کد خبر: ۷۷۴۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
لزوم غربالگری تمام افراد جامعه در زمینه مشکلات روانشناختی

افزایش خشم، اختلالات افسردگی و بیماری‌های روانشناختی در ایران

رییس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به افزایش برخی بیماری های روانشناختی در افراد گفت: همچنین شاهد نرخ افزایش اضطراب، خودکشی در بین نوجوانان و جوانان نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است. همچنین مواردی مانند بیماری وسواس نیز افزایش پیدا کرده است. پرخاشگری و خشم درونی نیز افزایش داشته است. بیمه‌های پایه و تکمیلی یک نیاز فوری مردم است و درخواست داریم از دولت که خدمات روانشناختی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند چراکه قانون این موضوع را پیش بینی کرده است.
افزایش خشم، اختلالات افسردگی و بیماری‌های روانشناختی در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد حاتمی» رییس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات دوران کرونا و مشکلات معیشتی که در حال حاضر مردم با آن مواجه هستند، آیا ممکن است مشکلات روانشناختی مردم افزایش پیدا کند، گفت: کرونا یک بحران بزرگ را در دنیا ایجاد کرد که شاید تا صد سال گذشته چنین بحرانی را در دنیا تجربه نکرده باشند. کرونا به همراه خود بحران های دیگر از جمله مشکلات دانش و معیشت را نیز به همراه خود آورد. این بحران‌ها در کنار هم قرار گرفته و روی روان مردم تاثیر منفی گذاشتند.

وی ادامه داد: فردی که شغل خود را از دست داده و معیشتش با مشکل مواجه شده قطعا از نظر روانشناختی و مسائل شخصی و فردی دچار مشکلاتی شده است به تعبیر روانشناسان دچار فشار روانی شده و این فشار روانی می‌تواند منشأ بسیاری از مشکلات برای فرد باشد. به تنهایی بحران معیشت مشکل ساز است اما در حال حاضر بحران معیشت در کنار سایر بحران‌ها قرار گرفته است و به همین دلیل ما می‌گوییم جامعه نیاز به غربالگری و توجه بیشتر در زمینه بهداشت روان دارد و شرایط حاد است و باید به آن توجه شود.

حاتمی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشتر با چه بحران‌هایی روانی در جامعه روبرو هستیم، گفت: یک اختلالی که در حال حاضر وجود دارد و ما با آن مواجه هستیم سوگ پایدار است. افرادی که در بخش درمان فعالیت می‌کردند یا کسانی که کرونا را تجربه کرده‌اند و یا عزیزان خود را در این بیماری از دست داده‌اند و نتوانستندسوگواری کنند دچار سوگ پایدار شده‌اند و باید شرایطی را در دوران پسا کرونا ایجاد کنیم که آنچه که این افراد در درون خود ریخته‌اند، برون بریزند و شرایط روحی این افراد به سمت آرامش سوق پیدا کند.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ هزار مشاوره به مردم در مراکز مشاوره ارائه می‌شود، تصریح کرد: براساس این آمار و پایشی که صورت می‌گیرد ما می‌دانیم که روزانه مردم به دلیل کدام اختلال بیشتر به مراکز مشاوره مراجعه کرده اند. براساس این پایش و داده‌هایی که داریم متوجه شدیم که نرخ اختلالات افسردگی افزایش پیدا کرده است. همچنین شاهد نرخ افزایش اضطراب، خودکشی در بین نوجوانان و جوانان نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است. همچنین مواردی مانند بیماری وسواس نیز افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان مشاوره و روانشناختی با بیان اینکه موضوعاتی مانند پرخاشگری و خشم درونی نیز افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به بحران‌هایی که شکل گرفته طبیعی است که این موارد در مردم افزایش پیدا کند. اما اگر بخواهم براساس آمار صحبت کنم باید بگویم که پیش از کرونا وزارت بهداشت اعلام کرد ۲۳.۸ درصد مردم ایران نیاز به خدمات فوری روانشناختی داشته و با اختلال روانی همراه هستند. حدود یک ماه پیش نیز سازمان بهداشت جهانی به صورت متوسط جهانی اعلام کرد که در دوران کرونا در زمینه مشکلات روانشناختی به این آمار در کشورهای مختلف ۱۰ درصد اضافه شده است. یعنی ۳۳.۸ درصد در کشور ما با مشکلات روانشناختی مواجه هستند و یعنی از هر سه نفر یک نفر نیاز به خدمات روانشناختی فوری دارد ولی ما در سازمان نظام رواشناسی و مشاوره با توجه به شیوع کرونا در دو سال گذشته پیشنهاد می‌دهیم که همه مردم نیاز به یک غربالگری در زمینه مشکلات روانشناختی دارند.

حاتمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تحت پوشش قرار گرفتن تعرفه‌های روانشناسان توسط بیمه‌ها گفت: مردم نیاز به خدمات مشاوره دارند اما اقشار در معرض خطر و کم درآمد به دلیل اینکه تمکن مالی بسیار پایینی دارند از خدمات روانشناسی استفاده نمی‌کنند و خدمات روانشناسی و مشاوره به یک کالای لوکس تبدیل شده است و فقط صرفا افرادی که تمکن مالی دارند از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: دو الی سه سال است که شبانه روز روی این مسئله کار می‌کنیم و پیگیر هستیم که این خدمات نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در این زمینه نامه نگاری‌های زیادی انجام شده اما به هیچ نتیجه نرسیده ایم. جلسات زیادی را در این خصوص برگزار کرده ایم. بیمه‌های پایه و تکمیلی یک نیاز فوری مردم است و درخواست داریم از دولت که خدمات روانشناختی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند چراکه قانون این موضوع را پیش بینی کرده است.

رییس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: آخرین پیگیری‌های ما از رییس جمهور منتج به یک نامه از سوی رییس جمهور به وزیر بهداشت ارسال شدند و وزیر بهداشت نیز به وزیر اقتصاد نامه زدند که این موضوع ساماندهی شود اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین