کد خبر: ۷۷۳۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
مصطفی هاشمی‌طبا:

باید بین انقلابی بودن و زدن دهن دنیا و تامین معیشت مردم، یکی را انتخاب کنیم

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی گفت: ما دچار یک تضاد اجرایی هستیم که جواب نمی‌دهد. ما الان با همه همسایگان مشکل داریم.
باید بین انقلابی بودن و زدن دهن دنیا و تامین معیشت مردم، یکی را انتخاب کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که رویکرد ما در سیاست خارجی با رویکرد ما در سیاست داخلی و اقتصاد و ... همخوانی ندارد و حتی متعارض است و این ریشه بسیاری از مشکلات موجود است. حال مردم خوب نیست و این فقط متاثر از اتفاقات بدی مثل آوار شدن متروپل که به گفته کارشناسان در نتیجه فساد ساختاری و مدیریت بد صورت گرفته، نیست. اوضاع معیشتی مردم هر روز بدتر می‌شود و چشم‌اندازی هم برای تغییر وضعیت وجود ندارد. نشانه‌اش اظهارات و مواضع ناامید کننده طرفین برجامی که احتمال لغو تحریم و گشایش در اقتصاد ایران را کمتر می‌کند. تاکیدات دولتمردان به گره نزدن معیشت مردم با مذاکرات و سیاست خارجی هم کارگر نیفتاده و خیال جامعه را راحت نمی‌کند.

سیدمصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب این اوضاع را ناشی از تعارضات موجود در حکمرانی می‌داند. او گفت: «ما از یک سو یک سیاست ضد امپریالیستی و ضد امریکایی و به تعبیری انقلابی داریم و از طرف دیگر در بحث اقتصاد دچار مصرف‌زندگی هستیم! اگر ما در سیاست خارجی انقلابی هستیم باید در مسائل داخلی و اقتصادی هم انقلابی عمل کنیم».

وی افزود: «ما دچار یک تضاد اجرایی هستیم که جواب نمی‌دهد. ما الان با همه همسایگان مشکل داریم. یعنی تقریبا همه همسایگان ما – پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و کشور‌های جنوب خلیج فارس – با ما تضاد دارند و ما هم با آن‌ها تضاد داریم. وقتی ما در اجتماع صد هزار نفری به آل سعود فحش می‌دهیم یعنی اینکه با هم دشمن هستیم و این معنایی غیر از دشمنی با همسایگان ندارد، غیر همسایه‌ها هم که به جای خود. آیا ما این چهره انقلابی را در داخل هم داریم؟ نمی‌شود که در سیاست خارجی انقلابی باشیم، اما در داخل این وادادگی را داشته باشیم و هر کسی هر کاری خواست انجام دهد و روابط به جای ضوابط حاکم باشد».

هاشمی‌طبا در پاسخ به اینکه آیا اگر در داخل هم رویکرد انقلابی داشته باشیم، مسائل حل خواهد شد، گفت: «ممکن است که نشود، اما حداقل این است که کشور یکدست می‌شود. اگر ما انقلابی هستیم چرا ۲۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌کنیم؟! اگر مردم انقلابی هستند باید به شکم خود سنگ ببرند. بار‌ها گفته‌ایم که وقتی با دیگران درگیر می‌شویم امکانات داخلی کم می‌شود. معیشت بهتر نمی‌تواند با یک سیاست تهاجمی با دنیا همراه باشد. همه این‌کار‌هایی که رئیسی می‌کند یا روحانی کرد هم جواب نمی‌دهد. مدام از معیشت بهتر می‌گویند، اما این ممکن نیست. وقتی ما تحت فشار قدرت‌های بزرگ هستیم و در داخل وادادگی داریم این وضعیت معیشتی فعلی بروز می‌کند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «این تضاد را باید حل کرد. یا باید در داخل هم انقلابی شد و به مردم هم صریح گفت که معیشت بهتر ممکن نیست. امکانات کشور را نباید هدر داد. ما الان روزی ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم، اما این رویکرد یک کشور انقلابی نیست. مردم کشور انقلابی تحمل می‌کنند. الان ما در داخل مصرف‌گرا و در خارج انقلابی هستیم و این دو رویه با هم هم‌خوانی ندارد.»

هاشمی‌طبا همچنین گفت: «ما مثلا کشور انقلابی هستیم، اما بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق وارد می‌کنیم و این غیر از آن چیزی است که قانونی وارد می‌شود. همه هم می‌دانند که چطور وارد می‌شود. آیا در یک کشور انقلابی چنین اتفاقی می‌افتد و کسی هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؟! قاچاق از سر و دیوار می‌ریزد و همه هم محکوم می‌کنند، اما باز وجود دارد! کشور انقلابی ارز در بازار می‌فروشد؟! بنابراین اولا باید دید انقلابی چیست و بعد تصمیم گرفت. نمی‌شود گفت که ما انقلابی هستیم و در دهن همه می‌زنیم و FATF‌را قبول نداریم و تعاملات بانکی با دنیا را با مشکل مواجه می‌کنیم، ولی در داخل دنبال بهبود معیشت مردم هستیم. طبیعی است که نمی‌شود. جمعیت در حال افزایش و درآمد سرانه درحال کاهش است، طبیعی است که وضعیت بهتر نشود. تضاد طبقاتی بیشتر می‌شود و ... راهکار ما خروج از تعارضات فعلی است. حکمرانی با این تعارضات ممکن نیست».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین