کد خبر: ۷۷۵۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
کشورهای همسایه صربستان حریم هوایی را به روی هواپیمای لاوروف بستند

جنگ اوکراین| تشدید نبرد در لوهانسک/ دو سوم جمعیت کی‌یف به پایتخت بازگشته‌اند

در حالی نبردها میان ارتش روسیه و نظامیان اوکراین در استان لوهانسک طی روزهای اخیر شدت گرفته، کی‌یف مدعی است که همچنان کنترل نیمی از شهر کلیدی سیورودونتسک در منطقه دونباس را در دست دارد.
جنگ اوکراین| تشدید نبرد در لوهانسک/ دو سوم جمعیت کی‌یف به پایتخت بازگشته‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

از سوی دیگر رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور برای حمایت از سربازان و روحیه بخشیدن به نیروهایی که در برابر حملات ارتش روسیه مقاومت می‌کنند در خط مقدم جبهه‌های شرقی حضور یافته است.

آخرین تحولات، خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز دوشنبه را در این گزارش دنبال کنید.

حجم گندم انبار شده در اوکراین تا پاییز سه‌برابر می‌شود

دلودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه هشدار داد که میزان گندم انبار شده در کشورش ممکن است تا پاییز امسال سه برابر شود.

آقای زلنسکی تاکید کرد میزان غلاتی که برای صادرات در نظر گرفته شده و به دلیل جنگ در اوکراین از صادرات باز مانده، ممکن است «تا پاییز» سه برابر شود و به ۷۵ میلیون تن برسد.

لتونی شبکه‌های تلویزیونی مستقر در روسیه را ممنوع کرد

مسئولان تلویزیون ملی لتونی روز دوشنبه اعلام کردند که کلیه شبکه‌های تلویزیونی که مقر آنها در روسیه است را از روز چهارشنبه ممنوع می‌کنند.

این تصمیم پس از اصلاحات اخیر در قانون رسانه‌های جمعی الکترونیکیِ کشور لتونی گرفته شده و به موجب آن ایستگاه‌های تلویزیونی یا رادیویی ثبت شده در کشوری که تمامیت ارضی و استقلال کشوری دیگر را تهدید کرده است، اجازه فعالیت در لتونی نخواهند داشت.

زلنسکی سیورودونتسک و لیسیچانسک را «شهرهای سوخته» خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه سیورودونتسک و لیسیچانسک، دو شهر مهم استان لوهانسک را «شهرهای مرده» خواند و اعلام کرد که وضعیت موجود در جبهه‌های شرقی، به خصوص در دو شهر یاد شده بسیار دشوار و سخت شده است.

زلنسکی که در کی‌یف با خبرنگاران گفتگو می‌کرد یاد آور شد که به رغم حملات گسترده نیروهای تحت امر ولادیمیر پوتین مقاومت در این مناطق همچنان ادامه دارد اما روس ها پر شمار و قوی‌تر هستند.

اوکراین مدعی شد ناوگان روسیه را در دریای سیاه به عقب رانده است

ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ناوگان روسیه را حدود یکصد کیلومتر از سواحل اوکراین در دریای سیاه عقب رانده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کشتی‌های جنگی روسیه هفته‌هاست در دریای سیاه دست به سازماندهی محاصره دریایی اوکراین زده‌‌اند.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای تاکید کرد: در نتیجه اقدامات نیروهای ما که با هدف شکست نیروهای دریایی دشمن صورت گرفت، گروه کشتی‌های جنگی متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه به فاصله بیش از صد کیلومتری از سواحل اوکراین عقب رانده شد.

در این بیانیه آمده است که نیروهای ارتش روسیه پس از این عملیات مجبور به استقرار سامانه‌های دفاعی ساحلی در کریمه و منطقه جنوبی اشغال شده در خرسون شدند.

لاوروف به کشورهای غربی در باره ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه به کشورهای غربی درباره تحویل تسلیحات دوربرد به کی‌یف هشدار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین هشدار داد که هرچه این سلاح‌ها بیشتر در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گیرد، روسیه بیشتر آنها را عقب خواهد راند.

آقای لاوروف که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، تصریح کرد: «هرچه تسلیحات دوربرد بیشتر تحویل کی‌یف شود، خطوط اوکراین را از بیش از پیش از قلمرو خود دور خواهیم کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز یکشنبه هشدار داده که اگر غرب موشک‌های دوربرد به اوکراین بدهد، مسکو اهداف جدیدی را در خاک این کشور هدف قرار خواهد داد.

رئیس کرملین سپس یادآور شده بود که تحویل تسلیحات از سوی غرب به اوکراین با هدف «طولانی‌تر کردن درگیری‌ها» انجام می‌شود.

وزیر خارجه اوکراین: این همان پوتین است که می‌گفت حمله نمی‌کنم

دمیترو کوله‌با، رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین روز دوشنبه در توئیتی به کشورهای غربی درباره وعده‌های ولادیمیر پوتین در خصوص اودسا هشدار داد.

وزیر امور خارجه اوکراین در حالی این هشدار را مطرح کرده که رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر اطمینان داده بود کشورش از مسیرهای تجاری برای حمله به بندر اودسا استفاده نخواهد کرد.

آقای کوله‌با در این خصوص تاکید کرد: این همان پوتین است که چند روز پیش از آغاز تهاجم نظامی (در ماه فوریه گذشته) به صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه وعده داده بود که کشورش به اوکراین حمله نمی‌کند.

وی سپس یادآور شد: «نمی‌توان به سخنان پوتین اعتماد کرد، حرف‌های او تهی و بی معنا است.»

زلنسکی: کمک‌های نظامی دریافتی از بریتانیا تقویت می‌شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه با انتشار توییتی از تقویت کمک‌های دریافتی کشورش از سوی بریتانیا خبر داد.

وی با اشاره به گفتگوهای اخیر خود در این خصوص با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا یادآور شد که کشورش به زودی از برنامه کمک نظامی تقویت شده لندن بهره‌مند خواهد شد.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که با نخست وزیر بریتانیا در خصوص «تضمین‌های امنیتی» و نیز راه حل‌های موجود برای جلوگیری از تشدید بحران غذایی گفتگو کرده است.

رم سفیر روسیه را در اعتراض به «اتهام تبعیض» مسکو احضار کرد

رم روز دوشنبه سفیر روسیه را در اعتراض به آنچه «اتهامات مطرح از سوی مسکو» مبنی بر تبعیض علیه شهروندان و مقامات این کشور در ایتالیا خوانده شد، احضار کرد.

اتوره سکی، مدیر کل وزارت خارجه ایتالیا «اتهامات غیراخلاقی» به برخی نمایندگان نهاد‌ها، موسسات و رسانه‌های کشورش از جانب مسکو را به شدت رد کرد و گمانه‌زنی‌های مطرح از سوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر دخالت رسانه‌های ایتانیایی در راه‌اندازی یک «کارزار ضد روسی» را بی اساس خواند.

سفیر روسیه روز شنبه گزیده‌هایی از گزارش وزارت خارجه کشورش مبنی بر تبعیض علیه شهروندان و مسئولان روس در ایتالیا را در حساب فیسبوک سفارت منتشر کرده بود.

در این گزارش ادعا شده بود که «نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در ایتالیا مرتباً از هموطنان خود اطلاعاتی درباره مواجه شدن با تهدیدات مختلف دریافت می‌کنند.»

دو سوم جمعیت کی‌یف به پایتخت بازگشته‌اند

بسیاری از اوکراینی‌های ساکن پایتخت که در ابتدای تهاجم نظامی روسیه در ۲۴ فوریه گذشته به تدریج کشورشان را ترک کرده و به مکان‌های امن در مجاورت این کشور پناه برده‌ بودند به رغم ادامه حملات در شرق و نیز بمباران‌های پراکنده در نقاط مختلف به کی‌یف باز گشته‌اند.

یکی از این ساکنان بازگشته به پایتخت به خبرنگاران می‌گوید: می‌خواهم در کی‌یف باشم و از همینجا از کشورم حمایت کنم.»

این شهروند اوکراینی که کافه‌ای را در کی‌یف می‌گرداند به رسانه‌ها گفت: «پس از یک ماه و نیم سرگردانی در اروپا، در نهایت به خودم آمدم و متوجه شدم که باید اینجا در کیف باشم و با حمایت هرچه بیشتر از کشورم به کار خود ادامه دهم.»

به گفته شهردار اوکراین، نزدیک به دو سوم از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری کی‌یف برای از سر گرفتن جریان عادی زندگی به پایتخت اوکراین بازگشته‌اند.

لاوروف پس از لغو سفرش به بلگراد: ناتو و اتحادیه اروپا تنها قادرند مشکلات کوچکی درست ‌کنند

وزیر امور خارجه روسیه که سفر روز دوشنبه وی به بلگراد به دلیل بسته شدن حریم هوایی کشورهای همجوار صربستان لغو شد انگشت اتهام را در این خصوص سوی ناتو و اتحادیه اروپا نشانه رفت.

سرگئی لاوروف با «غیرقابل درک» خواندن اقدام کشورهای همسایه صربستان در ممانعت از سفر هوایی وی به بلگراد گفت که ناتو و اتحادیه اروپا تنها قادرند مشکلات کوچکی برای کشورش درست کنند.

وی با اشاره به گفتگوهایی که قرار بود در پایتخت صربستان انجام شود گفت: این تماس‌ها بسیار مفید بود اما تماس‌های ما هنوز از طریق کانال‌های دیگر بسته نشده است.

آقای لاوروف همچنین یادآور شد که از الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان دعوت کرده است تا در «اسرع وقت» به روسیه سفر کند.

وزیر امور خارجه روسیه با لحنی کنایه آمیز افزود که امیدوار است هواپیمای حامل رئیس جمهوری صربستان مشمول «اقدام شرم‌آور دیگری از جانب بروکسل و مشتریانش» نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین