کد خبر: ۷۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۸
در لبنان مطرح شد:

اظهارات متکی در مورد آدم‌ربایی‌های جدید آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه تصریح کرد: «رژیم غاصب صهیونیستی هرگز با این شرایط سخت نپذیرفتن مشروعیتش در منطقه و سطح بین‌الملل مواجه نبوده است».

به گزارش سرویس سیاست خارجی آفتاب، به نقل از ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان که صبح شنبه در یادواره چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان سخن می‌گفت، آدم ربایی را بخشی تفکیک ناپذیر از خصلت تجاوزگری توسط رژیم دست نشانده قدرت‌های جهانی در خاورمیانه که به صورت غیر مشروع و جعلی و با اهداف بلند مدت سیاسی در منطقه تعبیه شده است عنوان کرد و گفت: «ترور، آدم‌ربایی، اشغال، بمباران‌های وحشیانه، ‌کشتارهای مستمر و تجاوز به سرزمین و مردم کشورهای منطقه بخش‌های تفکیک ناپذیر ماهیت رژیم صهیونیستی است».

وی افزود: «به عبارت دیگر با حذف این ویژگی‌ها از این رژیم اصل موجودیت آن منتفی می‌شود».

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به سفر خود در سال 1360 به لبنان و آشنایی با دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در این کشور گفت: «سفارت ایران در آن زمان فضایی از معنویت و پیام‌آور نسیم انقلاب نوپای اسلامی بود و عطر آن را در لبنان می‌افشاند».

او ادامه داد: «پر تلاشی و دغدغه انجام درست رسالت به عنوان اسیران و نمایندگان نظام نوپای جمهوری اسلامی و ارتباط بسیار صمیمانه‌ای که با اقشار مختلف لبنان ایجاد کرده بودند فضایی مملو از تحرک و تلاش را به نمایش گذاشت».

وزیر امور خارجه با بیان این که همبستگی و همدلی بین دیپلمات‌های ایرانی با مردم لبنان در حد بسیار خوبی رسیده بود ولی رژیم صهیونیستی و عوامل سرسپرده آن و نیز آمریکا در منطقه به دنبال قطع این نهال نوپای همبستگی برآمده از صلح و عدالتخواهی دو ملت ایران و لبنان بودند، تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی و اول حامی او در جهان (آمریکا) را مسوولان درجه اول این اقدام ضد انسانی و ربودن ماموران ایرانی می‌دانیم و از پاسخگو نبودن آن‌ها به تلاش‌هایی که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تاکنون برای مطلع شدن از وضعیت آن‌ها به کار برده‌اند، متاسفیم».

متکی با محکوم کردن این جنایت گفت که رژیم صهیونیستی و ماموران ویژه آمریکا امروز هم به آدم‌ربایی‌های‌شان ادامه می‌دهند و ربودن برخی از اتباع ایران و کوک کردن سناریوهای جدید برای اعمال فشار به برخی از کشورها با متهم ساختن جعلی و درخواست استرداد برخی از اتباع ایران روی دیگر سکه‌ آدم ربایی که توسط عوامل این رژیم و حامی درجه اول آن یعنی آمریکا دنبال می‌شود.

متکی در ادامه با اشاره به فشارهای آمریکا به برخی کشورها در مورد متهم‌ساختن‌های جعلی و مطرح کردن درخواست استرداد برخی از اتبای ایرانی گفت: «اعلام ربایش معاون بازنشسته‌ وزارت دفاع ایران در سفر شخصی‌اش به ترکیه، فشار به دولت لهستان برای استرداد یک هم‌وطن ایرانی، فشار به دولت تایلند و یکی دو کشور دیگر برای استرداد اتباع دیگری از ایران با سناریوهای مشابه و مشترک گوشه‌هایی از این همراهی را نشان می‌دهد».

متکی با ابراز تاسف از رویکرد گرجستان درباره استرداد یکی از اتباع ایرانی گفت: «بسیار متاسفیم که دادستان ناپخته گرجستان به تهدیدات آمریکا تمکین می‌کند و ظرف 24 ساعت با امضای قانون استرداد موافقت و نسبت به استرداد 24 ساعت بعد یک تبعه‌ ایران در آن کشور به آمریکا اقدام می‌کند».

وی یادآور شد: «البته آمریکایی‌ها مزدش را می‌دهند و این فرد کم‌سن ناپخته را به سمت وزارت خارجه‌ گرجستان می‌رسانند».

وزیر امور خارجه دولت گرجستان را مسوول تحویل تبعه‌ ایران به آمریکا دانست و از پیگیری حقوقی و قضایی ایران از طرق مختلف در مورد این مساله خبر داد.

او هم‌چنین از دولت‌هایی که به خواسته‌های زورمدارانه آمریکا تمکین نمی‌کنند تشکر کرد.

به گفته‌ متکی،‌ امروز دولت انگلستان در معرض این آزمایش سخت قرار دارد چرا که سفیر پیشین ایران که در این کشور مشغول تحصیل بود، در یک خیمه شب‌بازی آشکار که توسط عناصر سیا طراحی شده، توسط آمریکا درخواست استرداد وی مطرح شده است.

وی ادامه داد: «ما با هشدار به دولت انگلستان نسبت به تبعات چنین اقدامی، مجدانه خواستار آن هستیم که با توجه به شرایط سخت جسمانی، روحی و روانی که برای این تبعه‌ ایران در آن جا ایجاد شده، نسبت به رفع محدودیت‌ها و تسهیل بازگشت او به ایران و نزد خانواده‌اش اقدام کنند».

وزیر امور خارجه تاریخ عملکرد رژیم صهیونیستی در منطقه و دخالت‌های آمریکا را سرشار و مشحون از اقدامات این گونه‌ای توصیف کرد و گفت: «اگر آمریکایی‌ها در نظرسنجی‌های خودشان منحنی به شدت در حال نزول مقولیت‌شان را در دنیا آسیب‌شناسی کنند، وجود اقدامات این گونه‌ای را در راس دلایل ایجاد چنین فضایی نسبت به خودشان احساس می‌کنند».

به گفته متکی، این آسیب‌شناسی موارد زیادی را روشن می‌کند چرا که آن‌ها فکر می‌کردند با تکیه بر قدرت نظامی و استفاده یک سویه از سازمان‌های بین‌المللی، قادر به انجام هر آن چه که می‌خواهند و هر آنچه که نمی‌خواهند، خواهند بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: «شاید رویکردهای قبلی آمریکا آثار وضعی نسبت به آن‌ها ایجاد می‌کرد، اما امروز ناگزیرند به افکار عمومی منطقه پاسخ دهند که چه کرده‌اند و در مورد دیپلمات‌ها توضیح دهند؛ عملکرد آن‌ها سرنوشت‌ دیگری را برایشان رقم زده است».

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر وضعیت سخت رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: «رژیم غاصب صهیونیستی هرگز به این شرایط سخت نپذیرفتن مشروعیتش در منطقه و سطح بین‌الملل مواجه نبوده است و امروز همه‌ آن‌هایی که از این رژیم سخن می‌گویند با شناخت این واقعیت که آیا اسراییل از بین رفتنی است مورد مطالعه‌ جدی قرار می‌دهد».

متکی این مطالعه را نشانگر آن دانست که ملت‌های منطقه این موجودیت جعلی را منطقا، قانونا و شرعا و بر اساس ملاک‌های تعیین شده نپذیرفتند.

وی افزود: «استدلال بی‌معنای مردم بی‌سرزمین و سرزمین بی‌مردم در استدلال تاسیس این رژیم نتوانست جا باز کند. چرا که نه فلسطینیان رانده شده و نه افراد کوچانده شده بی‌سرزمین نبودند؛ اگرچه آن‌ها قربانیان جنگ جهانی دوم بودند؛ اما شهروندان اروپایی محسوب می‌شدند و تنها اهداف سیاسی این مساله را طراحی کرد».

متکی چنین رژیمی را منطقا، قابل دوام ندانست و گفت: «چنین رژیمی چونان رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی ناگزیر از زوال است».

وزیر امور خارجه با محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در ربودن چهار دیپلمات‌ ایرانی در لبنان، سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه بر اساس تعهدشان متکفل و پیگیر پرونده توصیف و اظهار کرد: «از دبیرکل سازمان ملل و کمیساریای شورای حقوق بشر در ژنو می‌خواهیم که به تلاشی جدید برای گرفتن خبر و اطلاع از وضعیت عزیزانمان اقدام کند».

وی ادامه داد: «از دوستان و عزیزانمان در لبنان که در سال‌های گذشته به طور جد پیگیر پرونده بودند تشکر و از دولت جدید لبنان و رییس‌جمهور آن درخواست داریم در ظرفیت‌های خودشان در مورد وقوع این جنایات ضدانسانی و آدم‌ربایی وحشی‌گرایانه تلاش جدید برای روشن شدن وضعیت آن‌ها به کار برند».

متکی با یادآور ی این نکته که حوادثی که دشمنان ما با اهداف خاص و برنامه‌ریزی‌های خاص خودشان به ملت ایران تحمیل کرده و می‌کنند، طی 30 سال گذشته تاکنون نتیجه‌ای عکس داشته و دارد، گفت: «جنگ را نیز با دو هدف به ما تحمیل کردند که اگر بتوانند نظام راساقط کنند و اگر نتوانند کشورمان را وابسته کنند؛ اما ایران چونان سروی سرافراز و با قامتی تنومند به حیات پرنشاط خود ادامه می‌دهد و شمیم روح‌افزای آن در اقصی نقاط جهان پراکنده شده است».

او ادامه داد: «امروز ایران پرنشاط‌تر از همیشه پیام صلح، عدالت و انسانیت را به سراسر جهان منتشر می‌کند و رزمندگان ما در میدان‌های وسیع با پشتیبانی در عرصه‌ فن‌آوری و استقلال دفاعی توانسته‌اند در تامین نرم‌افزارهای مورد نیاز و سلاح‌های مورد نیاز دفاعی را از دل فشارها بیرون بیاورند. همان گونه که از دل تحریم‌ها خودکفایی در حوزه‌های علمی و فن‌آوری را تجربه کردیم».

متکی از خداوند مسالت کرد که توطئه‌ دشمنان به خودشان باز گردد و هر چه زودتر خبری از دیپلمات‌های ایرانی به خانواده‌هایشان برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین