احمد وحیدی در برنامه تلویزیونی درخصوص روند رسیدگی به حادثه متروپل آبادان گفت: تقریبا شب حادثه به آبادان رسیدم و پنج شبانه روز آنجا بودم و شنبه بعد از حادثه برگشتم. در دقایق اولیه وقوع بحران ستاد بحران با مسئولیت فرماندار شکل میگیرد و حدود یک ساعت و نیم بعد استاندار به محل حادثه میرسد و ستاد بحران استان در آبادان شکل میگیرد. به این ترتیب عوامل جمع میشوند و پس از چند ساعت ستاد بحران در سطح ملی شکل میگیرد که این موضوع یکی از نقاط مثبت شکلگیری ستادهای بحران و حضور دستگاههای مرتبط بود.
وی درخصوص بهرهگیری از تجهیزات مختلف برای آواربرداری این حادثه گفت: در حوادثی اینچنین تلاش برای زنده یافتن افراد اهمیت بسیاری دارد که باعث میشود امکان استفاده از دستگاههای سنگین وجود نداشته باشد و معمولا باید از روشهای دستی و دستگاههای سبک استفاده کرد. در حقیقت ۴۸ ساعت اولیه، ۴۸ ساعت طلایی است. نیمه شب که من رسیدم بیل مکانیکی و سایر تجهیزات فراهم شده بود اما به دلیل محدودیت احتیاط برای یافتن افراد زنده از آنها استفاده نشد. اما گسیل امکانات و عوامل به خوبی انجام شد.
وزیر کشور ادامه داد: کار آواربرداری به صورت ۲۴ ساعته ادامه دارد و با تعداد قابل توجهی بیلهای سنگین مراحل مختلف طی میشود و در حال حاضر انتهای مرحله دوم کار هستیم. افرادی اعلام کردند که عزیزانشان زیر آوار هستند لذا ممکن است هنوز هم چند نفری زیر آوار باشند.
وحیدی درخصوص چالشهای موجود در شهرهای مختلف کشور در هنگام وقوع زلزله نیز گفت: هر موضوعی باید از منظر خودش مورد توجه قرار گیرد. ساختمان متروپل آبادان با آوار بسیار سنگینی همراه شد. در محیطی که امکان مانور بسیار کم بوده، امکاناتی که باید به کار گرفته میشد همچون جرثقیلهای سنگین در معبری شش متری با محدودیت مواجه بودند.
وزیر کشور ادامه داد: در مورد زلزله هم نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد و آنهایی که مجوز میدهند و افرادی که میسازند باید به این نکات توجه کنند. نفوذپذیری، ناپایداری و ریزدانگی باید مورد توجه قرار گیرد. در معابر باید دسترسی سریع برای اقدام سریع وجود داشته باشد. یکی از اشکالات همین است که نباید مجوز بلندمرتبهسازی برای این ساختمان داده میشد.
وی درخصوص پیگیری عوامل و پرونده ساختمان متروپل گفت: در حال حاضر چند کار انجام شده از جمله تیمی برای ارزیابی دقیق تشکیل شده و دادستانی و قوه قضاییه نیز مسئولیت خاص خود را دنبال میکنند. اشکالات در مورد ساختمان در حوزه طراحی و اجرا وجود دارد البته این موارد جزو دریافتهای اولیه است. استانداردهای حوزه مصالح باید مورد بررسی قرار گیرد و اصل مجوز برای این کار نیز محل سوال و بحث است که در هر یک از این موارد اشکالاتی وجود دارد ولی فعلا همه این موارد مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
وحیدی درخصوص شراکت شهرداری آبادان در این ساختمان نیز گفت: در حقیقت زمین برای شهرداری بوده که فراخوانی برای سرمایهگذاری میدهد و افرادی برای مشارکت اقدام میکنند که نهایتاً این موضوع به آقای عبدالباقی میرسد که شراکتی بین شهرداری و این فرد شکل میگیرد. حدود 3000 متر مساحت محوطه ساختمان بوده که ۱۸۰۰ متر از این مساحت برای شهرداری بوده است و حدود چهار و نیم درصد شهرداری در این ساختمان سهم داشته است.
وزیر کشور تاکید کرد: در سال ۹۴ فراخوانی برای 6 طبقه داده میشود که در سال ۹۵ ساخت آن آغاز و در سال ۹۶ در مرحله اول پروانه برای هشت سقف بوده و بعدا اضافه میشود و مجوز بعدی برای ۱۱ طبقه صادر میشود که همه این موارد زیر سوال هستند که چگونه صادر شده و آیا سازهای که برای هشت سقف بوده قادر بوده ۱۰ سقف را پوشش دهد؟
وی درخصوص اطلاع فرمانداری و استانداری از وضعیت این ساختمان گفت: این جزئیاتی است که باید استخراج شود. با کسانی که در دولت قبل مسئولیت داشتند باید صحبت شود و پس از بررسی مشخص شود که نقش هر یک چقدر بوده است. پنج فروشگاه، یک دفتر کار، یک کارگاه کنافکاری قبل از پایان کار مشغول کار شدهاند که همگی نباید اتفاق میافتاد. برای همه این مشکلات مشخص است که کدام دستگاهها نقش داشتهاند و باید پاسخگو باشند و باید مشخص شود آیا به موقع نظارت کردهاند و به موقع تذکر دادهاند؟
وحیدی ادامه داد: گزارشهایی داده شده بود ولی باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود هر یک از این گزارشها مربوط به کدام بخش از این ماجرا بوده است. همگی این موارد به دقت رسیدگی خواهد شد و توسط مراجع ذیربط بررسی میشود. باید استاندارد مصالح مورد ارزیابی قرار گیرد که رعایت شده است یا خیر؟ در این ساختمان درخصوص طراحی صحیح نیز مواردی عنوان شده که همگی در حال بررسی است. البته اینکه گفته شود همه ساختمانها اینچنین است در حقیقت حراس افکنی است. هر کدام از دستگاهها مسئولیت دارند و هر یک باید به مسئولیت خود عمل کنند.
وزیر کشور درخصوص وجود سه هزار و ۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران که ۱۲۹ مورد از آن بحرانی است، گفت: باید این آمار با دقت ارزیابی شود. آنچه که آتشنشانی اعلام کرده از لحاظ حریق ارزیابی شده، آتشنشانی مسئول ایمنی نیست. در مورد ساختمان پلاسکو نیز مشکل حریق وجود داشت که آتشنشانی تهران در پلاسکو خوب نقشآفرینی کرد و در آبادان نیز فرمانده میدان آتشنشانی تهران بود. بیتردید ساختمانهای بلندمرتبه باید سیستم اطفای حریق داشته باشند و مراقبت و رسیدگی در این حوزه با دقت مورد توجه قرار گیرد. سازهای که ناپایدار است در هر کجایی باید شناسایی شود. این کار آغاز شده و باید با سرعت بیشتری دنبال شود. همچنین هر کس سازه ناپایداری را میشناسد میتواند از طریق سامانهای که به زودی اعلام خواهد شد از بعد نظارت عمومی اعلام کند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع ساختمان آلومینیوم اشاره کرد و افزود: روال این است که اگر سازهای دچار مشکل باشد شهرداری به مالک اعلام کند تا رفع مشکل صورت بگیرد و اگر در موقع مقرر این کار انجام نشد شهرداری باید به دادستانی اعلام کند تا نسبت به آن اقدام شود. در حال حاضر کسبه در ساختمان آلومینیوم مشکل دارند که اگر این مشکل با حضور آنها قابل حل باشد باید انجام شود و اگر صاحب ملک اعلام کند با حضور آنها قابل انجام نیست کسبه باید بدانند جانشان مهمتر است و باید ساختمان را تخلیه کنند تا صاحب ملک ایمنسازی را انجام دهد در غیر این صورت ولو به اجبار باید کار ایمنسازی انجام شود.
وحیدی ادامه داد: در مورد ساختمانهای ناایمن در کشور باید ارزیابیها را مورد بازنگری قرار دهیم که این کار در سازمانهای مختلف آغاز شده است.
وزیر کشور درخصوص تحول در قوانین در حوزه ساخت و ساز نیز گفت: مقررات به نسبه کامل است اما اگر مشخص شود کمبودی وجود دارد میتوان کمبود قانون را رفع کرد اما مقرراتی که وجود دارد باید به خوبی اعمال و نظارت دقیق نیز انجام شود.
وی درخصوص اینکه چرا از حادثه پلاسکو درس نگرفتهایم، گفت: این بحث همهجانبه است. کسانی که در ساختمانهای ناایمن کار میکنند باید بدانند که خودشان باید از محیط کسب خود مراقبت کنند تا در محیط ایمنی کار کنند. در حقیقت کسبه و مالک هر دو باید این موضوع را رعایت کنند. در بحث بازآفرینی نیز بخشی از کار مربوط به سازههای فرسوده و ناایمن است که باید حل و فصل شوند.