کد خبر: ۷۷۵۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

تلاش برای محکومیت ایران در نشست آژانس

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از دوشنبه تا جمعه برگزار می‌شود.
تلاش برای محکومیت ایران در نشست آژانس
آفتاب‌‌نیوز :

انتظار می‌رود کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با دشواری هایی مواجه شده است، در نشست امروز و این هفته ناظر هسته ای سازمان ملل متحد، به دنبال محکومیت ایران باشند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، قطعنامه ای که توسط ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و آلمان تهیه شده است، نشانه ای از بی صبری فزاینده آنهاست زیرا دیپلمات ها مدعی شده اند پنجره نجات این توافق در حال بسته شدن است.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از دوشنبه تا جمعه در وین برگزار می شود.

اگر قطعنامه ای که از ایران می خواهد «همکاری کامل» با آژانس بین المللی انرژی اتمی را بپذیرد تصویب شود، این نخستین مورد از محکومیت ایران از ژوئن ۲۰۲۰ خواهد بود.

گفتگوها برای احیای این توافق در آوریل ۲۰۲۱ با هدف بازگرداندن ایالات متحده به توافق و لغو مجدد تحریم ها بر ضد تهران و بازگرداندن ایران به برنامه کاهش فعالیت‌های هسته ای خود آغاز شد اما در ماه‌های اخیر پیشرفت مذاکرات کُند بوده است.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات به تازگی در توییتی هشدار داد که احتمال بازگشت به توافق در حال «کاهش» است. اما ما هنوز هم می توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم.»

ایران هشدار داده است که "هر گونه اقدام سیاسی" از سوی ایالات متحده و گروه موسوم به E۳ متشکل از فرانسه، آلمان و انگلستان «بدون هیچ شکی موجب واکنش متناسب، موثر و فوری خواهد شد». چین و روسیه که به همراه انگلستان، فرانسه و آلمان طرف های توافق هسته ای ایران نیز هستند، هشدار داده اند که تصویب هرگونه قطعنامه انتقادی می تواند روند مذاکرات را مختل کند.

منبع: العالم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین