کد خبر: ۷۷۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
ماه مبارک رجب آمده تا دلهای مجذوب را به ميهمانی شعبان ببرد.

رجب، ماه خدا

خوشا به حال آنانکه رجب را از پيشگاه معبود شروع کردند و به سوی نور شتافتند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ هلال ماه رجب، زندگی و تولـدی دوباره را بـه عاشقان نويد می دهد. ماه رجـب فصل جديدی در كتاب زندگی می گشايد كه از عطر دل انگيز نيايش سرشار است. پيامبر رحمت (صلی الله عليه و آله) با ديدن هلال ماه مبارک رجب، دست به دعا بر می داشت و پس از حمد و ثنای الهی، سی بار تكبير و لااله الا اللّه می گفت و می فرمود: «ماه رجب، ماه استغفار برای امت من است. در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده مهربان است».

در ماه رجب فرشته ای تا صبح اينگونه ندا می دهد: «خوشا به حال رجبيّون، خوشا به حال آنان كه والايی ماه رجب را دريافته اند، خوشا به حال آنان كه از بركت ماه رجب نصيبی اندوخته اند».

پوينده طريق بندگی و سالک راه ملكوت و رهسپار وادی معرفت و چشم انتظار بهار طاعت و مشتاق دعا و مناجات و مسئلت كه شير روز و زاهدی در دل ظلمت است و با اقليم توحيد آشنايی دارد و از جام محبت و دلدادگی جرعه هايی جانبخش نوشيده و طالب قرب، كرامت، تعالی و فضيلت می باشد گاه رسيدن پر بركت سال همچون رجب، شعبان و رمضان همچون انسان هايی تشنه و مشتاق در انتظار گمشده آشنای خود در اين مواقع بسر می برد تا از آب گوارا و نوشين حيات و معنويت سيراب شده و روح و روان خود را جانی نوين و طيب و طاهر ببخشد و با نظافت خانه دل و آراستن درون، خود را برای ميهمانی خدا و درک ليله القدر ماه مبارک مهيا كند.

آنان كه در وادی مراقبه و شهود در محضر خدای متعال گام برمی دارند چه خوب قدر چنين ايامی را می دانند و بسيار سخت تر و هوشيارتر و جدی تر از دنياطلبان، به دنبال آن هستند تا مبادا سودی فانی و متاعی ارزانی از اين نشئه از دستشان بيرون رود، مراقبند تا نكند نفعی باقی و تجارتی راقی برای آخرت، از كفشان ربوده گردد كه زيان و نقصان را در اين می بينند.

بر كسی كه می خواهد به تصفيه درون بپردازد لازم است كه برای دستيابی به خرسندی خداوند تمامی توش و توان خود را به كار گيرد و برای خالص نمودن اعمال و احوال خويش و مصون نگه داشتن آنها از هر گزندی، در ايام ماه رجب مبادرت ورزد كه اگر بنده ای به اندک عملی به اين شيوه و با اين خصوصيات توفيق يابد او را كفايت می كند، زيرا پاداشی كه پروردگار برای عمل ناب و عاری از آلودگی خودخواهی و شرک و نفاق، در نظر گرفته از حساب و شماره بيرون است.

از امام صادق(ع) نقل شده كه پیامبر ختمی مرتبت، حضرت محمد مصطفی (ص) فرمود:

«ماه رجب، ماه خداست در غايت حرمت و فضيلت. اگر کسی روزی از اين ماه را روزه بگيرد خدای را خشنود و شعله غضب الهی را خاموش نموده است و دری از درهای جهنم به روی او بسته می شود. رجب ماه استغفار امت من است، پس در اين ماه طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را ((اصب)) می گويند زيرا كه رحمت خداوند در اين ماه بر امت من بسيار ريخته می شود، پس بسيار بگوئيد استغفر الله و اسئله التوبه».



اولين شب جمعه ماه رجب را ليلة الرغائب نامند. در اين شب ملائک بر زمين نزول می كنند. برای اين شب عملی از رسول خدا صلی الله عليه و آله ذكر شده است كه فضيلت بسياری دارد و بدين قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن- روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد، ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به يک سلام ختم می شود و در هر ركعت يک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحيد خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسيد، هفتاد بار ذكر "اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة و الروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. در اينجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پيامبر اكرم صلوات الله عليه در فضيلت اين نماز می فرمايد: كسی كه اين نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب اين نماز را با زيباترين صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصيح به سويش می فرستد. پس او به آن فرد می گويد: ای حبيب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات يافتي. ميّت می پرسد تو كيستي؟ به خدا سوگند كه من صورتی زيباتر از تو نديده ام و كلامی شيرين تر از كلام تو نشنيده ام و بويي، بهتر از بوی تو نبوئيده ام. آن زيباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردي. امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهايی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود و قيامت بر پا شود، من سايه بر سر تو خواهم افكند.

زیارت رجبیه؛ در تعقیبات نمازهاى روز و شب در این ماه
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
به نام خداى بخشاينده مهربان
يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ
اى كه براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش
عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا
در هر شرى ايمنى جويم اى كه مى دهد (عطاى ) بسيار در برابر (طاعت ) اندک اى كه عطا كنى به هركه از تو خواهد اى
مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً اَعْطِنى
كه عطا كنى به كسى كه از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى عطا كن به من
بِمَسْئَلَتى اِيّاک جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى
به خاطر درخواستى كه از تو كردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را و بگردان از من
بِمَسْئَلَتى اِيّاک جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَيْتَ
به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا آنچه تو دهى چيزى كم ندارد (يا كم نيايد) و
وَ زِِدْنى مِنْ فَضْلِک يا كَريمُ
بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار
يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ يا ذَاالنَّعْماَّءِ
اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت
وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّار.ِ
و جود اى صاحب بخشش و عطا، حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۰
0
0
سلام
متشكرم از اينكه دعاي اين ماه را در سايت خود قرارداديد.
خوشابحالتان كه در سايه ولي فقيه به پيشباز اين ماه مي رويد.
خداوند به همه اين توفيق را نداده كه در ايران«سرزمين تقوا » اين ماه را درك نمايند. قدرخودتان را بدانيد و براي امام ومردم شريف ايران دعا كنيد.
اي كاش من هم فرصت خدمت به شما هم ميهنان وتك تك مسلمانان را داشتم و از صميم قلب خدمتگذار آنها بودم
حسرت شنيدن آواي ملكوتي اذان ومناجات موذن ها در كوچه پس كوچه هاي شهر بر تمام عمرم سايه افكنده و ارزو ي سلامتي برايتان دارم
سعادت
كانادا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین