کد خبر: ۷۷۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۱
آیت الله جنتی تاکید کرد:

حل مشکلات به تدبیر، درایت و عقل نیاز دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله احمد جنتی تاکید کرد: «همه مشکلات قابل حل است و به تدبیر و درایت و عقل نیاز دارد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب آیت الله جنتی امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشکلات موجود را آزمون الهی دانست و گفت: «بر اساس آموزه های قرآنی بهترین راه رویارویی با این مشکلات صبر و تحمل است».

وی با اشاره به مشكلاتی از قبیل خشكسالی و تحریم در كشور خاطرنشان كرد: «خوشبختانه ما مشكل لاینحل نداریم و پاره‌ای از آن‌ها قابل حل است. فقط همت، درایت، تدبیر و عقل می‌خواهد. مطمئن باشید اگر شروع به صرفه‌جویی كنیم مشكلات‌مان به كلی از بین می‌رود. باید تحمل كنیم و از مشكلات بكاهیم. راهش این نیست كه داد و قال كنیم، این و آن را محكوم كنیم و بی‌تابی كنیم. نظام و مسوولان صادقانه كار می‌كنند، پس گناهش را گردن افراد و دستگاه‌ها نیندازیم».

وی ادامه داد: «هم‌چنین ما باید با فسادی كه مسایل اقتصادی‌مان را به آتش می‌كشد مبارزه كنیم. همه در این راستا باید كمك كنند. گرچه روسای سه‌گانه در خط مقدم هستند اما این كار آن‌ها به تنهایی نیست، بلكه بدنه باید كمك كنند و مردم، وعاظ و خطبا هم در این راستا همكاری كنند تا مبارزه با فساد گسترش پیدا كند و مشكلات حل شود».

وی افزود: «مشکل تورم نیز که از پیش بوده و هم اکنون جهانی شده است همچنان در کشور ما وجود دارد و بسیاری از کشورها نیز که شاید تصور نمی‌شد، از آن آسیب دیدند».

خطیب جمعه تهران گفت: «البته تحمل به معنای دست روی دست گذاشتن نیست اما نباید به خاطر وجود این مشکلات که بخشی از آن ریشه های طبیعی دارد جار و جنجال راه بیاندازیم و مسئولانی را که صادقانه خدمت می کنند محکوم کنیم و کمبودها را به گردن این دستگاه و آن دستگاه بیاندازیم هر چند که ممکن است یک دستگاه کم کاری کرده باشد».

صرفه جویی در مصرف
آیت الله جنتی یکی از راههای مهم حل این مشکلات را صرفه جویی دانست و گفت: «ما بیش از اندازه برق مصرف می‌كنیم. اسراف گناه است. نباید اسراف كنیم بلكه باید دیگران را هم از اسراف منع كنیم. در این صورت می‌توانیم جلوی ضایعات و بسیاری از مشكلات را بگیریم».

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه بی عدالتی در توزیع یارانه ها ظلم آشکاری است که باید برای رفع آن اقدام کرد، گفت: «اکنون که رئیس جمهور با شجاعت تحول اقتصادی را آغاز کرده است باید همه به او کمک کنند».

آیت الله جنتی افزود: «سه دهک بالای جامعه 70 درصد یارانه را می بلعند و دهک‌های پایین خیلی از آن استفاده‌ای نمی کنند و این ظلمی آشکار است».

وی در این حال گفت: «تحول اقتصادی ممکن است در ابتدا مانند سهمیه بندی بنزین با مشکلاتی روبرو باشد اما با تدبیر و تعقل، مرحله بندی و دوری از شتاب زدگی این حرکت بسیار مهم ممکن خواهد شد».

امام جمعه موقت تهران مبارزه با فساد اقتصادی را نیز حرکتی دانست که باید فراگیر شود و گفت: «هر چند روسای سه قوه در خط مقدم مبارزه با فساد اقتصادی هستند اما اگر بدنه این سه قوه ، مردم و همه قشرهای جامعه همکاری نکنند این مبارزه به جایی نخواهد رسید».

آیت الله جنتی تاکید کرد: «باید با قدرت با فساد اقتصادی مبارزه کرد و به داد مستمندان رسید تا برای آنها حداقل امکانات زندگی فراهم شود».

خطیب جمعه تهران اسراف را رفتاری نکوهیده و متاسفانه فراگیر برشمرد و گفت: «در حالی که هستند کسانی که ممکن است نان خالی هم در سفره نداشته باشند 40 درصد مواد غذایی در ایران به هدر می رود آیا اگر خداوند به خاطر این رفتار ما را عقوبت دهد حق ما نیست»؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سرمای پارسال و خشکسالی امسال گفت: «روشن است که این دو رویداد طبیعی به کاهش محصولات کشاورزی بینجامد و از سوی دیگر کمبود آب موجب کاهش عملکرد صنایع شود».


خروج این اسناد قابل پیگیری است
امام جمعه موقت تهران گفت: «درباره‌ تحقیق از قوه‌ قضاییه و بلوایی هم كه به پا شد باید بگویم من از ابتدا به این مساله خیلی خوشبین نبودم و صداقتی در سیمای‌شان نمی‌دیدم. متاسفانه به كسی كه دارای سوء سابقه بوده و اتهاماتش هم در دست بررسی بود، اسناد فوق‌العاده سری دادند كه این موضوع قابل پی‌گیری است. بعضی وقت‌ها اصل سند و گاهی هم قسمتی از سند به صورت مبهم در اختیار این افراد قرار داده‌اند و آن‌ها هم این چهار هزار صفحه اسناد را در 9 نقطه مخفی كرده‌اند».

وی افزود: «آن وقت ببینید چه فتنه و توطئه‌ای برپا شد. چهار نفر هم‌قسم می‌شوند كه اگر این گزارش خوانده نشود افشا می‌كنند. این مساله فراتر از قوه قضاییه است. ریشه دارد. مساله جدا كردن مردم از نظام است. سر دوام و بقای نظام ما در 30 سال گذشته و قدرت مقابله با همه توطئه‌ها، حمایت مردم و وحدت كلمه بوده است. اكنون هم نباید به این شایعه‌ها توجه كرد. امیدواریم قوه قضاییه بدون عیب و نقص این پرونده را بررسی كند و هرجا مشكلی هست و نیست اعلام كند؛ زیرا موضوع خطرناكی است و باید تلاش كرد خطرش به حداقل برسد».

وی افزود: «افرادی که این اسناد را خارج کرده‌اند قصدشان زیر سؤال بردن نظام و جدا کردن مردم از نظام است».

خطیب جمعه تهران یادآور شد: «در 30 سال اخیر اگر نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته است با توطئه های گوناگون مقابله کند همه با اتکای به مردم بوده است و دشمن قصد دارد با جدا کردن مردم از نظام به هدف شوم خود برسد».

آیت الله جنتی با بیان اینکه این توطئه بسیار خطرناک است ابراز امیدواری کرد، قوه قضائیه بتواند بدون عیب و نقص در این زمینه اطلاع رسانی کند و توطئه دشمن خنثی شود.

فروریختن ساختمانی در سعادت آباد
خطیب نماز جمعه تهران همچنین با ابراز تأسف از فروریختن یک ساختمان هفت طبقه در منطقه سعادت آباد تهران و سقوط یک اتوبوس مسافربری که در این دو حادثه شماری از هموطنان کشته و زخمی شدند از مسئولان مربوط خواست در این زمینه‌ها دقت نظر بیشتری داشته باشند تا جان هموطنان بدین سادگی از دست نرود.

تشکر از نیروی انتظامی
آیت الله جنتی در بخش دیگری از خطبه دوم با ابراز تشکر از نیروی انتظامی به پاس مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: «اما موضوع این‌ است كه شهید را شما می‌دهید و خسارت مالی و جانی را هم كشور می‌دهد، آن وقت همه‌ این‌ها به نفع اروپایی‌ها تمام می‌شود. اگر ما این راه‌ها را باز بگذاریم به ضرر آن‌هاست اما آن‌ها قدر نمی‌دانند».

وی همچنین از عملکرد نیروی انتظامی در مبارزه با مفاسد اجتماعی و اخلاقی تشکر و عملکرد این نیرو را خوب ارزیابی کرد.

گرامیداشت یاد شهدای هواپیمای ایرباس
خطیب نماز جمعه تهران در پایان خطبه دوم یاد شهدای سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی براثر شلیک ناو امریکایی را گرامی داشت و آن را جنایتی فراموش نشدنی توصیف کرد و گفت: «این فاجعه، ننگی برای آمریكا بود. آن‌ها هر جنایتی می‌كنند و حامیان‌شان هم از حمایت آن‌ها خجالت نمی‌كشند و دست برنمی‌دارند».


سالروز 18 تیر
وی همچنین با اشاره به سالروز 18 تیر گفت: «دشمنان نظام و ملت ایران همواره در پی ضربه زدن به نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران هستند و باید همیشه در برابر این گونه توطئه ها هوشیار بود ضمن انکه خداوند همیشه حافظ و نگهدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم مسلمان ایران است».

آیت الله جنتی گفت: «18 تیرماه هم كودتای نوژه اتفاق افتاد كه خدا مانند بسیاری از حوادث به ما كمك زیادی كرد. آن‌ها می‌خواستند با هواپیما جماران را بمباران كنند. خداوند نگذاشت این توطئه انجام شود و جان جان ملت، انقلاب و اسلام را حفظ كرد؛ زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد همه چیز از بین می‌رفت».

حلول ماه رجب؛ توصیه‌های اخلاقی
امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه نخست نماز جمعه این هفته با تبریک حلول ماه مبارک رجب و میلاد حضرت امام محمد باقر(ع) گفت: «رجب، ماه تهذیب، تزکیه و اصلاح اخلاق و رفتار است».

آیت الله جنتی با توصیه درباره پرهیز از گناه و غیبت افزود: «گناه مانع به ثمر رسیدن عبادتها می شود و بی توجهی به غیبت کردن درباره دیگران فسادهای زیادی را درپی دارد».

امام جمعه موقت تهران گفت: «اسلام برای حفظ وحدت اسلامی غیبت را نهی کرده است. خیلی وقت‌ها افراد حرف‌هایی می‌زنند كه ثابت شده نیست بلكه شایعه، افترا و دروغ است. این‌ها گناه مضاعف دارد. نمی‌دانم چه‌طور دروغ این‌قدر به سرعت و با گستردگی پخش می‌شود»؟

وی با اشاره به برخی شایعات،‌ دروغ ها و افتراها درباره برخی شخصیت های انقلابی و سیاسی کشور افزود: «با همین دروغها و افتراها، ذهنیت گروهی از مردم درباره دکتر بهشتی که از استوانه های انقلاب اسلامی و حوزه علمیه بشمار می رفت تغییر کرده بود».

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: «در اوایل انتخابات ریاست جمهوری شایعه کرده بودند که احمدی نژاد داماد جنتی است در حالیکه من نه دختر دارم و نه خواهر و این شایعه از پایه و اساس دروغ بود».

آیت الله جنتی در ادامه خطبه ها، خوشبینی را از عواملی دانست که در وحدت اسلامی نقش تعیین کننده‌ای دارد و می تواند دلها و قلوب مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کند.

وی اظهار كرد: «این دروغ‌های شاخدار باعث می‌شود اعتماد سلب شود و خوشبینی از بین برود. این گناه، گناه بزرگی است.فلسفه‌ سیاسی حرمت غیبت هم حفظ اتحاد است».

وی ادامه داد: «یكی از چیزهایی كه در وحدت اسلامی نقش تعیین‌كننده‌ای دارد، خوشبینی است. وقتی همه به هم خوشبین باشند به هم كمك می‌كنند، اما وقتی غیبت و شایعه و دروغ می‌آید وحدت از بین می‌رود. دل‌ها از هم جدا می‌شود و با یكدیگر تلفیق پیدا نمی‌كند. اسلام هم از نظر سیاسی برای حفظ وحدت جامعه، غیبت را منع كرده، پس ما هم این گناه را ترك كنیم تا وحدت محفوظ بماند. هر حرفی را نپذیریم و هر شنیده‌ای را نقل نكنیم».

امام جمعه موقت تهران تصریح كرد: «بسیاری از شایعات هم دروغ از آب در می‌آید، مثل مسایلی كه درباره شهید بهشتی در آن دوران می‌گفتند. نباید به شایعه توجه كرد؛ شایعات منجر به بدنامی و سقوط حیثیت مردم می‌شود و ممكن است زندگی انسان وارسته‌ای را كه عمری ساده زیسته است نزد مردم دگرگون كند».

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام اعتكاف گفت: «با این‌كه در روزهای گرم و بلند تابستان هستیم استقبال از اعتكاف به حدی است كه ظرفیت ما برای پذیرش همه كم است. كسانی كه به اعتكاف می‌روند تصمیم بگیرند گناه نكنند و از گناه توبه كنند تا پاك بیرون بیایند. مراقب باشند كه مسجد محل تزكیه نفس و تهذیب آن‌هاست».







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۴
0
0
آقای جنتی چرا در رابطه با موضوع 18تیر چرا هیچکس از دانشجویان که مظلومان این فاجعه بودند حمایت نکرد؟
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۴
0
0
آقای جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران بیان فرمودند «همه مشکلات قابل حل است و به تدبیر و درایت و عقل نیاز دارد». آنچه بسیار جالب می نماید و جای شکرش باقی است این است که بالاخره معلوم شد مشکلات هست و با چند ضلعی تدبیر و درایت و عقل می توان نسبت به حل آن همت گمارده و امیدوار شد. حال می ماند کشف و تحمل تعدادی آدم با تدبیر و با درایت و عاقل ! باید منتظر بود و دید که آیا تیم حل مشکلات تحمل عقلا و مدبرین و افراد با درایت را برای حل مشکلات دارند . یا نه ! ما منتظر می مانیم تا ببینیم ایا تلاش می شود تا از افرادی برای حل مشکل استفاده شود که بی تدبیری و بی درایتی و کم توجهی آنها به عقلانیت آشکار شده است یا اینکه میدان و عرصه برای ورود و تشریک مساعی با عقلا و مدبرین و با درایت ها باز می شود!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۵
0
0
درايت عقل و .... تمام همان چيزهاايي است كه شما و يارانتان از ان بهره نبرديد و نيار هم نداريد
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۵
0
0
با اين موضوع هاي متفرقه كه خطيب حمعه به همين راحتي بيان كرد و رهنمود داد ديگر خيال همه راحت شد كه اين مشكلات براي هميشه تمام شد ! خوب بود ايشان زودتر اين رهنمودها را ميدادند كه مردم اينقدر فحش و ناسزا و نفرين بار اين آقايان نميكردند .!!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۵
0
0
همان گونه كه مقايسه شهيد رجايي با آقاي احمدي نژاد كار غلطي بود و ايشان ومقام بالاي اين شهيد بزرگوار را بيهوده هدر دادند مقايسه آقاي احمدي نژاد و شهيد بهشتي نيز كا ر غلط واشتباهي است (آن طور كه آقاي جنتي مي گويند )
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین