کد خبر: ۷۷۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
با دستگیری ژنرال‌های مخالف دولت

تنش‌ها در ترکیه اوج گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در ادامه درگیری‌ها میان دولت اسلامگرا به رهبری رجب طیب اردوغان و گروه‌های سکولار مخالف دولت،دو ژنرال سابق ارتش ترکیه بازداشت شدند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، این دو ژنرال بازنشته متهم به تلاش برای براندازی دولت اسلامگرای این کشور شده‌اند.

علاوه بر این دو نظامی، یک روزنامه نگار برجسته ترک به همراه چند تن دیگر نیز در این پرونده در ردیف متهمان قرار دارند.


به گفته خبرگزاری نیمه دولتی آنادولو، روز سه شنبه 22 تن در آنکارا، استانبول، آنتالیا و ترابوزان توسط پلیس ترکیه در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

همچنین 3 تن دیگر نیز در ادامه پیگیری های این پرونده تحت تعقیب پلیس قرار دارند.

از جمله مشهور ترین افراد بازداشت شده می توان به ژنرال های سابق ارتش «سنر ارویگور» و «هورسیت تولون» و همچنین روزنامه شناس شناخته شده روزنامه جمهوریت، «مصطفی بالبای» اشاره کرد.

بازتاب بین‌المللی
بازداشت چند تن از ژنرالهای بازنشسته ترکیه و چهرهای معروف این کشور در چارچوب تحقیقات دادستانی استانبول درباره گروه موسوم به شبکه ارگنکن در رسانه‌های غربی بازتاب‌ گسترده‌ای داشت. 

شبکه خبری CNN در گزارشی اعلام کرد: «تحولات اخیر ترکیه تنشهای جدی میان حزب عدالت و توسعه که دارای ریشه‌های اسلامی‌است و سازمانهای لائیک این کشور را کاملا آشکار کرد».
 
روزنامه گاردین در خبری با عنوان بازداشتهای جدید در آستانه بررسی پرونده حزب عدالت و توسعه در دادگاه عالی ترکیه نوشت‌: «بازداشتهای اخیر از اهمیت موضوع رسیدگی به پرونده حزب عدالت و توسعه در دادگاه عالی کاسته است».
 
روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت نیز نوشت: «دو ژنرال ارتش ترکیه که طرح قتل اورهان پاموک برنده جایزه نوبل ادبیات را آماده کرده بودند بازداشت شدند». 

فایننشیال تایمز نوشت‌: «بازداشتهای اخیر نگرانی‌ها را درباره ثبات جامعه ترکیه افزایش داده است». 

خبرگزاری رویترز افراد بازداشت شده را ملی گرای افراطی توصیف و خاطر نشان کرد بازداشتهای اخیر همزمان با رسیدگی به درخواست دادستان کل ترکیه برای انحلال حزب عدالت و توسعه در دادگاه عالی صورت گرفته است. 

رویترز تاکید کرد: «تحقیقات پلیس ترکیه درباره طرح کودتای نظامی‌علیه دولت اردوغان گسترش یافت». 

پلیس ترکیه دیروز به دستور دادستانی استانبول 24 تن از جمله ژنرال «خورشید تولون»، فرمانده سابق سپاه یکم استانبول و ژنرال «شنر اراویغور»، فرمانده سابق ژاندارمری ترکیه،‌ «سینان آیگون»، رییس اتاق بازرگانی آنکارا و شماری دیگر از چهرهای سرشناس را به اتهام ارتباط با گروه تروریستی موسوم به «ارگنکن» بازداشت کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین