کد خبر: ۷۷۴۳۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

چرا امتحان الهی، فقط برای ملت ایران است؟ عراق که از ۱۷ سال گذشته تورم ندارد؛ امتحان نمی‌شود؟

حجت‌الاسلام احمدی شاهرودی، گفت: این تورم و گرانی‌ها چیست؟ می‌گویند امتحان الهی است، اگر امتحان الهی‌ست فقط برای ما است؟ فقط برای ما ایرانی‌هاست؟ چطور در کنار ما کشور عراق این مصیبت تورم وگرانی را ندارند، یعنی خدا نمی‌خواهد آن‌ها را امتحان کند؟
چرا امتحان الهی، فقط برای ملت ایران است؟ عراق که از ۱۷ سال گذشته تورم ندارد؛ امتحان نمی‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام محمدحسین احمدی شاهرودی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عصر دیروز در مراسم یادبود جانباختگان حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان که به همت خوزستانی‌های مقیم تهران در مسجد حضرت ولیعصر (ع) برگزار شد طی سخنانی ضمن تسلیت به بازماندگان و آرزوی صبر برای داغدیدگان این حادثه، در اشاره به مشکلات موجود در جامعه، گفت: تورم و گرانی شرایط زندگی و تامین معیشت را برای مردم سخت کرده است، این تورم و گرانی‌ها چیست؟ می‌گویند امتحان الهی است، اگر امتحان الهی‌ست فقط برای ما است؟ فقط برای ما ایرانی‌هاست؟ چطور در کنار ما کشور عراق این مصیبت تورم وگرانی را ندارند، یعنی خدا نمی‌خواهد آن‌ها را امتحان کند؟

وی ادامه داد: بنده به خاطر دارم از زمانی که صدام سقوط کرد حدود ۱۷-۱۸ سال قبل تا حالا اصلا چیزی به نام گرانی و تورم در عراق نیست. من از اولین کسانی بودم که همان سال ۸۳ که صدام سقوط کرد بدون گذرنامه رفتم عراق، قیمت‌ها همان قیمت‌هایی بود که الان هم است، کرایه‌ها همان، قیمت گوشت همان و قیمت لبنیات همان است؛ لذا ما در عراق چیزی به نام اضافه سنوات سالیانه نداریم که حقوق‌ها را اضافه کنیم، چیزی به نام تورم در عراق، در دبی در جا‌های دیگر نیست. این گرانی باعث ایجاد فقر می‌شود و فقر یک مصیبت برای جامعه است.

احمدی شاهرودی در ادامه با بیان اینکه حادثه فروریختن متروپل هم مصیبت است، عنوان کرد: همین حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان واقعا یک مصیبت است، یک مصیبت فاجعه‌آمیزی و بسیار تلخ و دردناک بود. اگر این مساله ریشه‌یابی شود دست انسان در رخ دادن این مصیبت نقش دارد. اگر کار‌ها به دست انسان‌هایی که شایستگی ندارند سپرده شود، مطمئن باشید که این مصیبت‌ها به وجود می‌آید. این همان پدیده‌ای است که در تعبیر عمومی از آن به عنوان واگذاری کار‌ها به انسان‌های صالح و شایسته‌سالاری که معیار آن هم تعهد و تخصص است.

وی همچنین تاکید کرد: مساله واگذاری کار‌ها به صالحین و متخصصین ریشه قرآنی دارد. در قرآن تاکید شده است که‌ای مردم اگر می‌خواهید کار‌های خود را به کسی واگذار کنید به انسانی متعهد و متخصص واگذار کنید. در قرآن داریم که حضرت یوسف گفت من را در مسئولیت خزانه مصر منصوب کنید به این خاطر که دو ویژگی دارم نخست اینکه اهل دزدی و خیانت و سوءاستفاده نیستم و دوم اینکه عالم و دانشمند هستم و دانش حفظ دارایی را دارم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در همین جریان ریزش ساختمان آبادان اگر دلایل را بررسی کنید قطعا به همین نقطه می‌رسید که یا تخصص می‌لنگیده یا تعهد و یا هردو. یکی از مطالبات مردم و مقام معظم رهبری هم این است که علل و عوامل این حادثه بررسی شود، حادثه‌ای که نه تنها یک شهر و یک استان بلکه یک ملت را داغدار کرد، این‌ها باید بررسی شود که خدای نکرده در جای دیگر تکرار نشود.

وی افزود: مطالبه دیگر که رهبری مطالبه فرمودند پیگرد و مجازات عبرت‌آمیز مقصران بوده است، آن انسان‌هایی که در این جریان تخلف کردند و یا به وظایف قانونی خود عمل نکردند، باید بررسی شود و تحت پیگرد قرار گیرند و مجازات عبرت آموز شوند. انتظار مردم این است که به صورت جدی نه اینکه چند نفری را مطرح کنند به عنوان سلطان فلان و سلطان فلان. نه! یک بررسی جدی و جامع به عمل بیاید که قصور و تقصیر در کجا‌ها و توسط چه اشخاص حقیقی یا حقوقی صورت گرفته است. اینکه گفته می‌شود تذکر داده شده، خب چه کسی تذکر داده شده، چرا توجه نشده است؟ این‌ها باید بررسی شود و تحت پیگرد قرار بگیرند.

احمدی شاهرودی در تشریح مطالبات مردم و افکار عمومی همچنین بیان کرد: مطالبه سوم افکار عمومی جبران خسارت‌هاست، هم خسارت‌های مالی هم خسارت‌های جانی، اینکه مساله را قضایی کنند و بگویند خب چه کسی مسئول و ضامن این خون‌های به ناحق ریخته شده و این اموال است، خب ممکن است سال‌های طولانی طول بکشد، خون مسلمان نباید هدر برود.

وی افزود: ما نمی‌دانیم این آقای عبدالباقی، واقعا عبدالباقی است هنوز، یا عبدالفانی است؟ چگونه است؟ کجا یقه‌اش را بگیریم و محکومش کنیم به پرداخت خسارت‌های مالی؟ چه بسا ده‌ها سال طول بکشد. بالاخره باید یک هیاتی تشکیل شود و این خسارت‌ها را بررسی کنند و جبران شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری توسعه و پیشرفت را خواسته چهارم مردم آبادان و خرمشهر برشمرد و عنوان کرد: مطالبه چهارم توسعه شهر آبادان و خرمشهر است، با گذشت ده‌ها از پایان جنگ تحمیلی همچنان فقر و محرومیت در چهره این شهرستان‌ها هنوز باقی است. مردم این شهرستان‌ها بیشترین آسیب را در اثر جنگ تحمیلی دیدند و انتظار دارند برای توسعه و آبادانی این شهر‌ها اقدامات موثری به عمل بیاید که تاحالا به عمل نیامده است.

وی ادامه داد: یکی از همین آبادانی‌ها می‌گفت که ما را به همان ۴۰-۵۰ سال قبل برگردانید، آبادان و خرمشهر ۴۰-۵۰ سال قبل چه وضعیتی داشت؟ شهر‌های آبادان و خرمشهر در ۴۰-۵۰ سال قبل واقعا آبادان بودند، اکنون نه آبادانش آباد است نه خرمشهرش خرم. واقعا نیاز است که مسئولین تصمیم جدی بگیرند برای توسعه و آبادانی این شهرها.

احمدی شاهرودی در ادامه بر لزوم رعایت حال مردم مصیبت‌زده آبادان و خرمشهر تاکید کرد و بیان داشت: انتظار پنجم این است که این مردم در این حادثه مصیبت دیدند، مصیبت‌زده هستند، چه بسا انسان‌های مصیبت‌زده یک حرف‌هایی بزنند، یک جسارتی هم بکنند. انسان مصیبت‌زده چه بسا العیاذ بالله جسارت به خدا هم می‌کند، کفر هم می‌گوید. بایستی با این‌ها برخورد ملایم و ملاطفت‌آمیز شود، با نرم‌خویی با نرمی رفتار شود نه با خشونت. بالاخره یک مصیبت زده‌ای یک حرف جسارت‌آمیزی زد آیا باید برخورد کنیم؟ باید او را دعوت به صبر کنیم. انتظار این است که اگر این مردم در حرکات و اعتراضات خود یک حرف‌هایی زدند یا یک چیزی هم پرتاب کردند برخورد ملاطفت‌آمیز با این‌ها بشود.

وی در پایان اظهار داشت: ان‌شاءالله این حادثه درس عبرتی شود برای ما که حوادث این چنینی نه در خوزستان نه در کشور پیش نیاید، ظاهرا می‌گویند در همین تهران دهه‌ها ساختمان شرایط خطرناکی دارند و صلاح نیست گفته شود، چرا صلاح نیست؟ حتما باید گفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
38
چون تحریم هستیم وبعضی ها منافعشون تو تحریم هسن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین