کد خبر: ۷۷۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۸
29 تیرماه؛

جلیلی برای مذاکره با سولانا به ژنو می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خاویر سولانا و سعید جلیلی 29 تیر ماه در ژنو مذاکرات ایران و 1+5 را از سر می‌گیرند.

به گزارش سرویس هسته‌ای آفتاب، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا و نماینده‌ گروه 1 + 5، 29 تیر مذاکرات خود درباره مشترکات دو بسته پیشنهادی را از سر خواهند گرفت.

احمد خادم‌المله، سخنگوی دبیر خانه‌ شورای عالی امنیت ملی، با اعلام این خبر افزود: «سفر جلیلی به ژنو در پی استقبال گروه 1 + 5 از ادامه مذاکرات ایران با سولانا برای گفت‌وگو درباره‌ مشترکات دو بسته پیشنهادی و به دعوت سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا انجام می‌شود».

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا 25 خرداد به همراه مدیران کل سیاسی پنج کشور روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس به تهران آمد و علاوه بر بسته پیشنهادی کشورهای گروه 1 + 5، نامه‌ رسمی سولانا و وزیران امور خارجه شش کشور و یک نامه غیر رسمی از طرف خودش را به مقام‌های ایران تحویل داد.

وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه 14 تیر پاسخ نامه سولانا و شش وزیر خارجه را ارسال کرد، سپس طرفین برای ادامه مذاکرات توافق کردند. 

بیشتر دیپلمات‌های غربی در واکنش مثبت به پاسخ ایران به نامه سولانا و شش وزیر امور خارجه 1+5 خواستار تداوم گفت‌وگوهای سازنده بین طرفین بر اساس مشترکات دو بسته پیشنهادی شدند.

دکتر سعید جلیلی پیش از این با خاویر سولانا رییس سیاست خارجی و نماینده‌ عالی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

در این مذاکره‌ تلفنی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران براساس توافقات انجام شده در سفر سولانا به تهران پاسخ وزرای خارجه‌ شش کشور و سولانا را با رویکرد تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهیه و ارایه کرده است».

وی افزود: «بر این مبنا پاسخ جمهوری اسلامی ایران به نامه‌ وزرای خارجه‌ شش کشور و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تحویل خواهد شد».

دکتر جلیلی که پس از اعمال برخی تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، افزود: «نباید اجازه داد برخی رفتارها باعث تشدید بی‌اعتمادی مردم ایران شود؛ چنان‌که برخی اقدام‌ها واکنش افکار عمومی و مجلس ما را به دنبال داشت». 

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی و نماینده‌ عالی اتحادیه اروپا نیز ضمن تشکر از حسن نیت و ارسال پاسخ نامه از توافق برای آغاز مذاکرات ابراز خرسندی کرد.

سولانا در این گفت‌وگوی تلفنی با اظهار این‌که به دنبال اقدامی که فضای مثبت کنونی را مخدوش کند نیستند، افزود: «من اطمینان دارم با گام‌های مثبت فضای مذاکرات سازنده و امیدوار کننده خواهد بود».

در این مذاکره‌ تلفنی بود که طرفین برای انجام مذاکرات در اواخر تیرماه توافق کردند و سرانجام 29 تیر ماه به عنوان زمان قطعی مذاکرات تعیین شد.

پس از آن که خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه مدیران کل وزرای خارجه کشورهای 1+5، به جز آمریکا، در 25 خرداد به تهران آمدند و بسته پیشنهادی 1+5 را به ایران دادند، مسوولان کشورمان اعلام کردند که بسته 1+5 نقاط مشترک قابل توجهی با بسته پیشنهادی ایران دارد که می‌تواند موضوع گفت‌وگوها برای آغاز مذاکرات هسته‌ی باشد.

فهرست نقاط مشترک بسته‌های پیشنهادی ایران و1+5 را که به احتمال زیاد به عنوان دستور جلسات مطرح خواهد شد، به این شرح است:

الف) موضوعات مشترک سیاسی و امنیتی؛
مبارزه با تهدیدهای مشترک امنیتی و گفت‌و‌گو برای تحقق همکاری دسته جمعی برای مبارزه با عوامل ایجاد کننده و تقویت‌کننده تهدید‌های امنیتی که طرفین در زمینه‌های زیراشتراک نظر دارند:
- مواد مخدر
- مهاجرت‌های غیرقانونی
- ارتقای سطح گفت‌و‌گو و همکاری در حوزه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ی و موضوعات مربوط به امنیت و ثبات منطقه‌ای از جمله حمایت از برگزاری یک کنفرانس درباره مسایل امنیت منطقه‌

ب) موضوعات مشترک اقتصادی؛
- همکاری در زمینه انرژی و امنیت آن در عرصه‌های تولید، عرضه و انتقال و مصرف
- همکاری در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری
- ایجاد یک مشارکت دراز مدت و وسیع الطیف استراتژیک انرژی بین ایران و اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های علاقه‌مند با کاربردها و تدابیر عینی و عملی 

ج) موضوعات مشترک هسته‌ای؛
- حصول اطمینان بیشتر از عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ی کشورها
- همکاری مشترک برای دستیابی و بهره‌گیری از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ی شامل تامین کمک‌های مالی و تکنولوژیک لازم برای استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ی و حمایت نسبت به ازسرگیری پروژه‌های همکاری فنی در ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
- تقویت نظارت آژانس بر فعالیت‌ هسته‌ی کشورها
- تحقق خلع سلاح هسته‌ی که پیشنهاد شده کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل شود.

د) موضوعات مشترک محیط زیست؛
- پروژه‌های غیرنظامی در حوزه حفاظت از محیط زیست، زیر ساخت‌ها، علم و فن‌آوری و فناوری برتر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین