کد خبر: ۷۷۵۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
در واکنش به اقدامات اخیر آژانس علیه ایران

فعالیت تعدادی از دوربین‌های آژانس در ایران قطع شد

سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEMو فلومتر آژانس در ایران خبر داد.
فعالیت تعدادی از دوربین‌های آژانس در ایران قطع شد
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است. البته بیش از 80 درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز با حضور در یکی از مراکز هسته ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.

تمام اقدامات جبرانی هسته‌ای ایران بر اساس NPT است

همچنین سرپرست نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی کشورمان را خطاب به نمایندگان دولت های عضو مطرح کرد.

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی کشورمان در ابتدا با تأکید بر اینکه انتظار نتیجه متفاوت داشتن در حالی که کماکان علل و ریشه های اصلی مشکل موجود در ارتباط با برجام وجود دارد از نظر روش‌شناختی نادرست و از نظر منطقی بی تدبیری است، ضمن انتقاد از نادیده گرفتن تعهدات متقابل سایر شرکت کنندگان برجام افزود: اگر یک آژانس بین‌المللی برای نظارت بر اشاعه تحریم‌های غیرقانونی داشتیم، گزارش مربوط به نقض تعهدات توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا/E3 در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) طولانی بود.

غائبی در ادامه ضمن دعوت از هیات‌ها جهت مطالعه بخش‌های 3 و 7 ضمیمه II از پیوست A ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که تصریح کننده تعهدات حقوقی طرفهای دیگر برجام است، افزود: معتقدم که مطالعه این بخش برای داشتن رویکردی متوازن تر و واقع بینانه تر نسبت به وضعیت فعلی برجام ارزشمند خواهد بود و در نهایت ارزیابی از گزارش فعلی مدیرکل را در چارچوب مناسب خود قرار می دهد.

این دیپلمات کشورمان در ادامه با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و همزمان اعمال مجدد تحریم های یکجانبه قهرآمیز، غیر انسانی و ظالمانه علیه کشورمان و بر شمردن مشکلات ناشی از آن، افزود: این تحریم‌ها نه تنها بر فعالیت های افراد و شرکت‌های مستقل خصوصی در سراسر جهان فشار می‌آورد، بلکه در انتخاب‌های سیاست خارجی حاکمیتی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که حامی برجام و تجارت با ایران هستند نیز تاثیر منفی گذاشته و اختلال ایجاد می کند. اِعمال فراسرزمینی چنین تحریم‌های یکجانبه، به نوبه خود نقض قوانین بین‌المللی است، چه رسد به نقض تعهدات ایالات متحده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که خود مقوله ای جداست.

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه ایالات متحده اساساً هر کاری را که ذیل برجام متعهد به عدم انجام آن شده بود را مرتکب گردید و هر کاری را که ذیل توافق متعهد به انجام آن شده بود، انجام نداد، اظهار داشت: چنین تحریم هایی نه تنها هیچ مبنایی ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ندارند بلکه به وضوح بر خلاف آن قطعنامه، که دستور لغو آن تحریم ها را می دهد نیز می باشد. آنها همچنین به منزله تحمیل موازین اقتصادی غیرقانونی هستند که نقض اصل عدم مداخله مندرج در منشور ملل متحد می باشند. وی افزود: با این تحریم ها، ایالات متحده اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی را از طریق اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی خود اجبار می کند که با اختیارات نظارتی سایر بازیگران بین المللی نیز تداخل دارد، آمریکا از این طریق قصد دارد بر انتخاب های سیاسی سایر کشورهای مستقل در راستای ترجیحات سیاست خارجی خود تأثیر بگذارد.

غائبی با تأکید بر صبر راهبردی ایران و اجرای کامل برجام تا یکسال پس از خروج آمریکا از آن و اعمال مجدد تحریم ها، ضمن اشاره به قانونی بودن اقدام کشورمان در اجرای تعهدات خود ذیل بندهای 26 و 36 برجام، افزود: اقدام آمریکا را نمی توان تلافی یا اقدام متقابل قانونی تلقی کرد، بلکه آنها صرفاً «سوء استفاده از قدرت» هستند که هنجارهای قوانین آمره حقوق بین الملل را نقض می کنند و قطعاً منشور سازمان ملل را نیز تضعیف می کنند.

غائبی با اشاره به اثرات اقدامات غیرقانونی و غیر انسانی ایالات متحده بر مردم عادی ایران از جمله در حوزه داروها و تجهیزات پزشکی که که ادعا میشود مشمول تحریم نیستند، افزود: دولت‌ها، به‌ویژه کشورهای عضو E3 و اتحادیه اروپا که بارها حمایت کلامی خود را از برجام ابراز کرده‌اند، باید به این فکر کنند که تا چه حد عملاً حمایت خود را از جمله از طریق ابزارها و اقداماتی برای کاهش این اثرات منفی انجام داده‌اند؟ کسی نمی تواند از برجام حمایت کند، در حالی که تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را اجرا می‌کند یا دارایی های مردم ایران را در حوزه قلمرو خود مسدود می‌کند. آن حمایت شعاری بیش نیست وتناقض آن در عمل روشن است

نماینده کشورمان همچنین با تأکید بر اینکه تمام اقدامات جبرانی هسته‌ای انجام شده توسط ایران در راستای حقوق و تعهدات کشورمان بر اساس NPT است، با اشاره به دسترسی ها و بازرسی های گسترده شفاف ساز آژانس در ایران، افزود: جزئیات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای قوی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که تا کنون ادامه داشته است.

وی همچنین به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و افزود: این مذاکرات فرصتی منحصر به فرد برای طرف های برجام و ایالات متحده فراهم کرد تا نیت واقعی خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود از طریق لغو تمامی تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی به شیوه ای موثر و قابل راستی آزمایی ثابت کنند.

وی افزود: بعد از مدت طولانی طی شده هنوز مشخص نیست که آیا دولت کنونی ایالات متحده آماده است تا سیاست رسوای فشار حداکثری و اعتیاد طولانی مدت خود را برای استفاده از تحریم علیه کشورمان را کنار بگذارد، به قوانین بین‌المللی احترام گذارد، تعهدات مربوط به لغو تحریم‌های خود را به طور کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی اجرا نماید، و تمام تصمیمات لازم اتخاذ کند.

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در پایان با اشاره به اینکه ایالات متحده باید دریابد که نیاز دارد به نگرانی‌های ناشی از تخلفات قبلی خود رسیدگی کند، و حداقل آن این است که بتوان به اجرای آینده تعهداتشان اعتماد کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود به طور جدی و معنادار درگیر مذاکره با اعضای برجام برای رسیدگی به مسائل ناشی از خروج آمریکا شده است و مهم است که نتیجه این تلاش‌ها اجرای معنادار، مؤثر و قابل راستی آزمایی تعهدات سایر شرکت‌کنندگان برجام را نیز تضمین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین