کد خبر: ۷۷۳۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

بیت‌کوین ۲۲ هزار یا ۱۰۰ هزار دلاری؟

اخیرا در پی مشکلاتی که برای UST و توکن لونا اتفاق افتاد، بازار رمزارز‌ها روند نزولی در پیش گرفت و زیان قابل توجهی به بازار وارد کرد. ریزش بازار همچنان ادامه دارد و فعلا مشخص نیست که ضرر کوین‌ها چه زمانی جبران می‌شود.
بیت‌کوین ۲۲ هزار یا ۱۰۰ هزار دلاری؟
آفتاب‌‌نیوز :

تاکنون بر همه روشن شده که بازار رمزارزها، پرنوسان‌ترین و پرریسک‌ترین بازار در جهان است. بازار ارزهای دیجیتال همواره تحت تاثیر اخبار مختلف، بارها شاهد ریزش‌ها و صعودهای چشمگیر بوده است.

اخیرا نیز خبری که به شدت بر بازار تاثیر گذاشت و باعث ریزش سنگین در بازار رمزارزها شد، مشکلی بود که برای پروژه لونا اتفاق افتاد. حدود سه هفته پیش، استیبل کوین ترا یا UST همبستگی خود با دلار را از دست داد. در پی این اتفاق، رمزارز مرتبط با آن، یعنی لونا نیز که قیمت آن حدود ۱۰۰ دلار بود، با توجه به مشکلات ایجاد شده، به سرعت سقوط کرد و حتی قیمت آن به نزدیک صفر رسید.

این اتفاق، کل بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار داد و تمام کوین‌ها، از جمله بیت‌کوین و اتریوم نیز افت قابل توجهی تجربه کردند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عمر پروژه ترا به پایان رسیده و راهی برای بازیابی شکست خود ندارد. با این حال، روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال همچنان ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که چه زمانی به پایان خواهد رسید.

در خصوص بررسی وضعیت اخیر بازار رمزارزها و پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده، مصاحبه‌ای با فرامرز صحرایی، کارشناس بازار رمزارزها انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صحرایی در مورد اتفاق اخیر بازار رمزارزها گفت: اخیرا چندین عامل باعث شد روند نزولی بازار رمزارزها زودتر از موعد مورد انتظار اتفاق بیفتد که مهم‌ترین آن اختلال شبکه لونا بود. لونا برای اینکه بتواند ارزش خود را حفظ کند، ۸۰ هزار بیت‌کوین فروخت و باعث شد بازار به سرعت ریزش شدیدی را تجربه کند.

این کارشناس با اشاره به اینکه تا کنون بازار از نظر تکنیکالی از روند نزولی خارج نشده و حتی احتمال افت بیت‌کوین تا زیر کانال ۲۲ هزار دلار هم وجود دارد، اظهار کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که شرکت مایکرواستراتژی چند صد هزار بیت‌کوین دارد. از آنجا که مایکرواستراتژی یک شرکت سرمایه‌گذاری است، اگر قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۲ هزار دلار افت کند، این شرکت اصطلاحا دچار کال مارجین می‌شود و همین اتفاقی که برای لونا افتاد، احتمال دارد برای مایکرواستراتژی هم بیفتد.

وی افزود: سیستم صندوق مجبور است برای حفظ دارایی سرمایه‌گذاران خود و ارزش شرکت خود، شروع به فروش بیت‌کوین‌های خود کند و اگر این اتفاق بیفتد، حتی ممکن است مجددا شاهد قیمت‌های زیر ۱۰ هزار دلار باشیم.

صحرایی با اشاره به اینکه از طرف دیگر سوظنی وجود دارد که نهنگ‌ها عمدا در حال پایین آوردن بازار هستند گفت: این نهنگ‌ها احتمالا قصد دارند ریسک شرکت مایکرواستراتژی را بالا ببرند که مجبور به فروختن بیت‌کوین‌های خود شود تا این نهنگ‌ها بتوانند در قیمت‌های پایین خرید کنند. از این رو همه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، این مورد را نیز باید در نظر بگیرند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در کل، ریزش‌های شدید بیت‌کوین، معمولا از اوج قیمتی که هر ساله اتفاق افتاده، بالای ۸۵ درصد بوده است. بیت‌کوین هر بار که به سقف جدیدی دست یافته، پس از آن ریزش تا ۸۵-۹۵ درصد را تجربه کرده و بعد از آن مجددا وارد روند صعودی شده است.

وی افزود: این موضوع را اکنون باید در نظر داشته باشیم که ممکن است بیت‌کوین تا کانال ۲۲-۲۳ هزار دلار ریزش داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد و بیت‌کوین‌های صندوق مایکرواستراتژی به فروش برسد، حتی قیمت زیر ۱۰ هزار دلار هم ممکن است مشاهده شود. پس از این اتفاق، روند صعودی می‌تواند مجددا آغاز شود.

صحرایی در توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاران خرد اظهار کرد: توصیه من این است که هیچ زمان در بازار رمزارزها، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت انجام ندهند و نوسانات بازار بسیار شدید بوده و عمده نوسان‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

این کارشناس با اشاره به اینکه اخیرا، شاید افراد کمی پیش‌بینی می‌کردند که بیت‌کوین به زیر کانال ۳۰ هزار دلار افت کند، اذعان داشت: زیرا بازار همچنان در مدار صعودی قرار داشت و حتی برخی بر این باور بودند که ممکن است در کوتاه مدت شاهد سقف قیمتی جدید ۸۰ تا ۸۵ هزار دلار باشیم.

اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اکنون شاهد وضعیت فعلی هستیم. بنابراین، من همیشه به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، پیشنهاد می‌کنم به هیچ عنوان، به چشم سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نگاه نکنند. این بازار، سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌طلبد و کسانی سود می‌کنند که این مورد را در نظر داشته باشند.

وی با ذکر اینکه تعاریف سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارهای مختلف متفاوت است، گفت: در بازار رمزارزها، سرمایه‌گذاری بلندمدت به نظر من حداقل ۳ تا ۵ سال است. سرمایه‌گذاری تا سه سال، کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شود. افراد نباید به دنبال سودهای چشمگیر در کوتاه مدت باشند.

برای مثال اگر فردی در سال ۲۰۱۷، بیت‌کوین را در اوج قیمتی خود یعنی ۱۰ هزار دلار می‌خرید، اگر ۴ سال صبر می‌کرد، می‌توانست در قیمت ۶۵ هزار دلار با قیمت بسیار خوبی آن را بفروشد و سود قابل توجهی به دست آورد.

همچنین نکته مهمی که افراد باید در نظر داشته باشند که با بخشی از سرمایه خود وارد این بازار شوند که در مواقع اضطراری، آخرین گزینه آنها فروختن رمزارز باشد. قدرت نقدشوندگی رمزارز بسیار بالاست و از این رو برخی افراد آن را به عنوان تکیه‌گاهی می‌بینند که به راحتی می‌توانند آن را بفروشند.

صحرایی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی برخی افراد مبنی بر ثبت اوج قیمتی جدید برای بیت‌کوین تا کانال ۸۰-۱۰۰ هزار دلاری فعلا دیگر محقق نخواهد شد؟ گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد. همانطور که سوابق گذشته نشان می‌دهد، بازار رمزارز، بازار بسیار هیجانی است و فراز و نشیب‌های آن به یک باره اتفاق می‌افتد. من به جرات می‌توانم بگویم که در این بازار هیچ چیزی غیرممکن نیست.

در چند ماه اخیر شاهد اخبار مثبتی بودیم که اگر به عنوان مثال یک سال پیش اتفاق می‌افتاد، بیت‌کوین می‌توانست ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار بالا برود. اما اکنون مشاهده می‌کنیم که تاثیر چندانی بر بازار نداشت.

وی به عنوان سخن پایانی اظهار کرد: با این حال، هیچ اتفاقی در این بازار بعید نیست و حتی احتمال دارد تا پایان سال میلادی، شاهد اعداد بسیار بالایی نیز باشیم. عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد. اما بر اساس تحلیل‌های فاندامنتالی و تکنیکالی، احتمال اینکه بیت‌کوین بیش از این شاهد ریزش باشد، بالاتر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین