کد خبر: ۷۷۷۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴

چهره زن ۴ هزارساله بازسازی شد

چهره زنی که نزدیک به ۴۰۰۰ سال پیش در اروپای مرکزی زندگی می‌کرد، از روی جمجمه و بقایای DNA او بازسازی شد.
چهره زن ۴ هزارساله بازسازی شد
آفتاب‌‌نیوز :

محققان موفق شدند بر اساس استخوان‌های به دست آمده از یکی از قبور میکولوویچ در چک، چهره زنی ریز اندام با موهای تیره را بازسازی کنند که در میان ثروتمندترین ساکنان بوهمیا عصر برنز زندگی می‌کرد. بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوکربن از گورستانی که استخوان‌های او در آنجا پیدا شد، این زن بین سال‌های ۱۸۸۰ قبل از میلاد تا ۱۷۵۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرد.

بازسازی دقیق انسان‌شناسی تصویر این زن که استخوان‌ها و جمجمه او از قبر شماره ۲ در میکولوویچ در نزدیکی پاردوبیس جمهوری چک بدست آمده، نشان می‌دهد که این استخوان‌ها متعلق به زنی دارای پوستی روشن، موهای قهوه‌ای و چشمان درشت قهوه‌ای، چانه‌ای خاص، اندامی کوچک، مزین به جواهرات برنزی و طلایی و گردنبند زیبای کهربایی است.

این زن با پنج دستبند برنز، دو گوشواره طلا و یک گردنبند سه رشته‌ای از بیش از ۴۰۰ مهره کهربا به خاک سپرده شد. همچنین سه سوزن خیاطی برنزی همراه او بود. او بخشی از فرهنگ Únětice بود. گروهی از مردمان اوایل عصر برنز اروپای مرکزی که به خاطر مصنوعات فلزی خود، ازجمله سر تبر، خنجر، دستبند و گردنبندهای فلزی پیچ خورده به نام تورک معروف بودند.

میکال ارنی (باستان‌شناس از موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم جمهوری چک) در این باره به لایو ساینس گفت: درحالی که مشخص نیست این زن چه کسی بود، اما او بسیار ثروتمند بود. شاید این غنی‌ترین قبر یک زن از کل منطقه فرهنگی Únětice باشد. ۲۷ گور در گورستان شناسایی شده است که مملو از گنجینه‌هایی از آثار باستانی از جمله حدود ۹۰۰ شی کهربایی هستند.

ارنی با اشاره به آنکه در ۴۰ درصد از قبرهای زنان کهربا داریم، گفت: این کهربا احتمالاً از دریای بالتیک آمده است، که نشان می‌دهد مردم Únětice بخشی از یک شبکه تجاری گسترده در اروپا در آن زمان بودند. اشیای برنزی ساخته شده توسط اروپاییان معاصر نیز پیچیدگی تجارت عصر برنز را نشان می‌دهد. اشیاء برنزی در سراسر قاره یافت می‌شود، اما مواد اولیه برنز، قلع و مس تنها از چند منطقه به دست آمده است.

به گفته این باستان‌شناس، با توجه به آنکه استخوان‌های این زن به خوبی حفظ شده‌اند و همچنان قطعاتی از DNA آن زن را در خود جای داده بررسی توالی ژنتیکی محققان را قادر ساخت تا دریابند که چشم‌ها و موهای او قهوه‌ای و پوستش روشن است.

اوا وانیچکووا (انسان‌شناس از موزه موراویا در برنو) و مجسمه ساز اوندری بیلک برای ساختن مدل بالا تنه زن با یکدیگر همکاری کردند.

لباس‌ها و اکسسوری‌های بازسازی‌شده این زن نیز مبتنی بر علم بود Ludmila Barčáková از مؤسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم، گردن‌بند کهربایی و گوشواره‌های طلا را ساخت. فلزکار Radek Lukůvka دستبندها و سوزن‌های برنزی را بازسازی کرد و کریستینا اوربانووا، باستان‌شناس متخصص در منسوجات، لباس‌های این زن را طراحی کرد.

ارنی گفت که DNA باستانی از سایر استخوان‌های بدست آمده در گورستان نیز قابل بررسی بود و محققان اکنون در حال تحقیق روی آن هستند تا به ارتباط بین افراد دفن شده در این گورستان پی ببرند. این گورستان همچنین می‌تواند سرنخ‌های جدیدی از تفاوت‌های منطقه‌ای در اوایل عصر برنز اروپای مرکزی ارائه دهد.

چهره زن ۴ هزارساله بازسازی شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین