کد خبر: ۷۷۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۴
سید حسن نصرالله خبر داد:

آزادی اسرا حداکثر تا دو هفته پایان می‌یابد

من خدمتگزار مقاومت هستم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «از اینکه دشمنان ما جنبش شیعه حزب الله را تروریست اعلام می‌کنند افتخار می‌کنیم». 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، سیدحسن نصرالله امروز در کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه انگلیس نام حزب الله را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کرده است افزود: «ما از این اقدام تعجب نمی‌کنیم؛ آنها خودشان حامی‌تروریست هستند». 

وی با بیان اینکه مردان مقاومت مردان دین هستند گفت: «هیچ کسی نمی‌تواند این مردان را تروریست بنامد». 

نصرالله همچنین افزود: «همه در دوره‌ای تلاش می‌کردند مسلمانان را تروریست بنامند اما واقعیت چیز دیگری است آنها می‌خواهند مجاهدان را تروریست بنامند». 

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه انگلیسی‌ها حامی‌تروریسم و سلمان رشدی هستند گفت: «مردم افغانستان و عراق نباید از کشورهایی مانند انگلیس انتظار کمک داشته باشند». 

وی تصریح کرد: «ما به این اقدامات انگلیس عادت کرده‌ایم و تصمیم اخیر این کشور مایه افتخار ماست؛ ما افتخار می‌کنیم که دشمنان، ما را تروریست می‌نامند». 

سید حسن نصرالله گفت: «چنین تصمیمی‌اصلا غیر منتظره نبود و از نظر من طبیعی بود چراکه انگلیس حامی‌و موسس رژیم صهیونیستی و شریک اصلی و اساسی در ریشه کن کردن ملت فلسطین و ایجاد دولت اشغالگر اسرائیل است». 

نصرالله دولت انگلیس را دولت اعلامیه بالفور و دولت حامی‌کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی معرفی کرد و گفت: «انگلیس چند روز پیش نویسنده این کتاب را که بدترین اهانتها را به اسلام کرده است تکریم کرد». 

دبیرکل حزب الله لبنان با تشبیه فرزندان مقاومت لبنان به یاران رسول گرامی‌اسلام گفت: «اتهام تروریسم هرگز به این جوانان نخواهد چسبید». 

وی افزود: «کسانی که فرد اهانت کننده به نبی گرامی‌اسلام را تجلیل می‌کنند طبیعی است که پیروان رسول اکرم به ویژه مقاومت کنندگان و مجاهدان را به تروریسم متهم کنند». 

سید حسن نصرالله تصریح کرد: «اتخاذ چنین تصمیماتی علیه گروههای مقاومت چه در لبنان چه فلسطین چه عراق و چه دیگر نقاط جهان به مثابه مدال افتخاری روی سینه مقاومت خواهد بود و ما همیشه در کنار ملت و منافع آنها خواهیم بود». 

حسن نصرالله زمان اتخاذ این تصمیم توسط دولت انگلیس را تلاش برای آسیب زدن به وجهه انسانی مقاومت از طریق پرونده مبادله اسرا دانست. 

دبیر کل حزب الله لبنان با مردود شمردن هر گونه میانجیگری آلمان برای آزادی اسرا بر ضرورت میانجیگری دبیر کل سازمان ملل متحد در حل مسئله اسرای لبنانی بر اساس قطعنامه 1701 این سازمان تاکید کرد. 

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی کشورهای عرب منطقه در بی اعتنایی به ارزش‌های انسانی مقاومت خاطرنشان کرد: «برخی کشورهای عرب می‌خواهند اسرای لبنانی همچنان اسیر بمانند که البته حزب الله چنین اجازه‌ای نخواهد داد». 

وی در ادامه به نقش انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و با انتقاد از تصمیمات نادرست بریتانیا افزود: «حزب الله لبنان از دیرباز با اینگونه اقدامات حمایتی انگلیس از اسرائیل مخالف بوده است و نتیجه آن را شکست برای اسرائیل می‌داند».

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با اشاره به اینکه متاسفانه نقش دولت آلمان در زمینه آزادی اسرا منفی بوده است گفت: «میانجیگر اصلی سازمان ملل متحد بوده است». 

سیدحسن نصرالله افزود: «ما در آغاز مذاکرات شرط خود را اعلام کردیم؛ افزون بر اینکه باید بی طرفانه دنبال شود و به دنبال هیچ مسئله خاصی هم نبوده‌ایم و اگر شخصیت‌های دیگری دنباله‌رو این برنامه بودند هر ده روز و یک هفته یک مسئول حزب الله می‌آمد و دراین زمینه سخنرانی می‌کرد». 

وی گفت: «می‌بینید دو سال است حزب الله هیچ صحبت جدی در این زمینه نکرده است ولی برای آزادی اسیران و پس گرفتن پیکرهای شهیدان مقاومت تلاش‌های جدی کردیم و حتی موقعی که اطلاعات آن درز کرد ما عامل درز کردن اطلاعات نبودیم بلکه صهیونیست‌ها عامل آن بودند». 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: «برای آزادی اسیران موافقت دولت صهیونیستی لازم بود اما می‌بینید دو سه هفته است که رسانه‌های صهیونیستی این موضوع را راه انداخته‌اند درصورتی که قرار بود محرمانه پیگیری شود ولی خودآنان مسئول اعلام آن بودند».

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود به موضوعات مطرح شده در مذاکره غیرمستقیم با طرف صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «یکی از این موضوعات قضیه چهار دیپلمات ایرانی است که ما معتقدیم نیروهای لبنانی آنها را به رژیم صهیونیستی تحویل داده‌اند و این مسئله در مذاکرات بررسی شد». 

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه ما تاکید کردیم همه اسرای لبنانی و در رأس آنان سمیر القنطار باید آزاد شوند افزود: «همچنین ما خواستار بازپس گرفتن پیکرهای شهدا هستیم، حال این شهدا چه لبنانی باشند چه عرب و چه فلسطینی». 

وی تصریح کرد: «ما همچنین در این مذاکرات اعلام کردیم که باید به موضوع مفقود الاثرها به ویژه آنهایی که پرونده شان از سال 82 حل نشده بود رسیدگی شود». 

سیدحسن نصرالله به خواست‌های طرف صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «در مقابل آنها خلبان ران آراد و دو اسیر نظامی‌صهیونیست دیگر را خواستند و بقایای اجساد نظامیان خود را فراموش کرده بودند که ما به آنها یادآوری کردیم؛ هم اکنون اجساد 10 نظامی‌صهیونیست پیش ماست». 

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه من در نخستین نشست خبری خود پس از به اسارت درآمدن اسرا درباره سمیر القنطار به صورت جدی صحبت کردم، افزود: «در آنجا گفتم که ما تلاش جدی را برای او و اسیران به عمل خواهیم آورد». 

وی به دور جدید مذاکرات غیرمستقیم با صهیونیست‌ها برای آزادی اسرا اشاره و تصریح کرد: «ما برای این مذاکرات شرایط جدیدی را مطرح نکردیم و می‌خواستیم صداقت خود را نشان دهیم و ثابت کنیم که از موضع جدی برخورداریم در حالی که صهیونیست‌ها از چنین چیزی برخوردار نیستند». 

سیدحسن نصرالله با تاکید بر اینکه اگر مذاکرات به مرحله جدی می‌رسید آن را به رسانه‌ها اعلام می‌کردم گفت: «اگر خوب متوجه شده باشید این نخستین بار است که یک مسئول حزب الله درباره اسرا صحبت می‌کند». 

دبیر کل حزب الله لبنان مذاکرات آغازین را طولانی و سخت توصیف کرد و افزود: «این مسئله بسیار طبیعی است و در برخی جاها نیز مذاکرات بسیار کند پیش می‌رفت و شاید دو، سه ماه متوقف می‌شد اما هیچ گاه به مرحله ای نرسیده بودیم که بگوییم مذاکرات به نتیجه نرسیده و پایان رسیده است». 

وی گروه مذاکره کننده حزب الله را مقتدر و بسیار مجرب خواند و تصریح کرد: «در این زمینه با میانجیگران بسیاری صحبت کردیم اما در این بین از میانجیگر آلمانی سازمان ملل متحد که تلاش بسیار جدی داشت به خاطر تلاش‌هایش متشکریم».

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «صهیونیستها با آزادی تمام اسرا موافقت کردند». 

سیدحسن نصرالله افزود: «باید بگوییم که صهیونیستها با آزادی تمام اسرا به علاوه سمیر القنطار موافقت کردند». 

وی گفت: «اسرای لبنانی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند اگر چه در جنگهای 33 روزه برای لبنان جنگیدند و خانواده‌های آنان نیز در این مدت در سختی بودند اما باید بگویم اکنون رژیم صهیونیستی که پیش از این با آزادی سمیر القنطار موافق نبود در حال حاضر موافقت کرده است». 

وی درباره استرداد پیکر شهدا گفت: «آنها می‌گفتند تمام پیکر شهدا را تحویل داده اند و 9 تا 10 پیکر دیگر را نیز تحویل می‌دهیم». 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: «مذاکرات با رژیم صهیونیستی در حالی پیش می‌رفت که آنها موضوع آزادی اسرای عرب فلسطینی را رد می‌کردند». 

نصرالله گفت: «ما در طول یک سال مذاکره با رژیم صهیونیستی به هیچ چیز دست نیافتیم چون به مطالب خود پایبند بودیم اما در چند ماه گذشته پیشرفت خوبی حاصل شد». 

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته موضوع به صورت بشردوستانه مطرح شد گفت: «آنها می‌گفتند حسن عقیل را که یک اسیر غیرنظامی‌است آزاد نخواهیم کرد و پیکر دو شهید را در مقابل یک صهیونیست شهرک نشین تحویل می‌دهیم». 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: «البته این صهیونیست شهرک نشین جاسوسی بود که رژیم صهیونیستی او را به لبنان فرستاده بود».

سید حسن نصرالله گفت: «پیکرهای همه شهدا از پیش از سال 82 اعم از فلسطینی، عرب و لبنانی باید باز پس داده شود». 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: «باز پس گرفتن حدود 200 پیکر شهدا برای ما اهمیت و ارزش فراوانی دارد و برای خانواده‌هایی که طی این سالها فرزندشان از آنها دور بوده است باز گشت پیکر او شاید همانند بازگشت خود او باشد». 

سیدحسن نصرالله گفت: «پیکرهای همه شهدا که از هر طریق به میدان جنگ رفته‌اند و شهید شده‌اند باید باز پس داده شود و شنیده‌ایم اقداماتی برای یافتن پیکرهای شهدا در دست اجراست که این از نظر ما بسیار اهمیت دارد». 

دبیر کل حزب الله لبنان درباره آزادی سمیر القنطار گفت: «آزادی او در ابتدا مورد قبول واقع نشده بود و بهانه‌هایی هم مطرح کرده بودند و هنوز هم مطرح می‌کنند، اما بعدها به دلایلی که درباره این دلایل بعدا سخن خواهم گفت ناگزیر اعلام کردند که با آزادی سمیر و همه اسرای لبنانی موافق هستند». 

سید حسن نصرالله درباره بازپس دادن پیکر شهید "یحیی" گفت: «رژیم صهیونیستی اعلام کرده است یحیی در عملیات مقاومت شهید شده است و با وجود درخواست ما با مبادله پیکر او مخالفت می‌شد اما قرار است در این نوبت پیکر این شهیدان بازپس داده شود و آزمایش دی ان ای نشان خواهد داد که آیا یحیی در میان شهیدان است یا همچنان در اسارت است».
 
دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: «پیکر تمامی‌شهدای عملیات وعد صادق " جنگ سی وسه روزه " قرار است باز پس داده شود و برای ما بازگشت این پیکرها به قبور ارزش و اهمیت فراوانی دارد».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «موضوع پرونده ایرانیان به اسارت رفته صهیونیستها به وسیله میانجیگر آلمانی سازمان ملل متحد پیگیری می‌شود». 

سیدحسن نصرالله در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود افزود: «موضوع پرونده ایرانیان به اسارت گرفته شده ازجانب صهیونیستها مطلب تازه‌ای نداشت اما پیگیری آن به نماینده سازمان ملل واگذار شده است». 

وی تصریح کرد: «درباره یکی از لبنانی‌های ناپدید شده هیچ اثری از شهادت وی وجود ندارد و بررسی پرونده او به روز تحویل اسرا واگذار شده است». 

سیدحسن نصرالله اضافه کرد: «درباره باقیمانده اسرای رژیم صهیونیستی پرونده دقیقی به سازمان ملل ارائه شده است اما مسائل مربوط به آن تا روز مبادله گفته نخواهد شد». 

وی با اشاره به موضوع مفقود الاثرها و شهدای لبنانی، فلسطینی و عرب گفت: «هیچ پرونده‌ای از مفقود الاثرها و شهدا تا روز مبادله اسرا بر زمین باقی نخواهد ماند و مسئله آنها حل خواهد شد». 

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه موضوع پرونده خلبان رون آراد ازجانب حزب الله لبنان به طور کامل به سازمان ملل ارائه شده است افزود: «پرونده خلبان رون آراد در طول 4 سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و تکمیل شده است».

دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در سخنانی روند مبادله اسرا بین این جنبش و رژیم صهیونیستی را تشریح و اواسط ماه جاری را زمان ازادی اسرا اعلام کرد. 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ سید حسن نصرالله گفت: «مذاکرات پس از پایان جنگ و صدور قطعنامه هزار و هفتصدو یک و تلاشها برای حل موضوع اسرا آغاز شد. میانجیگری درباره این موضوع با وساطت سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان آغاز شد درحالیکه رسانه‌ها به اشتباه از میانجیگری طرف آلمانی خبر دادند. این میانجیگری یک میانجیگری بین المللی بود نه آلمانی اما دبیرکل سازمان ملل یک آلمانی را مسئول این کار کرد اما این روند زیر نظر دبیرکل سازمان ملل بود».
 
نصرالله افزود: «با وجود آن که در دوره‌هایی در روند مذاکرات رکود بوجود آمد اما مذاکرات متوقف نشد». 

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: «اصولی که ما در مذاکرات مطرح کردیم این بود که این توافق باید شامل تمامی ‌اسرای لبنانی و در راس آنها سمیر قنطار شود. دوم آنکه بر بازگرداندن تمامی ‌اجساد شهدایی که در لبنان به شهادت رسیده‌اند اعم از لبنانیها، فلسطینیها یا دیگر اعراب و تمامی ‌اجسادی که در گورهای جمعی دفن شده‌اند؛ تاکید شد.
سوم اینکه این پرونده تمامی‌ مفقودان را نیز در برگیرد به ویژه افرادی را که در سال هزار و نهصدو هشتاد و دو و قبل از آن ناپدید شده‌اند و ما روی این موضوع تاکید داشته‌ایم». 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «آزادی اسرای فلسطینی و عرب به عنوان یک اصل مد نظر بود و ما آن را در مذاکرات مطرح کرده‌ایم و موضوع چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی نیز جزو مسائل مطرح شده در مذاکرات بوده‌است زیرا ما معتقدیم نیروهای لبنانی در آن هنگام این چهار دیپلمات را به دشمن اسرائیلی تحویل دادند و آنها در اسارت دشمن اسرائیلی قرار دارند. اینها اصولی بوده است که ما روی انها بحث و مذاکره کرده ایم و جزئیات دیگری را نیز بررسی کرده ایم». 

نصرالله افزود: «طرف اسرائیلی نیز موضوع رون آراد و دو سرباز اسرائیلی در اسارت مقاومت و اجساد نظامیان اسرائیلی جنگ ژوئیه را مطرح کرد». 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «توافق درباره مبادله اسرا با موافقت طرفهای ذیربط همراه بود و فقط بحث بر سر جدول زمانی آن بود».

نصرالله از نقض برخی از موارد توافقنامه توسط رژیم صهیونیستی خبر داد و مواردی را در این خصوص برشمرد. 

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «اخیرا مسئولان صهیونیستی اعلام کرده‌اند که اگر مسئله اسرای عرب حل شود حسن نصرالله فکر می‌کند پادشاه است اما من به آنها می‌گویم" من خدمتگزار مقاومت هستم». 

سیدحسن نصرالله افزود: «یکی از بخشهای مهم در مذاکرات برای اسرای فلسطینی و عرب مسئله "سمیر القنطار" است که باید پیگیری شود». 

وی افزود: «در روز استقبال از اسرا من پاسخ صحبتهای صهیونیستها را خواهم داد و امروز تنها برخی موارد را متذکر می‌شوم». 

نصرالله اضافه کرد: «ما با مسئولان حماس در خصوص "شالیت" مذاکره کرده‌ایم و همچنین با محمود عباس هم در خصوص اسرای فلسطینی صحبتهایی داشته‌ایم». 

وی تصریح کرد: «این مسئله را پذیرفته‌ایم که صهیونیستها باید با مسئولان حماس و محمود عباس مذاکره کنند». 

نصرالله افزود: «ما همچنین در مورد دو اسیری هم که نزد ماست و اسرای ما در اسرائیل مذاکره کرده‌ایم وباید سرنوشت 2 اسیر فلسطینی نزد صهیونیستها مشخص شود». 

وی گفت‌: «به ما گفته می‌شود که با اردن مذاکره کنید اما چرا ما باید این کار را انجام دهیم؟ ‌رژیم صهیونیستی و اردن قبلا به توافقات خود رسیده‌اند».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «دبیر کل سازمان ملل متحد باید به عنوان مسئول اصلی، موضوع آزادی 11 هزار زندانی عرب را پیگیری کند». 

سیدحسن نصرالله در ادامه نشست خبری خود گفت: «ما نتوانستیم در پایان مذاکراتمان درباره آزادی اسرا در خصوص اسرای فلسطینی به نتیجه برسیم چرا که خود فلسطینیان نیز در این باره مذاکره می‌کردند». 

وی با بیان اینکه کمک به آزادی اسرای فلسطینی ارزش معنوی دارد و از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است گفت: «توافق شده است تا من از دبیر کل سازمان ملل بخواهم درباره آزادی حدود 11 هزار اسیر فلسطینی و عرب که اغلب آنان را کودکان و زنان بیمار تشکیل می‌دهند اقدام کند؛ چرا که سازمان ملل به عنوان مسئول اصلی باید وارد عمل شود». 

وی با تاکید بر اینکه اسرای فلسطینی باید آزاد شوند گفت: «دبیر کل سازمان ملل نیز گفته است تا زمانی که اوضاع کنونی ادامه دارد برای آزادی اسرای فلسطینی اقدام خواهد کرد».

دبیر کل حزب الله لبنان با ابراز خرسندی از ازادی اسرای لبنانی به ویژه سیمرالقنطار، این اقدام را دستاورد بزرگی برای مقاومت حزب الله ارزیابی کرد. 

سید حسن نصرالله در ادامه کنفرانس خبری به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکره برای ازادی اسرای لبنانی اشاره کرد و گفت: «درباره نحوه آزادی اسرا توافق شده‌است ولی هنوز جدول زمان بندی را نمی‌توانیم اعلام کنیم». 

دبیر کل حزب الله لبنان دلیل اعلام نکردن جدول دقیق زمان بندی آزادی اسرا را احتمال اقدام فریب‌کارانه رژیم صهیونیستی دانست ولی در عین حال تاکید کرد: «آزادی آسرا تا حداکثر دو هفته پایان می‌یابد». 

وی همچنین وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی را مایه ناخرسندی سردمداران این رژیم دانست.

سیدحسن نصرالله آزادی اسیران و بازگرداندن پیکرهای شهیدان مقاومت را پیروزی بزرگی برای ملت لبنان خواند و تاکید کرد: «من به تمام لبنانی‌ها این پیروزی را تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم لبنانی‌ها منظورم را خوب بدانند و نمی‌خواهیم از این موضوع در موضوعات داخلی لبنان بهره برداری دیگری کنیم». 

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به موفقیت‌ها و پیروزی‌های دیگر مردم لبنان در سال‌های 2004 و 2006 گفت: «ما دنبال چیزی در این موضوع نیستیم بلکه موفقیت ما برای همه لبنانی‌هاست و امیدواریم لبنانی‌ها اهمیت این موقعیت را درک کنند واگر این امر محقق شود لبنانی‌ها نخستین ملتی هستند که در دوران مبارزه اعراب با صهیونیست‌ها به پرونده اسیران لبنانی وعرب پایان می‌دهند». 

سیدحسن نصرالله افزود: «در صورت تحقق این امر هیچ اسیر لبنانی در بند صهیونیست‌ها و هیچ پیکر پاک شهیدی در خارج از وطن باقی نخواهد ماند و سرنوشت همه آنان مشخص خواهد شد و من به نتیجه این امر ایمان دارم که این اقدام بشردوستانه انجام می‌گیرد و خانواده‌های شهیدان لبنانی پیکر عزیزانشان را تحویل می‌گیرند». 

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: «لبنان نخستین کشوری است که بدون مذاکره تمام سرزمین خود را به جز منطقه شعبا از دشمن صهیونیستی پس گرفته و حتی از یک وجب خاک لبنان چشم پوشی نکرده است».

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «این پیروزی به تمام مقاومت، تمام مسلمانان، تمام اعراب و تمام آزادگان تعلق دارد و باید بگوییم این مسئله برای اسلام هم بسیار اهمیت دارد». 

سیدحسن نصرالله افزود: «در مبادله آینده پیکر شهدا، بیش از 200 شهید از تمام گروههای فلسطینی، لبنانی و عربی مبادله خواهد شد». 

وی گفت: «روز تشییع پیکرهای شهدا در سرتاسر لبنان باید مسئولیت اخلاقی و ملی خود را انجام دهیم». 

نصرالله افزود: «این شهدا دهها سال به خاک سپرده نشده‌اند بنابراین باید در این روز اقدام ملی صورت گیرد». 

وی گفت: «روز به خاک سپاری شهدا روزی است که تمام گروهها متحد می‌شوند و همدیگر را ملاقات می‌کنند چرا که اگر به تاریخ مقاومت توجه کنیم می‌دانیم که این چه روز بزرگی است و این به خاطر خون شهداست». 

سید حسن نصرالله افزود: «اعلام می‌کنم خود من و تمام مسئولان در تمام دیدارهای سیاسی و گروهی حضور خواهیم داشت؛ اگر این به وحدت ملی و عبور از گذشته لبنان که مشکلاتی هم به همراه داشت کمک کند». 

وی گفت: «از تمام لبنانی‌ها دعوت می‌کنم در این مراسم شرکت کنند چون این یک موضوع ملی است». 

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: «به تمامی‌گروههای مذهبی و سیاسی لبنان تاکید می‌کنم روز به خاک سپاری شهدا یک روز ملی است که باید از تمام چالش‌ها دوری کنیم و برای بازپس گیری پیکر شهدا جشن بگیریم و مراسمی‌درخور این روز برگزار کنیم». 

نصرالله افزود: «در این روز هیچ شلیک هوایی نباید صورت گیرد باید بگویم در هر روزی که مناسبت خجسته ای داریم اگر بنا باشد تیر هوایی شلیک شود و در پی آن افرادی کشته شوند، این تجلیل از آن روز نیست». 

وی گفت: «وعده‌هایی که تاکنون داده‌ام محقق خواهد شد؛ ما شادی‌های بسیاری داریم خواهش می‌کنم در روز به خاک سپاری شهدا تیر هوایی شلیک نشود». 

نصر الله افزود: «هر که تیر هوایی شلیک کند در اصل به سمت خود و من شلیک کرده‌است بنابراین نباید هیچ کس در این روز تیر هوایی شلیک کند». 

وی گفت: «هر کس تیر هوایی شلیک کند به سمت شهدا و مقاومت شلیک کرده است بنابراین از تمام دوستداران مقاومت می‌خواهم از این کار خودداری کنند». 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: «البته در این باره اقداماتی هم به عمل آورده‌ایم؛ از تمام ساکنان ساختمانها می‌خواهیم کمیته‌هایی تشکیل دهند و از این اقدامات جلوگیری کنند». 

نصرالله گفت: «بگذارید یک جشن بزرگ ملی داشته باشیم که سرشار از تمدن باشد. ما برای چنین روزی فداکاری‌های بسیاری کرده‌ایم».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «من هیچ تضمین جانی از رژیم صهیونیستی نمی‌خواهم و همچون سایر فلسطینیان و لبنانی‌ها آزادترین مرد جهانم». 

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنانش که به صورت ویدئو کنفرانس پخش می‌شود افزود: «من آزادترین مرد جهانم و محدودیتهای امنیتی هیچ تاثیری در ارتباط من با مردم ندارد». 

وی با بیان اینکه دولت لبنان از ابتدای جنگ 33 روزه هیچ گاه مسئله اسرای فلسطینی و لبنانی را مورد بررسی دقیق قرار نداد، تصریح کرد: «دولت لبنان فقط در جوامع بین المللی به موضوع دو اسیر رژیم صهیونیستی می‌پرداخت و این مسئله سبب شد که ما خود به پرونده اسرا بپردازیم». 

وی با اشاره به اینکه در گذشته رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان همکاری‌های جدی با حزب الله لبنان در خصوص اسرای لبنانی و فلسطینی داشت اضافه کرد: «حریری همواره با ارتباط مناسبی که با مسئولان کشور فرانسه به ویژه ژاک شیراک داشت موضوع اسرای لبنانی و فلسطینی را به طور پیوسته پیگیر بود».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «توافقنامه دوحه خواست ما بود و هرگز آن را نادیده نمی‌گیریم».
سیدحسن نصرالله در ادامه نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: «عده‌ای نگرانند که درحالی که رژیم صهیونیستی مذاکره با حزب الله و حماس را آغاز کرده، ممکن است بخواهد از این موضوع برای حمله به ایران استفاده کند گفت: «اگر پاسخ من خیر باشد چه؟ فکر کنم پاسخ شما را داده‌ام». 

وی افزود: «هیچ کس نمی‌تواند درباره این موضوع نظری بدهد؛ به عقیده من بدون مذاکراتی که صهیونیست‌ها با آمریکا انجام داده‌اند، اسرائیل ناتوان‌تر از آن است که چنین اقدامی‌صورت دهد».
خبرنگاری پرسید: «چرا اسرائیل با مبادله اسرا با حزب الله موافقت کرده اما مذاکرات این رژیم با حماس با مشکل جدی مواجه شده است؟ حماس اعلام کرده است این اسیر ( رون آراد) زنده است اما حزب الله درباره سرنوشت این دو اسیر اعلام موضع نکرده است»؟ 

نصرالله در پاسخ گفت: «من تاکنون اعلام کرده‌ام حزب الله تا این لحظه هیچ اطلاعاتی درباره این دو اسیر اعلام نکرده‌است و همه اظهارات صهیونیست‌ها درباره سرنوشت این دو نظامی‌نتیجه تحلیل‌های خودشان است». 

وی افزود: «ما هنوز هیچ گونه اطلاعاتی درباره زنده بودن یا نبودن این دو اسیر منتشر نکرده‌ایم وهیچ سند قاطعی هم در خصوص اینکه این دو نظامی‌کشته شده باشند وجود ندارد. ما نمی‌دانیم منبع آنها در لبنان چه کسی بوده است». 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: «اما باید بگویم درباره اسیری که در اختیار حماس است آنگونه که درباره ما مشکل به وجود آمد در این زمینه هم مشکلی وجود دارد». 

وی با اشاره به موضوع سمیر القنطار به عنوان مشکل به وجود آمده میان حزب الله و رژیم صهیونیستی گفت: «این چالش بزرگی در مذاکرات بود اما در مجموع ممکن است شالیت نظامی‌اسرائیلی که در اسارت حزب الله است آزاد شود». 

سیدحسن نصرالله در پاسخ به این سوال که آیا شما این پیروزی را به مردم لبنان تقدیم و درباره سلاح حزب الله مذاکره خواهید کرد گفت: «من یک ساعت است که می‌گویم این موفقیت را تقدیم ملت لبنان می‌کنم». 

وی افزود: «زمانی که ما در جنگ 33 روزه پیروز شدیم آن را به مردم لبنان تقدیم کردیم اما زمانی که زیر بمباران صهیونیست‌ها بودیم برخی سیاستمداران به ما گفتند آیا این پیروزی را به ایران و سوریه تقدیم خواهید کرد؟ ما در همان موقع نیز اعلام کردیم این موفقیت برای ملت لبنان است». 

سیدحسن نصرالله درباره سلاح مقاومت گفت: «در موضوع راهبرد دفاع از لبنان ما در گفتگوها با گروههای سیاسی لبنانی بارها و بارها موضع خود را در این باره اعلام کرده‌ایم». 

وی افزود: «پیش از جنگ 33 روزه ما مذاکرات جدی در این باره داشتیم و هیچ مشکلی هم در این باره نداریم». 

نصرالله با بیان اینکه دوست نداشت وارد مسائل داخلی لبنان شود گفت: «اما به تازگی شنیده‌ام که حزب الله قصد دارد توافقنامه دوحه را نادیده بگیرد؛ چراکه از این هراس دارد که موضوع به سلاح حزب الله منتهی شود». 

وی افزود: «این اتهام خنده داری است؛ چرا که اگر قرار است دولت وحدت ملی که همواره خواست ما بوده است تشکیل شود چگونه می‌توانیم پس از دو سال جانفشانی برای دستیابی به وحدت ملی، امروز آن را کنار بگذاریم».
 
دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «ما همواره خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام بودیم و هرگز نمی‌خواستیم انتخابات به تعویق بیافتد اما اطلاع یافته‌ایم که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال تعویق انتخابات لبنان است و در این خصوص حتی به دنبال توجیه‌های قانونی نیز هست. البته این موضوع پیش از انتخاب میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور بوده است». 

وی درباره راهبرد دفاعی لبنان نیز گفت: «ما همواره آمادگی داشته و داریم و هرگز از مطرح شدن این موضوع ترسی نداریم. کسانی می‌ترسند که اقدامات نادرست انجام داده‌اند، ضعیف و بی منطق هستند». 

نصرالله افزود: «ما در مقاومت دارای منطقی بسیار نیرومند و راهبردی قوی هستیم و ایده‌های ما کامل و قطعی است؛ انسانی که چنین اندیشه‌ای دارد از هیچ گفتگویی نمی‌ترسد ما آماده همه گونه مذاکره هستیم». 

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار که پرسید آیا به سبب مشکلاتی که برای لبنان پیش آمده است از ملت لبنان عذرخواهی خواهید کرد گفت: «اگر بخواهیم به سبب اقداماتی که در لبنان صورت گرفته است از یکدیگر عذرخواهی کنیم باید بگوییم ملت مقاومت که بخشی از آنها اهل بیروت هستند لیاقت آن را دارد همه کسانی که از جنگ 33 روزه تا به امروز به آنها توهین کرده‌اند از آنها عذرخواهی شود. اگر از ملت ما عذرخواهی شد ما نیز از ملت آنها عذرخواهی خواهیم کرد».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «همه اسرای آزاد شده لبنانی در تعیین سرنوشت سیاسی خود آزاد هستند». 

سیدحسن نصرالله افزود: «اسرا و افراد برجسته‌ای همچون انور و سمیر القنطار پس از آزادی در زندگی سیاسی و شخصی خود به طور کامل آزادند و می‌توانند هر حزب و گروهی را برای خود انتخاب کنند». 

وی در خصوص سمیر القنطار گفت: «او فرد باتجربه و برجسته‌ای است و یکی از قدیمی‌ترین اسرای تاریخ جنگ لبنان محسوب می‌شود و به طور مسلم وی می‌تواند نقشی ملی برای کشورش ادا کند». 

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: «ما هیچ شرطی را بر اسرای آزاد شده تحمیل و برای آنان تعیین نکرده و نخواهیم کرد». 

وی افزود: «فعالیت‌ها و مبارزات ما فقط برای رضای خدا بوده است و چنانچه کسی از ما تقدیر کند، تشکر می‌کنیم».

سیدحسن نصرالله در پاسخ به این سوال که حزب الله لبنان اراضی مزارع شبعا را چگونه پیگیری خواهد کرد گفت: «استراتژی دفاعی با بحث آزادی سرزمینی حل نمی‌شود بلکه لبنان به استراتژی آزادی نیاز دارد». 

دبیرکل حزب الله لبنان در باره موضوع مقاومت در آزادی مزارع شبعا این سوال را مطرح کرد که آیا دولتی در لبنان وجود داشته که حتی میزگردی برای آزادی مزارع شبعا برپا کرده باشد و حزب الله با آن مخالف باشد. 

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: «از طریق مذاکرات دیپلماتیک نمی‌توان سرزمینی را آزاد کرد بلکه راه علاج مقاومت و شهادت است». 

وی افزود: «هنگام خروج اسرائیل از مزارع شبعا حزب الله لبنان جشن می‌گیرد و آن‌ روز همگان می‌دانند شناخت مزارع شبعا بدون شناخت مقاومت معنایی نخواهد داشت. 

دبیرکل حزب الله لبنان در ترسیم زنجیره به هم پیوسته آزادی مزارع شبعا و مقاومت خاطر نشان کرد: «اگر روزی مزارع شبعا بخواهد آزاد شود این مسئله به فضل مقاومت خواهد بود». 

وی در همین زمینه یادآور شد سیاستمداران لبنانی مزارع شبعا را فراموش کرده‌اند.
 
سیدحسن نصرالله در ادامه در پاسخ به این سوال که تابستان امسال لبنان را چگونه پیش بینی و تضمین می‌کنید تصریح کرد: «حزب‌الله نمی‌خواهد بر خلاف اظهارات عده‌ای که می‌خواهند تابستان گرمی‌ بر این کشور حاکم باشد، چنین مسئله‌ای پیش بیاید». 

نصرالله اجرای توافق نامه دوحه را راه موثری در درمان زخم‌ها دانست و با بیان اینکه هیچ کس در لبنان به دنبال درست کردن مشکل نیست به نقش ستون پنجم اسرائیل در ایجاد تفرقه در لبنان اشاره کرد و گفت: «مسائل دو روز پیش در بعلبک تلاشی بود برای دامن زدن به مسائل اختلاف انگیز طایفه‌ای که البته این تلاشها سرانجام نیکی نخواهد داشت». 

وی ابراز امیدواری کرد در روزهای آینده لبنان شاهد دیدارهای سیاسی متعدد باشد.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «زمانی اجازه می‌دهیم پرونده سلاح مقاومت گشوده شود که دیگر تهدیدی به نام رژیم صهیونیستی احساس نکنیم».
 
سیدحسن نصرالله در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا سرنوشت دیپلماتهای ایرانی می‌تواند در گرو دادن گزارش از رون آراد باشد و دیگر اینکه برخی‌ها گفته‌اند یک شخصیت لبنانی باعث مرگ این دیپلماتها شده‌است گفت: «باید بگویم قبلا به این سوال پاسخ داده‌ام، البته این حق شماست که این سوال را بپرسید اشکالی ندارد اما به این سوال قبلا پاسخ گفته‌ام». 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از سکوت سیدحسن نصرالله در موضوع نقشه مینها و بمب‌های خوشه‌ای پرسید گفت: «در گذشته آنها نقشه سرزمین‌های مین گذاری شده را دادند، البته سازمان ملل مسئول این کار است».
 
نصرالله گفت: «بمب‌های خوشه ای نقشه ای ندارد زیرا از طریق هوا شلیک می‌شود اما در باره نقشه سرزمین‌های مین‌گذاری شده، صهیونیستها نقشه ای دادند که کافی نبود». 

نصرالله در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه مزارع شبعا باید مانند موضوع سلاح حزب الله مطرح شود گفت: «در این باره اعلام کرده‌ام که از این مسئله (بررسی سلاح مقاومت لبنان) نمی‌ترسیم اما باید راهبرد مقاومت لبنان بیش از پیش مطرح شود در این صورت است که موضوع آزادسازی لبنان هم پایان می‌پذیرد». 

وی افزود: «تهدیدهای رژیم صهیونیستی همچنان وجود دارد این رژیم حتی به آب لبنان نیز طمع دارد». 

نصرالله گفت: «گزارشهایی دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد این رژیم به دنبال آب در کرانه باختری است». 

وی افزود: «این طرح‌ها و مشکلاتی است که با دشمنان داریم و تازمانی که این مسائل مطرح باشد لبنان در تیررس آنها قرار دارد». 

نصرالله با بیان اینکه ما برای مقابله با این تهدیدها همواره با مشکلات جدیدی روبرو هستیم خطاب به خبرنگار گفت: «شما اگر این سوال را مطرح می‌کنید باید این را هم مطرح کنید که پرونده‌های دیگر را نیز یک به یک بررسی کنند، اگر حل شد آنگاه بحث سلاح مقاومت هم بررسی خواهد شد». 

نصرالله با طرح این پرسش که آیا به نظر شما در حال حاضر مسئله‌ای غیر از سلاح برای مقاومت وجود دارد گفت: «ما مقاومت را برای دفاع از میهن به وجود آوردیم اگر تمام این پرونده‌ها حل شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت؛ اهالی جنوب لبنان را متقاعد کنید که دیگر تهدیدی به نام اسرائیل برایشان وجود ندارد». 

وی افزود: «ملت جنوب لبنان را با هر راهبرد دفاعی که خود مد نظرتان است از نبود تهدید اسرائیل متقاعد کنید آنگاه ما هم به منازل خودمان باز می‌گردیم». 

نصرالله گفت: «ما واقعا به دنبال چالش نبوده و نیستیم، در گذشته اعلام کردیم سلاح خود را تا ابد در دست نگرفته‌ایم ما می‌خواهیم مشکلی برای لبنان به وجود نیاید».
 
وی افزود: «تازمانی که چنین مطرح شود که یک حزب یا یک طایفه مقاومت را در دست گرفته‌است پرداختن به موضوع خلع سلاح مقاومت بیهوده است». 

نصرالله افزود: «آیا تاکنون کسی بوده است که با ما درباره پشتیبانی از مقاومت سخن بگوید».
وی گفت: «ما حتی از نظر مذهبی و شرعی اعلام می‌کنیم دفاع از لبنان واجب کفایی است نه واجب عینی». 

نصرالله افزود: «وقتی بدانیم گروهی برای دفاع از لبنان هست این کفایت می‌کند ما می‌خواهیم یک گروه برای مقاومت از سرزمینمان باشد فرقی نمی‌کند که ما باشیم یا گروه دیگر».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «من همچون ملت مقاومت آرزوی جان نثاری و شهادت دارم».
سید حسن نصرالله، افزود: «ملت مقاومت از جان، خون، زندگی و خانه خود برای لبنان گذشتند». 

وی با بیان اینکه ملت مقاومت در برابر برخی از اتهامات بسیار حساس هستند، تصریح کرد: «صبر فراوان این ملت، بزرگی و عظمت آن را نشان می‌دهد». 

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه در روز جشن مبادله اسرا قادر نخواهد بود که به طور مستقیم مردم را همراهی کند، اضافه کرد: «من همانند سال 2004 به دلایل امنیتی که همه می‌دانند نمی‌توانم در میان مردم باشم، اما این دلیل ترس من از شهادت نیست، بلکه نگران شهادت افراد دیگر در این جشن هستم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین