال.

و - تامین اعتبار به منظور تامین آب شرب مناطق شهری، روستایی و عشایری، 4 هزار میلیارد ریال.
نمایندگان مجلس همچنین در بررسی این لایحه دو تبصره به ماده واحده این لایحه الحاق كردند.

بر اساس این تبصره الحاقی، دولت موظف شد در پایان هر ماه عملكرد و جزئیات استفاده از این اعتبار را به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

همچنین بر اساس تبصره الحاقی دیگر دولت موظف شد در تامین و جبران خسارت‌های كشاورزان، باغداران و دامداران در استان‌های مختلف با تناسب خسارت وارده اقدام نماید.
بر این اساس در تعیین سهمیه هر استان باید مبالغ تخفیف‌ یافته قبلی توسط دولت نیز لحاظ شود و هرگونه مقررات و جداول مغایر با این تبصره لغو می‌گردد.

گفتنی است نمایندگان در جلسه علنی روز یكشنبه نهم تیرماه به دو فوریت این لایحه‌ رای دادند و امروز نیز كلیات و جزئیات آنرا بررسی و تصویب نهائی كردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین