کد خبر: ۷۷۳۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶

جنگ اوکراین| هشدار آنتونی بلینکن به تقویت همکاری چین و روسیه

ولودیمیر زلسنکی، رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید تا آزاد شدن تمامی خاک کشورش به مبارزه با نیروهای روسیه ادامه می‌دهد. رئیس جمهوری اوکراین همچنین ورود بدون ویزای اتباع روسیه به کشورش را ممنوع کرده است.
جنگ اوکراین| هشدار آنتونی بلینکن به تقویت همکاری چین و روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

کی‌یف می گوید نیروهای روسیه در منطقه دنباس در شرق این کشور دست کم ۴۰ شهر را گلوله باران کرده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین هم که روز گذشته ناتو را به عدم اقدام موثر در حمایت از این کشور در برابر تهاجم روسیه متهم کرده بود خواستار برخورداری از کمک‌های تسلیحاتی بیشتر غرب شده است

تحولات حملۀ روسیه به اوکراین در روز پنج شنبه ۲۶ ماه مه برابر با ۵ خرداد را در ادامه می خوانید:

وزیر خارجه اوکراین: وضعیت در شرق اوکراین بسیار بدتر از حد تصور است

دیمترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین می‌گوید وضعیت نظامی در شرق این کشور بسیار بدتر از چیزی است که مردم تصور می‌کنند.

کولبا در یک جلسه پرسش و پاسخ زنده در توییتر همچنین با اشاره به وضعیت بد نظامی در بخش‌های شرقی اوکراین تاکید کرد که ارتش این کشور همچنان برای مبارزه موثر با روسیه به تسلیحات سنگین نیاز دارد.

لاوروف: ارسال تسلیحات به اوکراین می‌تواند به تشدید غیر قابل کنترل بحران منجر شود

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به غرب هشدار داد که ارسال سلاح به اوکراین با قابلیت حمله به خاک روسیه، گامی جدی به سوی تشدید غیرقابل کنترل تنش خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در گفتگو با کانال عربی شبکه راشا تودی همچنین با کنایه گفت: «امیدوارم افراد عاقل در غرب این موضوع و عواقب آن را درک کنند، هرچند دیگر تعداد کمی از آنها باقی مانده‌اند.»

ایتالیا در پی آزاد کردن غلات مسدود شده در بنادر دریای سیاه

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا می‌گوید با ولادمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه گفتگو کرده تا صادرات غلات مسدود شده در بنادر دریای سیاه از سر گرفته شود.

دراگی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «اولین ابتکاری که می‌توان بررسی کرد این است که ببینیم آیا روسیه و اوکراین می‌توانند برای رفع انسداد بنادر دریای سیاه با یکدیگر همکاری کنند یا خیر.»

نخست وزیر ایتالیا بدون اینکه اشاره‌ای به جزئيات گفتگوی خود با پوتین اشاره‌ کند اضافه کرد که به زودی با ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین هم در این رابطه صحبت خواهد کرد.

نخست وزیر فنلاند: اعتماد به روسیه برای نسل‌ها از بین رفته است

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند که کشورش به تازگی درخواست خود را برای عضویت در ناتو ارسال کرده، می‌گوید پس از حمله مسکو به اوکراین، اعتماد به روسیه برای نسل‌ها از بین رفته است.

خانم مارین که برای دیدار با مقام‌های اوکراینی به کی‌یف سفر کرده در یک نشست مطبوعاتی همچنین گفت: «کاری که روسیه انجام داده نقطه عطفی برای اروپا و حتی کل جهان است. ما می بینیم که سیستم قدیمی نابود شده و دیگر نمی‌توان انتظار داشت که روابط با مسکو به پیش از تهاجم روسیه به اوکراین بازگردد.»

مارین که در این سفر همچنین با ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین دیدار کرد در این ملاقات گفت: «ما اکنون می‌دانیم که روسیه در اقدامات تهاجمی خود چه جنایاتی انجام داده است. ما از تمام اقدامات دادگاه کیفری بین‌المللی برای بررسی این جنایات، جمع‌آوری شواهد برای رسیدگی‌های آینده و محکوم کردن روسیه حمایت می‌کنیم.»

نخست وزیر فنلاند همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کمک به روسیه و تقابل با روسیه، متحد، جسور و مصمم عمل کند و زمینه عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را تسهیل نماید.

شمار قربانیان گلوله باران روسیه در خارکیف به ۷ نفر رسید

اوله سینهوبوف، فرماندار خارکیف می‌گوید در پی گلوله‌باران روسیه در این شهر، دست‌کم ۷ غیر نظامی کشته و ۱۷ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

پیشتر گزارش شده بود که در نتیجه گلوله‌باران امروز در دومین شهر بزرگ اوکراین ۵ کشته و ۱۰ خمی بر جای مانده بود.

فرماندار خارکیف می‌گوید: «دشمن دوباره به صورت موذیانه به مردم غیرنظامی ضربه می‌زند و آنها را به وحشت می‌اندازد.»

پوتین: تحریم‌ها علیه روسیه کشورهای غربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

ولادمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه می‌گوید همزمان با اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، مسکو شروع به کسب توانایی‌های جدیدی کرده است.

آقای پوتین با اشاره به اینکه حتی با وجود تحریم‌ها هم مسیر پیشرفت کشور هموار است افزود: «همه چیز به شیوه‌ای جدید قابل ساختن است؛ البته که ضررهایی در برخی مراحل وجود خواهد داشت اما همین مشکلات باعث می‌شود ما قوی‌تر شویم و توانایی‌های جدیدی کسب می‌کنیم.»

رئيس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به مسدود کردن دارایی‌های روسیه در کشورهای غربی اشاره کرد و افزود: «سرقت دارایی‌های دیگران هرگز پایان خوشی نداشته است مخصوصا برای کسانی که در این کارها نقش آفرین هستند.»

پوتین همچنین با اشاره به اینکه تحریم روسیه بر دیگر کشورها نیز تاثیر می‌گذارد تاکید کرد که این تحریم‌ها روی همه اثر می‌گذارد و ۴۰ سال است که چنین تورمی در اقتصادهای کشورهای توسعه یافته مشاهده نشده است.

او در ادامه افزود: «هر چقدر هم که اقتصاد کشورهایی که چنین سیاست کوته‌بینانه‌ای در خصوص تحریم‌ها دنبال می‌کنند، با ثبات باشد این تحریم‌ها بر آنها اثر می‌گذارد. بیکاری رو به رو شد است و زنجیرها در حال گسست است و بحران‌های جهانی به طوری تشدید می‌شوند که بر کل سیستم روابط اقتصادی و سیاسی تاثیر می‌گذارد.»

بلینکن: چین همچنان جدی‌ترین چالش نظم بین‌الملل است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به شدت چین را به دلیل حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین مورد انتقاد قرار داد و گفت که این سیاست پکن باید زنگ خطر را برای همه ما که منطقه اقیانوس هند و آرام را خانه خود می‌خوانیم، به صدا در آورد.

آقای بلینکن در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن همچنین در خصوص سیاست دولت بایدن در قبال چین گفت: «حتی در حالی که روسیه آشکارا برای حمله به اوکراین بسیج شده است، روسای جمهوری چین و روسیه اعلام کردند که دوستی بین کشورهایشان بدون محدودیت ادامه دارد.»

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدرپرس گزارش داده بود که بلینکن در این سخنرانی قرار است بلوک جهانی که علیه روسیه شکل گرفته را به سمت یک ائتلاف بین‌المللی گسترده‌تر علیه چین هدایت کند.

رئيس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال درگیری نظامی یا جنگ سرد جدید با چین نیست افزود: «وظیفه ما این است که یک بار دیگر ثابت کنیم که دموکراسی می‌تواند با چالش‌های فوری رو به رو شود، فرصت ایجاد کند و کرامت انسانی را ارتقا بخشد. ما نه دنبال درگیری و نه ایجاد یک جنگ سرد جدید با چین هستیم و برعکس مصمم هستیم که از هر دوی اینها اجتناب کنیم.»

بلینکن در ادامه گفت: «حتی با ادامه جنگ پوتین علیه اوکراین ما همچنان بر جدی‌ترین چالش بلند‌مدت نظم بین‌الملل که آن‌را جمهوری خلق چین ایجاد کرده، متمرکز خواهیم بود.»

بلاروس در مرز با اوکراین مرکز فرماندهی جدید ایجاد می‌کند

الکاسندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری بلاروس دستور داده یک فرماندهی نظامی جدید در مرز این کشور با اوکراین در جنوب بلاروس ایجاد شود.

لوکاشنکو در یک سخنرانی با اشاره به نقش موشک‌های ساخت روسیه در دفاع این کشور تاکید کرد که می‌خواهد نیروهای عملیات ویژه خود را در سه منطقه در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر کند.

این مرکز فرماندهی جدید قرار است وظیفه هماهنگی و کنترل این سه منطقه جدید را بر عهده داشته باشد.

وزیرخارجه بریتانیا: غرب باید تضمین کند که پوتین بازنده جنگ خواهد بود

رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا با تاکید بر اینکه نباید با پوتین مصالحه کرد یا در برابر خواسته‌های او کوتاه آمد، گفت غرب باید شکست پوتین را تضمین کند.

لیز تراس در یک کنفرانس مطبوعاتی در بوسنی و هرزگوین، خواستار تامین تسلیحاتی اوکراین از سوی غرب و تجهیز کی‌یف با هدف پیروزی و بازپس‌گیری اراضی و اعمال حاکمیتش شد.

دانش‌آموزان ماریوپل امسال تعطیلات تابستانی ندارند

یکی از مقامات اوکراین ادعا کرد نیروهای روسیه بعد از تصرف ماریوپل تصمیم به حذف تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان این شهر گرفته‌اند. طبق ادعای پترو آندریوش‌چنکو، مشاور شهردار ماریوپل «اشغالگران روس سال تحصیلی جاری را تا اول سپتامبر تمدید کرده‌اند» تا در طول تابستان دانش‌آموزان زبان و ادبیات روسی را در کنار تاریخ و ریاضیات به زبان روسی فرابگیرند.

وی هدف از این تصمیم را «اوکراین‌زدایی» از این شهر عنوان کرد که برای هفته‌ها به نماد مقاوت در برابر تجاوز روسیه تبدیل شده بود.

وزارت خارجه روسیه رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی را تهدید به اخراج کرد

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد درصورتیکه پلاتفرم یوتیوب به سیاست خود در ممانعت از پخش «بریفینگ‌های روزانه» این وزارتخانه ادامه دهد، رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی از روسیه اخراج خواهند شد.

بسیاری از پلاتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب در واکنش به تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین تصمیم به مسدود کردن وبسایت‌‌های دولتی روسیه، ذیل تحریم‌های غرب یا با هدف جلوگیری از اشاعه اخبار کذب کرده‌اند. اقدامی که کرملین از آن با عنوان «روس‌هراسی» یاد می‌کنند.

خانم زاخاروا تاکید کرد به مدیران این شرکت آمریکایی ویدیوهای آنلاین گوشزد کرده که در صورت ادامه بلوکه کردن کنفرانس مطبوعاتی روزانه وزارت خارجه روسیه، یک رسانه یا یک خبرنگار آمریکایی مجبور به بازگشت به خانه خواهد شد.

ماکرون از اردوغان خواست به انتخاب فنلاند و سوئد احترام بگذارد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود خواستار «احترام به انتخاب حاکمیتی» دو کشور سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو شد.

طبق بیانیه الیزه، آقای ماکرون ضمن تاکید بر این تصمیم استکهلم و هلسینکی که طبق روندی دموکراتیک حاصل شده و بازتاب تغییر در دغدغه‌های امنیتی این دو کشور است، ابراز امیداواری کند به سرعت راه‌حلی برای مرتفع شدن تهدید طرف ترک پیدا شود.

مقام اوکراینی: روسیه در لوهاسنک دست برتر را دارد

ژنرال الکسی گرموف، فرمانده نظامی ارشد اوکراین می‌گوید روسیه در حال حاضر در منطقه لوهاسنک شرقی دست برتر را دارد اما نیروهای اوکراینی هر کاری که بتوانند برای شکست دشمن انجام خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای گرموف در یک جلسه توجیهی همچنین تاکید کرد که روسیه در حال انتقال سامانه‌های موشکی اسکندر به منطقه برست در غرب بلاروس است.

گرموف همچنین اشاره کرده که این اقدامات روسیه، حملات موشکی جدید به غرب اوکراین را افزایش می‌دهد.

زلنسکی: جذابیت پول روسیه باعث می‌شود برخی از کشورها با مسکو مدارا کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید جذابیت پول روسیه باعث می‌شود برخی از کشورها در برابر تجاوزات مسکو سکوت و با این کشور مدارا کنند.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی برای پارلمان لتونی همچنین با اشاره به رد درخواست‌ها برای ارائه امتیازات ارضی به روسیه گفت: «امروز می‌شنویم که برخی می‌گویند بهتر است آن‌چیزی که روسیه می‌خواهد به این کشور داده شود. برخی ظاهرا معتقدند باید با مسکو توافق کرد و این توافق از طریق محروم شدن مردم اوکراین از حقوق خود در سیاست خارجی حاصل می‌شود.»

زلنسکی با انتقاد از این اظهارات تاکید کرده که کشورش حاضر نخواهد شد چنین امتیازاتی را به روسیه بدهد تا جنگ پایان پذیرد.

ترکیه در حال مذاکره با روسیه و اوکراین بر سر ایجاد کریدور صادرات غلات است

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ترکیه در حال مذاکره با روسیه و اوکراین برای ایجاد یک کریدور از طریق تنگه بسفر برای انتقال صادرات غلات اوکراین است. بنادر دریای سیاه اوکراین از زمان حمله روسیه به این کشور در ماه فوریه مسدود شده و بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای آنجا گیر کرده است.

روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را به خود اختصاص داده‌اند و فقدان صادرات از اوکراین باعث شدت بخشیدن بحران فزاینده جهانی غذا می‌شود.

شولتس: جهان از زمان آغاز جنگ اوکراین تغییر کرده است

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان می‌گوید اروپا و جامعه بین‌المللی در مقطعی حساس و نقطه عطف قرار دارد و پس از تحولات اخیر نه تنها اوکراین که کل سیستم‌های همکاری بین‌المللی که پس از دو جنگ جهانی شکل گرفته نیز در خطر قرار گرفته است.

آقای شولتس با اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی و کمک جامعه بین‌المللی به این کشور گفت: «برخلاف پیش‌بینی‌ها جنگ یک رعد و برق سریع و کوتاه مدت نبود و حالا احتمال اینکه روسیه بتواند کل اوکراین را تسخیر کند از زمان آغاز جنگ کمتر شده است.»

صدر اعظم آلمان که این اظهارات را در نشست داووس به زبان می‌آورد، همچنین با اشاره به اینکه مسکو تاکنون در دستیابی به اهداف نظامی خود شکست خورده، افزود: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم پوتین در این جنگ پیروز شود و من بر این باورم که این اتفاق هم نخواهد افتاد و او در این جنگ پیروز نخواهد شد.»

آمریکا قصد دارد ائتلاف جهانی ضد روسیه را به سمت مقابله با چین هدایت کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده مقام‌های آمریکایی می‌خواهند بلوک بین‌المللی مقابله با روسیه را به یک ائتلاف بین‌المللی گسترده‌تر هدایت کند که بتواند با تهدیدات جدی‌تر و بلندمدت چین در مقابل نظم جهانی مقابله کند.

بر اساس این گزارش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا رویکردی سه ستونی را برای این منظور در نظر گرفته که شامل الگوهای اقتصادی، سیاسی و نظامی خواهد بود. دولت آمریکا بر این باور است هرچند روسیه حادترین و فوری‌ترین تهدید کنونی برای ثبات نظم بین‌المللی است اما در عین حال واشنگتن باور دارد که چین خطر بزرگ‌تری است که با سیاست‌های خود منابع آمریکا و متحدان این کشور را تهدید می‌کند.

چند مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود در این خصوص به آسوشیتدپرس گفته‌اند بلینکن از محورهای این راهبرد روز پنجشنبه و در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن رونمایی خواهد کرد.

قرار است بلینکن این موضوع را مطرح کند که پاسخ جهانی به حمله روسیه به اوکراین، می‌تواند الگویی برای مقابله با تلاش‌های چین در شکل دادن به نظم جهانی جدید به شمار آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین