کد خبر: ۷۷۵۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
تصادفات مرگبار در جاده های کهگیلویه و بویراحمد در هفته ها و ماه های اخیر رشد شتابانی داشته و اگرچه مجموعه‌ای از عوامل سبب این وضعیت شده است اما بخش عمده ای از موانع به وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در استان برمی گردد.
آفتاب‌‌نیوز :

تصادف خونین در محور یاسوج - اصفهان با چهار کشته و سه مصدوم، واژگونی پراید با ۳کشته و ۲ مصدوم، برخورد پژو ۴۰۵ پراید و سایپا در جاده یاسوج به اصفهان یک کشته و هفت مصدوم در پی داشت؛ این ها بخشی از خبرهای تصادفات منجر به فوت و جرحی محور یاسوج به اصفهان در روزهای اخیر بوده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ تا پانزدهم فروردین ماه امسال ۲۴ مورد فوت ناشی از حوادث رانندگی در استان ثبت شده است.

کامروز امینی تصریح کرد: عدد نسبت به سال قبل بسیار نگران کننده است زیرا که در مدت مشابه سال گذشته تعداد فوتی ها ۱۱ مورد بوده است. فوتی های تصادفات تنها در فروردین ماه ۳۱ مورد بوده که این عدد نسبت به فروردین ۱۴۰۰ حدود ۱۳۸ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان محور یاسوج به اصفهان حادثه خیزترین محور استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و بیشترین تصادفات در همین محور بوده است.

اگرچه در بروز این حوادث تلخ و صدها تصادف دلخراش در این جاده بی احتیاطی و خطای انسانی به عنوان دو عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیین کننده‌ای داشت، است اما از سوی دیگر نمی‌توان به آسانی از برخی کم توجهی‌ها و مشکلات در این جاده ارتباطی گذشت.

عبور خودروهای شوتی جاده یاسوج به اصفهان را ناامن کرده است

بدون تردید هر مسافری که از مسیر کهگیلویه و بویراحمد عبور کرده، آمد و شد خودروهای شوتی را به وضوح دیده است.

مسیر های یاسوج به اصفهان، یاسوج بابامیدان، یاسوج تنگ سرخ و در واقع تمامی مسیر های استان به جاده های ایمنی و بدون دردسری برای عبور و مرور خودروهای شوتی مبدل شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عبور خودروهای شوتی چند سالی است که محور های مختلف استان به ویژه جاده یاسوج به اصفهان را ناامن کرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۳۰ درصد تصادفات منجر به فوت در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به خودروهای شوتی بوده است.

وی بیان کرد: نبود ایست بازرسی ثابت در محور های استان به ویژه جاده یاسوج به اصفهان باعث شده که این جاده ها جولانگاه خودروهای شوتی شوند.

براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: عبور این خودروهای شوتی به ویژه در جاده یاسوج به اصفهان سبب وقوع سوانح رانندگی بسیاری در این مسیر شده و جان مردم را تهدید می کنند.

۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت نوروز امسال استان در جاده یاسوج به اصفهان به وقوع پیوست

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: نوروز امسال بیشترین تصادفات جاده ای استان در محور یاسوج- اصفهان به وقوع پیوست و ۵۰ درصد فوتی های تصادفات نوروز امسال استان مربوط به این جاده بوده است.

سرهنگ بهنام ویسی پور افزود: عمده تصادفات فوتی و جرحی دسته جمعی در ایام نوروز که ۹ نفر در یک تصادف بوده مربوط به جاده یاسوج اصفهان است.

وی ابراز داشت: همچنین یک چهارم تصادفات منجر به فوت و جرح در سال ۱۴۰۰ در همین محور رخ داده است.

وی تاکید کرد: بیشترین تردد خودروهای عبوری در ایام نوروز مربوط به همین محور بوده است.

محور یاسوج به اصفهان جاده ای با حداقل امکانات است

ویسی پور ادامه داد: محور یاسوج- اصفهان دو مقطع دارد، بخشی که هنوز ۴ خطه آن انجام گرفته و تکمیل نشده است و نقاط حادثه خیز زیاد، نیاز جدی به روشنایی، دوربرگردان، تقاطع ها و جداکننده دارد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عمده تصادفات در همین مقطع از محور و از حد فاصل سرنجلکل تا دوراهی توت نده را شامل می شود.

وی تاکید کرد: مقطع دوم، بخشی از جاده است که هنوز چهار خطه نشده و از دوراهی توت نده تا پل کتا را در بر می گیرد.

ویسی پور بیان کرد: پیچ های زیاد به طور مرکب، همراه با شیب بسیار، عرض جاده کم و دارای پیچ تونل های خطرناک است.

این محور ارتباطی مرکز و شمال کشور را به جنوب متصل می کند و جاده یاسوج به اصفهان کشش این همه ترافیک را ندارد.

ضعف در جاده سازی کهگیلویه و بویراحمد فاحش است

یک کارشناس فنی در کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بزرگراه های ساخته شده در این استان با تمامی بزرگراه های کشور تفاوت فاحش دارد.

سید انتظام سهمگین افزود: راننده مجاز است که در بزرگراه با سرعت ۱۱۰ کیلومتر رانندگی کند اما آنقدر جاده های روستایی و آنتنی به این بزرگراه های اتصال شده اند که عملا این حق قانونی از راننده گرفته شده است.

وی ساخت های غیرمجاز در مسیر راه های مواصلاتی استان و وجود انبوه رستوران های بین جاده ای و افزایش نامعقول تجاری سازی ها در حاشیه راه ها را مهمترین عوامل ناامنی در سطح جاده های استان از جمله مسیر یاسوج - اصفهان می داند.

جدال راهداری و راه و شهرسازی به قیمت جان مردم تمام می شود

مسئولان راهداری کهگیلویه و بویراحمد بارها در جلسات مختلف اعلام کرده اند که جاده یاسوج به اصفهان هنوز تحویل قطعی از سوی راه و شهرسازی به راهداری داده نشده است.

با اینکه هنوز مشخص نیست تحویل قطعی به راهداری داده شده یا نه این محور مهم زیر بار ترافیک رفته و هم اکنون به جاده ای ناایمن مبدل شده است.

این جاده باید جداکننده، روشنایی، علایم، چراغ راهنمایی، نیوجرسی و غیره داشته باشد اما از همه این ها محروم است و از سوی راهداری و راه و شهرسازی استان پاسکاری می شود.

جاده ای که توسط راه و شهرسازی احداث شود باید تمام الزامات ایمنی در آن رعایت شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: راهداری به عنوان تحویل گیرنده و بهره بردار هر جاده ای در استان از جمله جاده یاسوج به اصفهان است.

عابد محمدی افزود: جاده های درون استانی را راه و شهرسازی احداث و در نهایت تحویل راهداری می دهد و ما به عنوان متولی نگهدارنده راه و انجام عملیات راهداری ورود می کنیم.

وی تاکید کرد: زمانی که یک جاده توسط شرکت زیرساخت و راهرو شهرسازی ساخته می شود باید تمام الزامات ایمنی رعایت شود و تمامی موارد شامل گاردریل، خط کشی، نیوجرسی، علائم و تابلوها و خط کشی در جاده اجرا شوند.

محمدی عنوان کرد: در سال های گذشته جاده یاسوج به اصفهان با حداقل الزامات ایمنی تحویل راهداری استان داده شد اما بعد از مدتی متوجه شدند که مشخصات راه و عرض جاده موجود جوابگوی ترافیک عبوری از محور یاسوج به اصفهان نیست.

وی بیان کرد: حدود پنج سال پیش راه و شهرسازی استان شروع به تعریض و دوبانده کردن جاده نموده است و هر قسمتی که دوبانده شود باید جداکننده نصب شود اما این کار از سوی راه و شهرسازی استان صورت نگرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم اینک این جاده تحویل راهداری نشده و معتقدیم که راه و شهرسازی باید حداقل نیوجرسی ها را نصب کند تا مردم تاوان ندهند و جانشان را در این جاده از دست ندهند.

محمدی ادامه داد: دود نصب نکردن نیوجرسی ( جدا کننده) به چشم مردم استان و مسافران می رود و شاهد تصادفات وحشتناکی در این محور هستیم.

وی ادامه داد: ناچارا راهداری استان تلاش می کند پولی که باید صرف خط کشی، روشن کردن تونل ها و دیگر موارد می شود را به نصب چندین کیلومتر نیوجرسی در جاده یاسوج به اصفهان اختصاص دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از این روی، وظیفه راه و شهرسازی را راهداری تحمل می کند که انتظار می رود دستگاه های نظارتی ورود کنند و راه و شهرسازی وظیفه خود را بداند که جاده ای که تحویل راهداری می دهد باید با رعایت تمامی الزامات و ایمنی باشد.

محمدی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی جاده دوبانده بدون نیوجرسی از این پس از راه و شهرسازی تحویل نخواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: برای نمونه در محدوده سرنجلکل ۲۵ نقطه ایراد فنی و ایمنی از راه و شهرسازی گرفته شده که هنوز رفع نشده اند و همانطور مانده اند.

بخشی از جاده باید توسط راهداری تجهیز شود

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قسمت هایی از جاده یاسوج به اصفهان که بهره برداری و افتتاح شده باید راهداری تجهیز کند و در اختیارات راهداری بوده که ایمنی آن را برقرار کند.

محمد راستا ابراز داشت: قسمت هایی از جاده یاسوج به اصفهان که در حال تعریض هستند و برای اجرای نیوجرسی به مناقصه گذاشته شده اند.

وی ادامه داد: می طلبد راهداری استان تعامل بیشتری داشته باشد تا ایمنی بیشتری در جاده های استان برقرار و جاده های بیشتری چهار خطه شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: وظیفه راه و شهرسازی است که جاده را احداث و تحویل دهد و تلاش شده قسمت هایی که جدید تعریض می شوند نیوجرسی هم نصب شود.

وی ادامه داد: البته عبور و مرور روزانه خودروهای شوتی در بیشتر تصادفات این محور تاثیر گذار بوده است زیرا با سرعت های بالا جاده را برای مسافران ناامن کرده اند.

تعامل و همکاری ادارات در رفع مسائل همیشه راهگشا تر خواهد بود

آنگونه که به نظر می رسد این مسائل و مشکلات به وجود آمده در میان ادارات متولی در خصوص نبود ایمنی لازم و عدم نصب تجهیزات کافی در جاده یاسوج به اصفهان با ورود مدیران ارشد استانی و الزام آن ها به مشارکت، قابل حل است.

ادامه چنین وضعیتی قطعا به ضرر مردم استان تمام خواهد شد و جان های بیشتری نیز در آینده در این جاده از بین خواهند رفت.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین